Dag 1: Vi prioriterer gode liv

16. okt. 2025

2025 - Prioriteringer for gode liv

På dag en skal vi fordype oss i håp, prioriteringer og kompleksiteten i det tverrfaglige arbeidet som skaper gode liv. Vi får også muligheten til å fordype oss i en rekke aktuelle temaer.

Pris:

Program dag 2
07:30

Morgenaktiviteter

Mange er allerede på plass i Kristiansand og deltok på forkonferanser i dagen før. Unngå alt for mye stillesitting og delta i aktiviteter før en ny konferansedag.

Vi nyter havet på nært hold

Møteleder: Ragnhild Storstein Spilker

Oppmøte utenfor Radisson Blu Caledoneien Hotel

Oppkvikkende morgendupp

Vannkvaliteten er god i Kristiansand og alt ligger til rette for et forfriskende bad i havet rett ved hotellet.

Morgensirkel

Møteleder: Helene Kristoffersen, Aktiv på dagtid i Agder

Radisson Blue Caledonien Hotel

Aktiv på dagtid, Agder leder oss en sirkel med litt puls og mest styrke. Vi bruker egen kroppsvekt/ frie vekter.
09:00

Registrering og besøk av utstillingsområdet

Radisson Blu Caledonein Hotel

Kom gjerne i god tid slik at du kan besøke utstillinger og bli kjent med andre konferansedeltakere, konferansekomiteen og styret i Folkehelseforeningen.
10:00

Håp og prioriteringer i en urolig tid

Møteleder: Annica Øygard

Caledonien Hall

Norge, Europa og verden opplever harde tider med utenforskap, brudd på menneskerettigheter og krig. Nå er felleskapet og håpet for gode liv det som vil holde gnisten oppe.

HÅP

"Blanke Ark" er Arkivets egen metodikk der ungdom bruker kunstuttrykk for å styrke uenighetsfellesskap og aktivt medborgerskap. Nå skal vi få lov til å være med når ungdommene uttrykker hvordan vi skaper håp i urolige tider.

Nasjonale prioriteringer som gir håp og gode liv

Felles avsluttende samtale: Hvordan holder vi eget og andres håp oppe?

11:20

Pause

Tid til å reflektere sammen med nye mennesker, besøke utstillingsområdet, og å forsyne seg med et mellommåltid og drikke.

11:45

Prioriteringer av gode folkehelsetiltak

Caledonien hall

Regjeringen har nedsatt et utvalg som skal utrede og gi råd om prioritering av folkehelsetiltak - Utvalg om prioriteringer av folkehelsetiltak, Opprettelsen av utvalget er en oppfølging av Folkehelsemeldinga - Nasjonalt strategi for utjamning av sosiale helseforskjellar (Meld. St. 15 (2022-2023)), som ble lagt frem i 2023. Innstillingen til utvalget legges frem høsten 2025.

Nå skal vil bli kjent med utvalgets arbeid.

Felles dialog: Hvordan vet vi at vi prioriterer rett?

13:00

Lunsj

Vi setter oss ned og spiser et godt og næringsrikt måltid sammen. Sitt gjerne sammen med nye mennesker og ta en runde i utstillingsområdet.

14:00

Parallelle sesjoner

Parallelle sesjoner

Vi gjennomfører ni ulike parallelle seminarer basert på godkjente abstrakter. Noen sesjoner er komplettert med foredragsholdere som vil bidra med etterspurt kunnskap.

Ta deg tid til å lese igjennom alle alternativene. Hvis dere er flere fra samme arbeidsplass utfordrer vi dere til å gå på forskjellige sesjoner.

A1: Kunnskap om effektive folkehelsetiltak

Møteform: Presentasjoner og dialog

I denne sesjonen skal vi presentere forskning, tiltak og verktøy som er effektive i det forebyggende og helsefremmende arbeidet. Vi avslutter med en felles dialog.

«En psykologisk nødhavn»: Erfaringer fra et kommunalt lavterskeltilbud

Kjersti Karoline Danielsen
Førsteamanuensis, Universitetet i Agder, DPS Østre Agder Sørlandets Sykehus

Effekt av gruppebasert kognitiv atferdsterapi for insomni (KAT-I) i kommunehelse

Astrid Sletteng Rønning
Frisklivsveileder, NTNU og UIB
Nina Elise Møllerløkken
Fysioterapeut, Trondheim kommune

Bruk av et kunnskapsbasert prioriteringsstøttesystem for kommunene

Gunnhild Berdal
forsker PhD, Folkehelseinstituttet

Helsebiblioteket - en kunnskapskilde for folkehelse i kommunene

Katrine Rutgersen
Kommunikasjonsrådgiver, Folkehelseinstituttet

A2: Samarbeid, samhandling, samskapning med fokus på arbeid og arbeidslivet

Møteform: Korte presentasjoner og avsluttende dialog

Å være i arbeid er den mest helsefremmende hverdagsaktiviteten for den voksne befolkningen.

Hvordan kan vi samarbeide, samhandle og samskape for gode, inkluderende og helsefremmende arbeidsplasser?

Helseveiledning i arbeidslivet – et samarbeid for redusert sykefravær

Ole Petter Hjelle
Førsteamanuensis, Universitetet i Innlandet

Helsefremmende inkluderingskompetanse: Hybridmodellen i NAV

Heidi Enehaug
Forsker I, seniorforsker, Arbeidsforskningsinstituttet ved OsloMet & UiA

Brynje: Medborgerskap som verdigrunnlag og sosialt entreprenørskap som metode

Vidar Mortensen
Prosjektleder, Bykle kommune

Helsebyrder og arbeidsdeltakelse blant flyktninger i Norge

Kjersti Thorsteinsen
Forsker, Norce, Fafo, UiT
Rebecca N. Gleditsch
Forsker, Norce, Fafo, UiT

Avmakt eller framtidstro? Moderne folkehelsearbeid gir trygge og friske samfunn

Sigrid Nedkvitne
Leder og grunnlegger av Friskus.com, Friskus, Bodø Kommune og Tønsberg kommune

Pendling på pedaler

Maren Deildok
Rådgiver, Syklistforeningen

A3: Unge stemmer, nye innsikter og veier videre - alkohol og rus

Møteleder: Linn Alvsvåg

Møteform: Medvirkning 101

Bli med med på en engasjerende sesjon med innsikt i unges perspektiver, ferske funn og konkrete verktøy knyttet til alkohol og rus. Du får også praktiske eksempler på hvordan unge kan medvirke i arbeidet!

Resultater og erfaringer fra Unge stemmer om alkohol og rus

Linn Alvsvåg
Leder, Folkehelseforeningen Ung

Alkohol- og rusbruk blant norske studenter: Trender og sammenhenger

Kari-Jussie Lønning
Styregruppeleder SHoT

Støtteressurs – rusmiddelforebyggende arbeid i grunn- og videregående skole

Maj Berger Sæther
Seniorrådgiver, Helsedirektoratet

A4: Helsefremmende skoler - det sosiale felleskapet

Møteform: Korte presentasjoner og avklarende spørsmål

Barn og unge tilbringer mye tid i skolen. Hvordan sikrer vi at barna opplever mestring, inkludering og glede helt fra starten?

Lekens superkraft

Ingirid Geirsdatter Heald Kjær
Førsteamanuensis, Universitetet i Agder og Agder idrettskrets/Norges idrettsforbund

Hvordan få leken tilbake i barnas liv? Skolegården som en arena for fri lek

Marte Marstrand
Prosjektleder, TVERGA

Suksessfaktorer for implementering av helsefremmende programmer i skolen

Ingrid L. Djupegot
Førsteamanuensis, Høgskulen på Vestlandet, MOT Norge

Erfaringer fra samarbeid: En sosial entreprenør og to kommuner

Hanna Lovise Skagestad Tørre
Prosjektkoordinator i Folkelig, NMBU

Helsefremmende praksis i skolen: Hva innebærer det og hvordan kan det evalueres?

May Olaug Horverakm
Forsker II, NORCE - Norwegian Research Centre (1), Lillesand videregående skole (2), Universitetet i Agder (3), NORCE - Norwegian Research Centre (4), NORCE - Norwegian Research
Gerd Martina Langeland
Lektor med tilleggsutdanning. Lillesand videregående skole

A5: Friluftlivets år - livet er best ute!

Møteform: Korte innlegg og dialog

2025 er Friluftslivets år. Landet rundt har det vært aktiviteter og engasjement for friluftsliv. I denne sesjonen får vi høre fra noen av dem, og vi spør: Hva har gått bra, og hvordan kan erfaringene brukes videre?


Friluftslivets år. Oppdage nærnaturen, invitere hverandre ut og prøve noe nytt!

Marte Bøhm Nordahl
Prosjektleder Friluftslivets år 2025, Norsk Friluftsliv

Turboklubben - nærnaturen som helsefremmende inkluderingsarena

Bjørn Andersen-Steinsland
Daglig leder, DNT Sør

Turmat fra hele verden - et inkluderingsverktøy

Mari Kolbjørnsrud
Prosjektleder, Norsk Friluftsliv

Safari i friluftsliv. Leken og inspirerende selverklært "turpro" som inviterer andre med ut i naturen.

Safari Shabani
Influenser, Luckey View

A6: Nærmiljøets betydning for livskvalitet

Møteform: Presentasjoner og avklarende spørsmål

I denne sesjonen får du spennende og ny kunnskap om tiltak som tar utgangspunkt i nærmiljøet for å skape god livskvalitet og folkehelse. Helse skapes på dagligslivets arenaer, der vi lever, bor og deltar i aktiviteter. Nærmiljøet er en viktig arena for helsefremmende tiltak.

Bedre livskvalitet, mestring og arbeidsdeltakelse: Effekter av Hverdagsgledekurs

Maja Eilertsen
Phd-stipendiat, Folkehelseinstituttet

Å begynne med slutten – landsbyen som støtter hele livet ut

Susanne Solvi Fagerbakke
Rådgiver, Avd. frivillighet og kultur, Stiftelsen Verdighetsenteret

Dagsturhytter - turmål som gir naturopplevelser og fysisk aktivitet i nærmiljøet

Bård Andreas Lassen
Prosjektleder, Agder fylkeskommune

Nærmiljøhage

Catrine Vagstad
Folkehelserådgiver, Sunnfjord Kommune

Samfunnsbaserte organisasjoner og svangerskapsomsorgen for flyktningkvinner

Edlynne Angelica Martinez
Forsker, Universitetet i Agder

A7: God start = godt voksenliv?

Møteform: Presentasjoner med avsluttende dialog

Hvordan støtter vi foreldre slik at barna får en god oppvekst?

Fattige har det tyngst. Foreldres alkoholproblem, vanskelige barndom og økonomi

Siri Håvås Haugland
Instituttleder/professor, Universitetet i Agder

Voksenstøtte som en beskyttende faktor mot konsekvenser av barndomstraumer

John-Kåre Vederhus
Forsker, Sørlandet Sykehus, Universitet i Agder

Godt Begynt- tidlig innsats for barn og unge

Kristin Haraldstad
Professor, Universitetet i Agder, UiA

Helseopplysningsbehov: Viktige temaer for helsestasjons- og skolehelsetjenesten

Marit Müller De Bortoli
Forsker, Folkehelseinstituttet

Utforskning av helsesykepleiers arbeid med foreldre-barn samspill i helsestasjon

Kari Glesne Ugland
Helsesykepleier, PhD, Lindesnes kommune, Universitetet i Stavanger

A8: Folkehelseloven som prioriteringsverktøy

Møteleder: Ole Trygve Stigen

Møteform: Korte innlegg og dialog

Forslag til endringer i Folkehelseloven ble lagt fram i april 2025, med flere forslag til grep. Forslaget behandles i Stortinget våren 2025, og relevante bestemmelser i den vedtatte loven vil bli presentert. Det offentlige utvalget om prioritering av folkehelsetiltak skal gi råd om beslutninger på tvers av sektorer. Skal en få til det kan det være behov for en bedre verktøykasse for å støtte lokale beslutningsprosesser. Sesjonen tar opp tråden fra forkonferansen Revidert folkehelselov, kunnskapsbehov og statistikk.

Viktige endringer i Folkehelseloven

Arne Marius Fosse
Underdirektør, Helse- og omsorgsdepartementet

Prioriteringsutvalgets anbefalinger om tiltak for bedre (lokale) beslutningsprosesser

Behovet for bedre støtte til kommunale folkehelsebeslutninger

A9: Korte fremlegg i et uformelt miljø

Møteform: Uformell - man kan komme og gå i løpet av sesjonen

I denne sesjonen kan man høre på fem minutter lange innlegg og snakke med foredragsholderen rett etter innlegget.

Samskaping fra plan til handling

Hege S. Bekken
Rådgiver Nordland fylkeskommune, Nord Universitet

Smart indikatorutvalg som nøkkelen til betre samhandling i helsetjeneste

Jagrati Jani-Bølstad
Leder av Samhandlingsbarometeret, Helse Førde HF

Trygg voksen ved vann

Rahel Rusom
Kulturarbeider, Askøy kommune

Frihet på sykkel - sykkelkurs for unge og voksne

Tommy Christensen
Fagsjef, Syklistforeningen

Egenberedskap og skadeforebygging, samhandling for økt trygghet

Eva Vaagland
Daglig leder, Skadeforebyggende Forum

ChatGPT kan vurdere risikoen for systematiske skjevheter i medisinske studier

Jose F, Meneses-Echavez
Forsker, Folkehelseinstituttet og en rekke internasjonale universiteter
15:00

Pause

Tid til å reflektere sammen med nye mennesker, besøke utstillingsområdet, og å forsyne seg med et mellommåltid og drikke.

15:30

Parallelle sesjoner

Parallelle sesjoner

Vi gjennomfører ni ulike parallelle seminarer basert på godkjente abstrakter. Noen sesjoner er komplettert med foredragsholdere som vil bidra med etterspurt kunnskap.

Ta deg tid til å lese igjennom alle alternativene. Hvis dere er flere fra samme arbeidsplass utfordrer vi dere til å gå på forskjellige sesjoner.

B1: Oppsummert kunnskap

Møteform: Presentasjoner og dialog mellom foredragsholderne

Hvor viktig er det å være helsekompetent i Norge?

Victoria Telle Hjellset
Førsteamanuensis, OsloMeT

Kritisk helsekompetanse og helseatferd - Innsikter fra en kartleggingsstudie

Fredrik Svartdal Færevaag
Doktorgradsstipendiat, Høyskolen Kristiania

Evidens-til-beslutning-rammeverk forbedrer retningslinjer og anbefalinger

Jose F, Meneses-Echavez
Forsker, Folkehelseinstituttet og mange internasjonale forkninsgmiljøer

Kunnskapsportal for helsestasjons- og skolehelsetjenesten

Marit Dromnes Manvik
Rådgiver, Folkehelseinstituttet, Nasjonalt kompetansemiljø for helsestasjons- og skolehelsetjenesten.

Kvinnehelse – fra offentlig utredning til universitetsfag

Marianne Gjellestad
Universitetslektor, Institutt for ernæring og folkehelse, fakultet for helse- og idrettsvitenskap, Universitetet i Agder

Kosthold- og ernæringskompetanse i Norge

Iselin T. Vildmyren
Associate professor, Universitetet i Innlandet

B2: Samarbeid, samhandling og samskapning mellom offentlig, privat og frivillig sektor

Møteform: Innlegg og oppklarende spørsmål

Bli med og utforsk hva som er nøkkelen til at alle parter opplever at arbeidet gir gode resultater

Dynamikk mellom aktører i samskapingsprosesser: Nye roller og kunnskapshierarki

Ellinor Moe
Stipendiat, NMBU avdeling for folkehelse

Partnerskap: akademia og kommuner for å løse folkehelseutfordringer - Matnyttig

Tone Worren
Seniorrådgiver Folkehelse og levekår/Folkehelsekoordinator, Universitetet i Agder
Frøydis N. Vik
Professor, Universitetet i Agder

Samarbeid fra start – veien til målrettede prosjekter

Anne Martina Kraus
Lege, Folkehelseinstituttet
Maren Jeanette Komperød
Seniorrådgiver, Helsedirektoratet

Verdighetsenterets samspillsmodell – godt samarbeid med frivillige

Beate Magerholm
Rådgiver, avdeling for frivillighet og kultur, Stiftelsen Verdighetsenteret

Agdermodellen, barn og unges helsetjeneste

Silje Wold Sætherhaug
Prosjektleder, Sørlandet sykehus HF

Puls til perrongen

Jakob Eriksen Bernhard
Faglig rådgiver, Syklistforeningen

B3: Hvordan kan vi sammen tilrettelegge for god psykisk helse og relasjoner blant barn og unge?

Møteform: Workshop

Denne sesjonen gir deg innsikt i hva som påvirker unges rusvaner, hvorfor relasjoner betyr så mye, og hvordan vi kan skape trygge møteplasser og lavterskeltilbud i praksis. Du får konkrete eksempler fra ulike kommuner og tiltak som gjør en forskjell – både i skolehverdagen og i overgangen til arbeidslivet.

Alkohol- og rusbruk blant norske studenter: Trender og sammenhenger

Kari-Jussie Lønning
Styregruppeleder, SHoT

Vennskap og voksenkontakt: Betydningen av gode relasjoner for ungdom i Moss

Kristian Green Krogshus
Kommuneoverlege og phd.-student, Moss kommune, Promenta (UiO), Institutt for helse og samfunn (UiO), FHI

Hvordan innføre lavterskeltilbud for engstelige elever på alle skoler en kommune

Åshild Tellefsen Håland
Professor, Sørlandet sykehus, Universitetet i Agder

Aminahagen

Cecilie Udberg-Helle
Prosjektleder skolefraværsprosjektet, Sunnfjord Kommune

Møtepunkt for mestring

Ingunn Feragen Sigstad
Rådgiver, Livsglede for eldre

Ikke bare en lærling

Kristine Litland Wennerberg
Kursansvarlig, Universitetet i Agder

B4 -1: Skolen som arena for inkludering og sosial utjevning

Møteform: Korte innlegg og oppklarende spørsmål

Bli med på en sesjon der vi fordyper oss i hvordan skolen kan være en arena for inkludering og sosial utjevning. Det blir presentert en blanding av forskningsresultater og konkrete tiltak.

Helserelatert livskvalitet og psykisk helse hos 1.klasse barn

Eva-Grethe Befus
Barnesykepeier, universitetslektor og doktorgradsstipendiat, Universitetet i Agder, Sørlandet sykehus Kristiansand

Har natur i skolegårdene betydning for barns skoleprestasjoner og trivsel?

Vidar Ulset
Førsteamanuensis i psykologi, Psykologisk institutt, Universitetet i Oslo; Norsk institutt for naturforskning; Institutt for folkehelsevitenskap, Norges miljø- og biovitenskapelige universitet; Institutt for lærerutdanning og friluftlivsstudier, Norges idrettshøgskole

Arbeidslivets betydning for ungdomsskoleelevers motivasjon og mestring

May Helen Austad
Offentlig Ph.D, Universitetet i Agder og Lindesnes kommune

Lekens superkraft

Ingirid Geirsdatter Heald Kjær
Førsteamanuensis, Universitetet i Agder og Agder idrettskrets, Norges idrettsforbund

Trivselsleder – Skandinavias største program for inkludering og fysisk aktivitet

Kjartan Eide
Daglig leder, Trivselsleder AS

Moglegheiter i skulemåltidet

Marte Gausvik Musland
Seniorrådgiver, Nasjonalt senter for mat, helse og fysisk aktivtet ved Høgskulen på Vestlandet

B4-2: Hvordan legge til rette for økt fysisk aktivitet i barnehage og skole

Taper barna i kampen om arealene? En nasjonal kartlegging av skolers uteområder

Emma Charlott Nordbø
Førsteamanuensis, NMBU - Norges Miljø og Biovitenskapelige Universitet

Offentlig park brukt som skolegård – Erfaringer fra en ungdomsskole i Oslo

Isabelle Budin-Ljøsne
Seniorforsker, Folkehelseinstituttet

Fra parkeringsplass til skolegård: Transformasjon av skolearealer for helse

Isabelle Budin-Ljøsne
Seniorforsker, Folkehelseinstituttet

Stolpejakten Uteskole - Aktiv og inkluderende undervisning i naturen for ALLE

Isabelle Budin-Ljøsne
Prosjektleder Stolpejakten Uteskole, Foreningen Stolpejakten

Fysisk aktivitetsnivå hos barn på idrettsfritidsordning - en tverrsnittstudie

Silje Halvorsen Sveaas
Førsteamanuensis, Universitetet i Agder, fakultet for Helse og Idrett, institutt for ernæring og folkehelse

Hvordan distanse til skolen potensielt kan påvirke fysisk aktivitet

Elling Bere
Professor, Universitetet i Agder og Folkehelseinstituttet

Aktiv oppvekst - bevegelsesglede i barnehagen

Kristian Gulbrandsen
Aktivitetskonsulent, Bedriftsidretten

Kompetanseutvikling for mer fysisk aktivitet i barnehagen: ACTNOW-studien

Kristoffer Buene Vabø
Rådgiver, Høgskulen på Vestlandet

B5: Kulturens betydning for identitet, samhold og deltakelse

Knuden, Kulturskolen i Kristiansand som er plassert mitt imellom Kilden og Kunstsilo

Møteform: Studiebesøk, innlegg og dialog

I denne sesjonen besøker vi Knuden kulturskole som er en satsing på kultur og levekår i Kristiansand. Rektor Tor Egil Vaule Andersen vil gi en intro til Knuden, Kilden og Kunstsilo. Vi følger opp med innlegg og dialog.

Satsning på kultur og levekår i Kristiansand

Tor Egil Vaule Andersen
Rektor, Knuden kulturskole, Kristiansand

Hvorfor satse på helsefremmende natur-, kultur- og kunstaktiviteter for de unge

Gunnar Tellnes
Professor, em. dr. med., Universitet i Oslo og NaKuHel Akademiet

Kunstnerisk medborgerskap, som redskap for økt agens blant sårbare unge

Kaisa Hansen-Suckow
Stipendiat, Universitetet i Agder

Erfaringer om livsmot etter selvmordsforsøk hos grønlandske ungdommer

Arnarak Patricia Bloch
Phd Studerende, Norges miljø og - biovitenskapelige Universitet & Syddansk Universitet Center for Folkesundhed i Grønland

Kunstsilo som inkluderende møteplass

Nina Tveit
Kunstsilo

B6: Hvordan skapes de gode nærmiljøene?

Møteform: Innlegg og dialog

Nærmiljøet vårt består av mange elementer, både fysiske og sosiale. Hva er hemmelighetene bak gode nærmiljø, og hvordan kan vi sammen sikre utvikling av nærmiljø hvor både bygninger og aktiviteter bidrar til at menneskene der har det godt?

Sosial bærekraft som en drivkraft i lokalsamfunnsutviklingen

Stine Busborg Sagen
Rådgiver, Kristiansand kommune

Eiendomsutviklere som helsefremmende aktører

Stine Hellum Braathen
Seniorforsker, SINTEF, SINTEF Community
Hege Hidle Aaser
Direktør, Linstow

Nærmiljøsenter med skolen som arena

Tonje K. H. Algarheim
Prosjektleder Nærmiljøsenter, Ullensaker kommune

Hvordan lykkes med aktive møteplasser? Erfaringer fra Tvergas innovasjonsprosjekt

Vegard Sines Petersen
Seniorrådgiver og prosjektleder, Tverga

Trygghetsvandring – for et tryggere, triveligere og mer tilgjengelig nærmiljø

Tina Sophie Hveem Vislie
Skadeforebygger, Skadeforebyggende Forum

Den frivillige dugnaden mot forsøpling bidrar til samhold og inkludering

Ingeborg Rønning
Prosjektleder opprydding, Hold Norge Reint

B7: Matsystemer

Møteform: Korte innlegg og panelsamtale

Hvordan mål om 50 % lokale matinnkjøp resulterer i forebyggende folkehelsearbeid

Kristine Svenningsen
Rådgiver, Agder fylkeskommune

Samfunnsmessig optimalt nivå for kosthold og økosystemtjenester fra jordbruk

Klaus Mittenzwei
Forsker, Ruralis - Institutt for rural- og regionalforskning

Jodstatus blant barn og kvinner– en nasjonal kartleggingsstudie i Norge

Sigrun Henjum
Professor, OsloMeT

Kostholdsråd for alle? Skaper godt kosthold til personer med utviklingshemming

Tanja Plasil
Seniorforsker, Regionalt senter for fedmeforskning og innovasjon, St Olav hospital og NTNU Samfunnsforskning AS

Hva er et bærekraftig norsk kosthold?

Anne Lise Brantsæter
Seniorforsker, Folkehelseinstituttet, Senter for bærekraftig kosthold

Prisen for å følge de norske kostholdsrådene

Liv Elin Torheim
Avdelingsdirektør, Folkehelseinstituttet (FHI), Vitenskapskomiteen for mat og miljø (VKM)

Når vitenskap blir politikk: Mediedekning og de nordiske kostholdsanbefalingene

Øyvind Ihlen
Professor, U i Oslo, InfoMedia, FHI

B8: Folkehelsekonsekvenser av rasisme og diskriminering

Arkivet freds- og menneskerettighetssenter

Møteform: Studiebesøk, innlegg og dialog

Diskriminering og helse: Resultater fra folkehelseundersøkelsen i Agder

Jan Georg Friesinger
Førsteamanuensis, Universitetet i Agder

Mangfold i frivillig sektor: Å møte strukturelle barrierer

Silje Sveen
Ph.d. NTNU og Spesialkonsulent Gjøvik Kommune

17:00

Pause

Informasjon om ulike aktiviteter kommer 30. april

19:30

Middagsalternativ 1: Smaken av hav og hage

Geitmyra



Geitmyra og våre juniorkokker inviterer til utemiddag i den splitter nye kjøkkenhagen på Flaten på Odderøya. Et steinkast fra fiskebrygga og sentrum, ligger et matkultursenter for barn som er ekstra opptatt av sjømat. Vi gleder oss til å fyre opp grillen, bålpanna og munkejernet servere lokale grønnsaker og fersk sjømat sammen med juniorkokkene.

Meny

- En velkomstsmak: Blåskjell fra bålpanna
- Juniorkokkene serverer småretter av lokale grønnsaker i sesong
- Vi helgriller fisk og serverer dekonstruert fiskesuppe m/ surdeigsbrød og smør.
- Kaffe og dessert inne. Vi serverer vår favoritt: Munker. Med honningkrem og bær.

Til maten serveres lokal juice, saft og en kulturell opplevelse. Det er 50 plasser.

Pris: 550,-

Middagsalternativ 2: Fremtidens kokker lager festmiddag på Tangen videregående skole

Tangen videregående skole

Tangen videregående skole ligger vakkert plassert ved bredden av elva Otra. Skolen ble åpnet i 2009, og har i dag omtrent 1300 elever og over 200 ansatte. Tangen videregående skole har vunnet pris for sitt arbeid med kompetanse og rekruttering til mat- og måltidsbransjen, og gleder seg til å ønske deltakere fra Folkehelsekonferansen velkommen!

Elever ved Restaurant og matfag inviterer til fest, og dekker til bord i Himmel og hav, som er skolens kantineområde. Underveis i middagen vil gjestene også få oppleve flotte, kulturelle innslag.

Den endelige menyen settes etter påsken, men vi kan allerede nå love tre retter med spennende smaksopplevelser.
Vi vil tilpasse alle allergier og behov for vegansk eller vegetarmat.

Foto: Tangen vgs.

Pris: 550 kr

Middagsalternativ 3: En bærekraftig festmiddag på hotell Caledonien


Vi hilser deg velkommen en tradisjonell, herlig festmiddag på hotellet.

Mer informasjon kommer
Folkehelsekonferansens logoikon

Folkehelsekonferansen 2025
arrangeres av

I samarbeid med

Folkehelseforeningen

Org. nummer: 983 513 786

Telefon: 954 95 003

E-post: post@folkehelseforeningen.no

Postadresse: Rådyrveien 20, 1488 Hakadal