Dag 1: Vi prioriterer gode liv
16. okt. 2025
2025 - Prioriteringer for gode liv
På dag en skal vi fordype oss i håp, prioriteringer og kompleksiteten i det tverrfaglige arbeidet som skaper gode liv. Vi får også muligheten til å fordype oss i en rekke aktuelle temaer.
Pris:
Morgenaktiviteter
Mange er allerede på plass i Kristiansand og deltok på forkonferanser i dagen før. Unngå alt for mye stillesitting og delta i aktiviteter før en ny konferansedag.
Vi nyter havet på nært hold
Møteleder: Ragnhild Storstein Spilker
Oppmøte utenfor Radisson Blu Caledoneien Hotel

Oppkvikkende morgendupp
Vannkvaliteten er god i Kristiansand og alt ligger til rette for et forfriskende bad i havet rett ved hotellet.
Morgensirkel
Møteleder: Helene Kristoffersen, Aktiv på dagtid i Agder
Radisson Blue Caledonien Hotel

Aktiv på dagtid, Agder leder oss en sirkel med litt puls og mest styrke. Vi bruker egen kroppsvekt/ frie vekter.
Registrering og besøk av utstillingsområdet
Radisson Blu Caledonein Hotel

Kom gjerne i god tid slik at du kan besøke utstillinger og bli kjent med andre konferansedeltakere, konferansekomiteen og styret i Folkehelseforeningen.
Håp og prioriteringer i en urolig tid
Møteleder: Annica Øygard
Caledonien Hall
Norge, Europa og verden opplever harde tider med utenforskap, brudd på menneskerettigheter og krig. Nå er felleskapet og håpet for gode liv det som vil holde gnisten oppe.
Velkommen til Kristiansand kommune, Agder fylkeskommune og Folkehelseforeningen

HÅP
"Blanke Ark" er Arkivets egen metodikk der ungdom bruker kunstuttrykk for å styrke uenighetsfellesskap og aktivt medborgerskap. Nå skal vi få lov til å være med når ungdommene uttrykker hvordan vi skaper håp i urolige tider.
Globale prioriteringer som gir håp og gode liv
Nasjonale prioriteringer som gir håp og gode liv
Felles avsluttende samtale: Hvordan holder vi eget og andres håp oppe?
Pause
Tid til å reflektere sammen med nye mennesker, besøke utstillingsområdet, og å forsyne seg med et mellommåltid og drikke.
Prioriteringer av gode folkehelsetiltak
Caledonien hall
Regjeringen har nedsatt et utvalg som skal utrede og gi råd om prioritering av folkehelsetiltak - Utvalg om prioriteringer av folkehelsetiltak, Opprettelsen av utvalget er en oppfølging av Folkehelsemeldinga - Nasjonalt strategi for utjamning av sosiale helseforskjellar (Meld. St. 15 (2022-2023)), som ble lagt frem i 2023. Innstillingen til utvalget legges frem høsten 2025.
Nå skal vil bli kjent med utvalgets arbeid.
Prioritering av folkehelsetiltak
Samfunnsøkonomiske analyser, folkehelse og miljøøkonomi
Komplekse systemer - alt henger sammen med alt
Felles dialog: Hvordan vet vi at vi prioriterer rett?
Lunsj
Vi setter oss ned og spiser et godt og næringsrikt måltid sammen. Sitt gjerne sammen med nye mennesker og ta en runde i utstillingsområdet.
Parallelle sesjoner

Parallelle sesjoner
Vi gjennomfører ni ulike parallelle seminarer basert på godkjente abstrakter. Noen sesjoner er komplettert med foredragsholdere som vil bidra med etterspurt kunnskap.
Ta deg tid til å lese igjennom alle alternativene. Hvis dere er flere fra samme arbeidsplass utfordrer vi dere til å gå på forskjellige sesjoner.
A1: Kunnskap om effektive folkehelsetiltak
Møteform: Presentasjoner og dialog
I denne sesjonen skal vi presentere forskning, tiltak og verktøy som er effektive i det forebyggende og helsefremmende arbeidet. Vi avslutter med en felles dialog.
«En psykologisk nødhavn»: Erfaringer fra et kommunalt lavterskeltilbud
Kjersti Karoline Danielsen
Førsteamanuensis, Universitetet i Agder, DPS Østre Agder Sørlandets Sykehus
Effekt av gruppebasert kognitiv atferdsterapi for insomni (KAT-I) i kommunehelse
Astrid Sletteng Rønning
Frisklivsveileder, NTNU og UIB
Nina Elise Møllerløkken
Fysioterapeut, Trondheim kommune
Bruk av et kunnskapsbasert prioriteringsstøttesystem for kommunene
Gunnhild Berdal
forsker PhD, Folkehelseinstituttet
Helsebiblioteket - en kunnskapskilde for folkehelse i kommunene
Katrine Rutgersen
Kommunikasjonsrådgiver, Folkehelseinstituttet
A2: Samarbeid, samhandling, samskapning med fokus på arbeid og arbeidslivet
Møteform: Korte presentasjoner og avsluttende dialog
Å være i arbeid er den mest helsefremmende hverdagsaktiviteten for den voksne befolkningen.
Hvordan kan vi samarbeide, samhandle og samskape for gode, inkluderende og helsefremmende arbeidsplasser?
Helseveiledning i arbeidslivet – et samarbeid for redusert sykefravær
Ole Petter Hjelle
Førsteamanuensis, Universitetet i Innlandet
Helsefremmende inkluderingskompetanse: Hybridmodellen i NAV
Heidi Enehaug
Forsker I, seniorforsker, Arbeidsforskningsinstituttet ved OsloMet & UiA
Brynje: Medborgerskap som verdigrunnlag og sosialt entreprenørskap som metode
Vidar Mortensen
Prosjektleder, Bykle kommune
Helsebyrder og arbeidsdeltakelse blant flyktninger i Norge
Kjersti Thorsteinsen
Forsker, Norce, Fafo, UiT
Rebecca N. Gleditsch
Forsker, Norce, Fafo, UiT
Avmakt eller framtidstro? Moderne folkehelsearbeid gir trygge og friske samfunn
Sigrid Nedkvitne
Leder og grunnlegger av Friskus.com, Friskus, Bodø Kommune og Tønsberg kommune
Pendling på pedaler
Maren Deildok
Rådgiver, Syklistforeningen
A3: Unge stemmer, nye innsikter og veier videre - alkohol og rus
Møteleder: Linn Alvsvåg
Møteform: Medvirkning 101
Bli med med på en engasjerende sesjon med innsikt i unges perspektiver, ferske funn og konkrete verktøy knyttet til alkohol og rus. Du får også praktiske eksempler på hvordan unge kan medvirke i arbeidet!
Resultater og erfaringer fra Unge stemmer om alkohol og rus
Linn Alvsvåg
Leder, Folkehelseforeningen Ung
Alkohol- og rusbruk blant norske studenter: Trender og sammenhenger
Kari-Jussie Lønning
Styregruppeleder SHoT
Støtteressurs – rusmiddelforebyggende arbeid i grunn- og videregående skole
Maj Berger Sæther
Seniorrådgiver, Helsedirektoratet
A4: Helsefremmende skoler - det sosiale felleskapet
Møteform: Korte presentasjoner og avklarende spørsmål
Barn og unge tilbringer mye tid i skolen. Hvordan sikrer vi at barna opplever mestring, inkludering og glede helt fra starten?
Lekens superkraft
Ingirid Geirsdatter Heald Kjær
Førsteamanuensis, Universitetet i Agder og Agder idrettskrets/Norges idrettsforbund
Hvordan få leken tilbake i barnas liv? Skolegården som en arena for fri lek
Marte Marstrand
Prosjektleder, TVERGA
Suksessfaktorer for implementering av helsefremmende programmer i skolen
Ingrid L. Djupegot
Førsteamanuensis, Høgskulen på Vestlandet, MOT Norge
Erfaringer fra samarbeid: En sosial entreprenør og to kommuner
Hanna Lovise Skagestad Tørre
Prosjektkoordinator i Folkelig, NMBU
Helsefremmende praksis i skolen: Hva innebærer det og hvordan kan det evalueres?
May Olaug Horverakm
Forsker II, NORCE - Norwegian Research Centre (1), Lillesand videregående skole (2), Universitetet i Agder (3), NORCE - Norwegian Research Centre (4), NORCE - Norwegian Research
Gerd Martina Langeland
Lektor med tilleggsutdanning. Lillesand videregående skole
A5: Friluftlivets år - livet er best ute!
Møteform: Korte innlegg og dialog
2025 er Friluftslivets år. Landet rundt har det vært aktiviteter og engasjement for friluftsliv. I denne sesjonen får vi høre fra noen av dem, og vi spør: Hva har gått bra, og hvordan kan erfaringene brukes videre?
Friluftslivets år. Oppdage nærnaturen, invitere hverandre ut og prøve noe nytt!
Marte Bøhm Nordahl
Prosjektleder Friluftslivets år 2025, Norsk Friluftsliv
Turboklubben - nærnaturen som helsefremmende inkluderingsarena
Bjørn Andersen-Steinsland
Daglig leder, DNT Sør
Turmat fra hele verden - et inkluderingsverktøy
Mari Kolbjørnsrud
Prosjektleder, Norsk Friluftsliv
Safari i friluftsliv. Leken og inspirerende selverklært "turpro" som inviterer andre med ut i naturen.
Safari Shabani
Influenser, Luckey View
A6: Nærmiljøets betydning for livskvalitet
Møteform: Presentasjoner og avklarende spørsmål
I denne sesjonen får du spennende og ny kunnskap om tiltak som tar utgangspunkt i nærmiljøet for å skape god livskvalitet og folkehelse. Helse skapes på dagligslivets arenaer, der vi lever, bor og deltar i aktiviteter. Nærmiljøet er en viktig arena for helsefremmende tiltak.
Bedre livskvalitet, mestring og arbeidsdeltakelse: Effekter av Hverdagsgledekurs
Maja Eilertsen
Phd-stipendiat, Folkehelseinstituttet
Å begynne med slutten – landsbyen som støtter hele livet ut
Susanne Solvi Fagerbakke
Rådgiver, Avd. frivillighet og kultur, Stiftelsen Verdighetsenteret
Dagsturhytter - turmål som gir naturopplevelser og fysisk aktivitet i nærmiljøet
Bård Andreas Lassen
Prosjektleder, Agder fylkeskommune
Nærmiljøhage
Catrine Vagstad
Folkehelserådgiver, Sunnfjord Kommune
Samfunnsbaserte organisasjoner og svangerskapsomsorgen for flyktningkvinner
Edlynne Angelica Martinez
Forsker, Universitetet i Agder
A7: God start = godt voksenliv?
Møteform: Presentasjoner med avsluttende dialog
Hvordan støtter vi foreldre slik at barna får en god oppvekst?
Fattige har det tyngst. Foreldres alkoholproblem, vanskelige barndom og økonomi
Siri Håvås Haugland
Instituttleder/professor, Universitetet i Agder
Voksenstøtte som en beskyttende faktor mot konsekvenser av barndomstraumer
John-Kåre Vederhus
Forsker, Sørlandet Sykehus, Universitet i Agder
Godt Begynt- tidlig innsats for barn og unge
Kristin Haraldstad
Professor, Universitetet i Agder, UiA
Helseopplysningsbehov: Viktige temaer for helsestasjons- og skolehelsetjenesten
Marit Müller De Bortoli
Forsker, Folkehelseinstituttet
Utforskning av helsesykepleiers arbeid med foreldre-barn samspill i helsestasjon
Kari Glesne Ugland
Helsesykepleier, PhD, Lindesnes kommune, Universitetet i Stavanger
A8: Folkehelseloven som prioriteringsverktøy
Møteleder: Ole Trygve Stigen
Møteform: Korte innlegg og dialog
Forslag til endringer i Folkehelseloven ble lagt fram i april 2025, med flere forslag til grep. Forslaget behandles i Stortinget våren 2025, og relevante bestemmelser i den vedtatte loven vil bli presentert. Det offentlige utvalget om prioritering av folkehelsetiltak skal gi råd om beslutninger på tvers av sektorer. Skal en få til det kan det være behov for en bedre verktøykasse for å støtte lokale beslutningsprosesser. Sesjonen tar opp tråden fra forkonferansen Revidert folkehelselov, kunnskapsbehov og statistikk.
Viktige endringer i Folkehelseloven
Arne Marius Fosse
Underdirektør, Helse- og omsorgsdepartementet
Prioriteringsutvalgets anbefalinger om tiltak for bedre (lokale) beslutningsprosesser
Behovet for bedre støtte til kommunale folkehelsebeslutninger
A9: Korte fremlegg i et uformelt miljø
Møteform: Uformell - man kan komme og gå i løpet av sesjonen
I denne sesjonen kan man høre på fem minutter lange innlegg og snakke med foredragsholderen rett etter innlegget.
Samskaping fra plan til handling
Hege S. Bekken
Rådgiver Nordland fylkeskommune, Nord Universitet
Smart indikatorutvalg som nøkkelen til betre samhandling i helsetjeneste
Jagrati Jani-Bølstad
Leder av Samhandlingsbarometeret, Helse Førde HF
Trygg voksen ved vann
Rahel Rusom
Kulturarbeider, Askøy kommune
Frihet på sykkel - sykkelkurs for unge og voksne
Tommy Christensen
Fagsjef, Syklistforeningen
Egenberedskap og skadeforebygging, samhandling for økt trygghet
Eva Vaagland
Daglig leder, Skadeforebyggende Forum
ChatGPT kan vurdere risikoen for systematiske skjevheter i medisinske studier
Jose F, Meneses-Echavez
Forsker, Folkehelseinstituttet og en rekke internasjonale universiteter
Pause
Tid til å reflektere sammen med nye mennesker, besøke utstillingsområdet, og å forsyne seg med et mellommåltid og drikke.
Parallelle sesjoner

Parallelle sesjoner
Vi gjennomfører ni ulike parallelle seminarer basert på godkjente abstrakter. Noen sesjoner er komplettert med foredragsholdere som vil bidra med etterspurt kunnskap.
Ta deg tid til å lese igjennom alle alternativene. Hvis dere er flere fra samme arbeidsplass utfordrer vi dere til å gå på forskjellige sesjoner.
B1: Oppsummert kunnskap
Møteform: Presentasjoner og dialog mellom foredragsholderne
Hvor viktig er det å være helsekompetent i Norge?
Victoria Telle Hjellset
Førsteamanuensis, OsloMeT
Kritisk helsekompetanse og helseatferd - Innsikter fra en kartleggingsstudie
Fredrik Svartdal Færevaag
Doktorgradsstipendiat, Høyskolen Kristiania
Evidens-til-beslutning-rammeverk forbedrer retningslinjer og anbefalinger
Jose F, Meneses-Echavez
Forsker, Folkehelseinstituttet og mange internasjonale forkninsgmiljøer
Kunnskapsportal for helsestasjons- og skolehelsetjenesten
Marit Dromnes Manvik
Rådgiver, Folkehelseinstituttet, Nasjonalt kompetansemiljø for helsestasjons- og skolehelsetjenesten.
Kvinnehelse – fra offentlig utredning til universitetsfag
Marianne Gjellestad
Universitetslektor, Institutt for ernæring og folkehelse, fakultet for helse- og idrettsvitenskap, Universitetet i Agder
Kosthold- og ernæringskompetanse i Norge
Iselin T. Vildmyren
Associate professor, Universitetet i Innlandet
B2: Samarbeid, samhandling og samskapning mellom offentlig, privat og frivillig sektor
Møteform: Innlegg og oppklarende spørsmål
Bli med og utforsk hva som er nøkkelen til at alle parter opplever at arbeidet gir gode resultater
Dynamikk mellom aktører i samskapingsprosesser: Nye roller og kunnskapshierarki
Ellinor Moe
Stipendiat, NMBU avdeling for folkehelse
Partnerskap: akademia og kommuner for å løse folkehelseutfordringer - Matnyttig
Tone Worren
Seniorrådgiver Folkehelse og levekår/Folkehelsekoordinator, Universitetet i Agder
Frøydis N. Vik
Professor, Universitetet i Agder
Samarbeid fra start – veien til målrettede prosjekter
Anne Martina Kraus
Lege, Folkehelseinstituttet
Maren Jeanette Komperød
Seniorrådgiver, Helsedirektoratet
Verdighetsenterets samspillsmodell – godt samarbeid med frivillige
Beate Magerholm
Rådgiver, avdeling for frivillighet og kultur, Stiftelsen Verdighetsenteret
Agdermodellen, barn og unges helsetjeneste
Silje Wold Sætherhaug
Prosjektleder, Sørlandet sykehus HF
Puls til perrongen
Jakob Eriksen Bernhard
Faglig rådgiver, Syklistforeningen
B3: Hvordan kan vi sammen tilrettelegge for god psykisk helse og relasjoner blant barn og unge?
Møteform: Workshop
Denne sesjonen gir deg innsikt i hva som påvirker unges rusvaner, hvorfor relasjoner betyr så mye, og hvordan vi kan skape trygge møteplasser og lavterskeltilbud i praksis. Du får konkrete eksempler fra ulike kommuner og tiltak som gjør en forskjell – både i skolehverdagen og i overgangen til arbeidslivet.
Alkohol- og rusbruk blant norske studenter: Trender og sammenhenger
Kari-Jussie Lønning
Styregruppeleder, SHoT
Vennskap og voksenkontakt: Betydningen av gode relasjoner for ungdom i Moss
Kristian Green Krogshus
Kommuneoverlege og phd.-student, Moss kommune, Promenta (UiO), Institutt for helse og samfunn (UiO), FHI
Hvordan innføre lavterskeltilbud for engstelige elever på alle skoler en kommune
Åshild Tellefsen Håland
Professor, Sørlandet sykehus, Universitetet i Agder
Aminahagen
Cecilie Udberg-Helle
Prosjektleder skolefraværsprosjektet, Sunnfjord Kommune
Møtepunkt for mestring
Ingunn Feragen Sigstad
Rådgiver, Livsglede for eldre
Ikke bare en lærling
Kristine Litland Wennerberg
Kursansvarlig, Universitetet i Agder
B4 -1: Skolen som arena for inkludering og sosial utjevning
Møteform: Korte innlegg og oppklarende spørsmål
Bli med på en sesjon der vi fordyper oss i hvordan skolen kan være en arena for inkludering og sosial utjevning. Det blir presentert en blanding av forskningsresultater og konkrete tiltak.
Helserelatert livskvalitet og psykisk helse hos 1.klasse barn
Eva-Grethe Befus
Barnesykepeier, universitetslektor og doktorgradsstipendiat, Universitetet i Agder, Sørlandet sykehus Kristiansand
Har natur i skolegårdene betydning for barns skoleprestasjoner og trivsel?
Vidar Ulset
Førsteamanuensis i psykologi, Psykologisk institutt, Universitetet i Oslo; Norsk institutt for naturforskning; Institutt for folkehelsevitenskap, Norges miljø- og biovitenskapelige universitet; Institutt for lærerutdanning og friluftlivsstudier, Norges idrettshøgskole
Arbeidslivets betydning for ungdomsskoleelevers motivasjon og mestring
May Helen Austad
Offentlig Ph.D, Universitetet i Agder og Lindesnes kommune
Lekens superkraft
Ingirid Geirsdatter Heald Kjær
Førsteamanuensis, Universitetet i Agder og Agder idrettskrets, Norges idrettsforbund
Trivselsleder – Skandinavias største program for inkludering og fysisk aktivitet
Kjartan Eide
Daglig leder, Trivselsleder AS
Moglegheiter i skulemåltidet
Marte Gausvik Musland
Seniorrådgiver, Nasjonalt senter for mat, helse og fysisk aktivtet ved Høgskulen på Vestlandet
B4-2: Hvordan legge til rette for økt fysisk aktivitet i barnehage og skole
Taper barna i kampen om arealene? En nasjonal kartlegging av skolers uteområder
Emma Charlott Nordbø
Førsteamanuensis, NMBU - Norges Miljø og Biovitenskapelige Universitet
Offentlig park brukt som skolegård – Erfaringer fra en ungdomsskole i Oslo
Isabelle Budin-Ljøsne
Seniorforsker, Folkehelseinstituttet
Fra parkeringsplass til skolegård: Transformasjon av skolearealer for helse
Isabelle Budin-Ljøsne
Seniorforsker, Folkehelseinstituttet
Stolpejakten Uteskole - Aktiv og inkluderende undervisning i naturen for ALLE
Isabelle Budin-Ljøsne
Prosjektleder Stolpejakten Uteskole, Foreningen Stolpejakten
Fysisk aktivitetsnivå hos barn på idrettsfritidsordning - en tverrsnittstudie
Silje Halvorsen Sveaas
Førsteamanuensis, Universitetet i Agder, fakultet for Helse og Idrett, institutt for ernæring og folkehelse
Hvordan distanse til skolen potensielt kan påvirke fysisk aktivitet
Elling Bere
Professor, Universitetet i Agder og Folkehelseinstituttet
Aktiv oppvekst - bevegelsesglede i barnehagen
Kristian Gulbrandsen
Aktivitetskonsulent, Bedriftsidretten
Kompetanseutvikling for mer fysisk aktivitet i barnehagen: ACTNOW-studien
Kristoffer Buene Vabø
Rådgiver, Høgskulen på Vestlandet
B5: Kulturens betydning for identitet, samhold og deltakelse
Knuden, Kulturskolen i Kristiansand som er plassert mitt imellom Kilden og Kunstsilo
Møteform: Studiebesøk, innlegg og dialog
I denne sesjonen besøker vi Knuden kulturskole som er en satsing på kultur og levekår i Kristiansand. Rektor Tor Egil Vaule Andersen vil gi en intro til Knuden, Kilden og Kunstsilo. Vi følger opp med innlegg og dialog.
Satsning på kultur og levekår i Kristiansand
Tor Egil Vaule Andersen
Rektor, Knuden kulturskole, Kristiansand
Hvorfor satse på helsefremmende natur-, kultur- og kunstaktiviteter for de unge
Gunnar Tellnes
Professor, em. dr. med., Universitet i Oslo og NaKuHel Akademiet
Kunstnerisk medborgerskap, som redskap for økt agens blant sårbare unge
Kaisa Hansen-Suckow
Stipendiat, Universitetet i Agder
Erfaringer om livsmot etter selvmordsforsøk hos grønlandske ungdommer
Arnarak Patricia Bloch
Phd Studerende, Norges miljø og - biovitenskapelige Universitet & Syddansk Universitet Center for Folkesundhed i Grønland
Kunstsilo som inkluderende møteplass
Nina Tveit
Kunstsilo
B6: Hvordan skapes de gode nærmiljøene?
Møteform: Innlegg og dialog
Nærmiljøet vårt består av mange elementer, både fysiske og sosiale. Hva er hemmelighetene bak gode nærmiljø, og hvordan kan vi sammen sikre utvikling av nærmiljø hvor både bygninger og aktiviteter bidrar til at menneskene der har det godt?
Sosial bærekraft som en drivkraft i lokalsamfunnsutviklingen
Stine Busborg Sagen
Rådgiver, Kristiansand kommune
Eiendomsutviklere som helsefremmende aktører
Stine Hellum Braathen
Seniorforsker, SINTEF, SINTEF Community
Hege Hidle Aaser
Direktør, Linstow
Nærmiljøsenter med skolen som arena
Tonje K. H. Algarheim
Prosjektleder Nærmiljøsenter, Ullensaker kommune
Hvordan lykkes med aktive møteplasser? Erfaringer fra Tvergas innovasjonsprosjekt
Vegard Sines Petersen
Seniorrådgiver og prosjektleder, Tverga
Trygghetsvandring – for et tryggere, triveligere og mer tilgjengelig nærmiljø
Tina Sophie Hveem Vislie
Skadeforebygger, Skadeforebyggende Forum
Den frivillige dugnaden mot forsøpling bidrar til samhold og inkludering
Ingeborg Rønning
Prosjektleder opprydding, Hold Norge Reint
B7: Matsystemer
Møteform: Korte innlegg og panelsamtale
Hvordan mål om 50 % lokale matinnkjøp resulterer i forebyggende folkehelsearbeid
Kristine Svenningsen
Rådgiver, Agder fylkeskommune
Samfunnsmessig optimalt nivå for kosthold og økosystemtjenester fra jordbruk
Klaus Mittenzwei
Forsker, Ruralis - Institutt for rural- og regionalforskning
Jodstatus blant barn og kvinner– en nasjonal kartleggingsstudie i Norge
Sigrun Henjum
Professor, OsloMeT
Kostholdsråd for alle? Skaper godt kosthold til personer med utviklingshemming
Tanja Plasil
Seniorforsker, Regionalt senter for fedmeforskning og innovasjon, St Olav hospital og NTNU Samfunnsforskning AS
Hva er et bærekraftig norsk kosthold?
Anne Lise Brantsæter
Seniorforsker, Folkehelseinstituttet, Senter for bærekraftig kosthold
Prisen for å følge de norske kostholdsrådene
Liv Elin Torheim
Avdelingsdirektør, Folkehelseinstituttet (FHI), Vitenskapskomiteen for mat og miljø (VKM)
Når vitenskap blir politikk: Mediedekning og de nordiske kostholdsanbefalingene
Øyvind Ihlen
Professor, U i Oslo, InfoMedia, FHI
B8: Folkehelsekonsekvenser av rasisme og diskriminering
Arkivet freds- og menneskerettighetssenter
Møteform: Studiebesøk, innlegg og dialog
Diskriminering og helse: Resultater fra folkehelseundersøkelsen i Agder
Jan Georg Friesinger
Førsteamanuensis, Universitetet i Agder
Mangfold i frivillig sektor: Å møte strukturelle barrierer
Silje Sveen
Ph.d. NTNU og Spesialkonsulent Gjøvik Kommune
Pause
Informasjon om ulike aktiviteter kommer 30. april
Middagsalternativ 1: Smaken av hav og hage
Geitmyra

Geitmyra og våre juniorkokker inviterer til utemiddag i den splitter nye kjøkkenhagen på Flaten på Odderøya. Et steinkast fra fiskebrygga og sentrum, ligger et matkultursenter for barn som er ekstra opptatt av sjømat. Vi gleder oss til å fyre opp grillen, bålpanna og munkejernet servere lokale grønnsaker og fersk sjømat sammen med juniorkokkene.
Meny
- En velkomstsmak: Blåskjell fra bålpanna
- Juniorkokkene serverer småretter av lokale grønnsaker i sesong
- Vi helgriller fisk og serverer dekonstruert fiskesuppe m/ surdeigsbrød og smør.
- Kaffe og dessert inne. Vi serverer vår favoritt: Munker. Med honningkrem og bær.
Til maten serveres lokal juice, saft og en kulturell opplevelse. Det er 50 plasser.
Pris: 550,-
Middagsalternativ 2: Fremtidens kokker lager festmiddag på Tangen videregående skole
Tangen videregående skole
