Dag 2: Vi inkluderer og implementerer

17. okt. 2025

2025 - Prioriteringer for gode liv

God folkehelse skapes når vi inkluderer erfarings- og forskningsbasert kunnskap i implementeringen av langsiktige tiltak. Vi bygger lokalmiljøer for gode liv.

Pris:

Program dag 1
07:00

Morgenaktiviteter

Start dagen med deilige aktiviteter!

Vi nyter havet på nært hold

Møteleder: Ragnhild Storstein Spilker

Oppmøte utenfor Radisson Blu Caledoneien Hotel

Oppkvikkende morgendupp

Vannkvaliteten er god i Kristiansand og alt ligger til rette for et forfriskende bad i havet rett ved hotellet.

Morgensirkel

Møteleder: Helene Kristoffersen, Aktiv på dagtid i Agder

Radisson Blue Caledonien Hotel

Aktiv på dagtid, Agder leder oss en sirkel med litt puls og mest styrke. Vi bruker egen kroppsvekt/ frie vekter.
08:30

Kulturell opplevelse

Kultur og kunnskap er bra for folkehelsen av flere grunner. Det gir mennesker rom for refleksjon og inspirasjon. Nå skal vi ikke bare snakke om effektene, vi skal oppleve de.

Hvordan samskapende scenekunst skaper varige SPOR

Caledonien Hal

SPOR - Kilden teater og konserthus

Hva skjer når du kobler ungdom med og uten funksjonsnedsettelser sammen med profesjonelle kunstnere? Samspill, vennskap, personlig utvikling – og en forestilling som berører og sprenger grenser.

Vi skal få et utdrag av den kritikerroste forestillingen som er et årlig prosjekt ved Kilden teater og konserthus.

Utdeling av pris til beste abstrakt

09:00

Vi prioriterer kunst, kultur og natur som inkluderingsarena

Caledonien Hal

I denne økten skal vi ha fokus på kulturen og naturens betydning for folkehelsen. Vi skal gjenopprette kunnskapen som ikke brukes lengre. Vi skal også få gode eksempler der kunst, kultur og natur brukes som inkluderingsarena. En arena som kan skape grensesprengende felleskap og lag.

«Rødlistens revansj: Tid for å satse på det som har blitt nedprioritert»

Kilden som inkluderingsarena - forskningsresultater på SPOR

Vi bygger laget - bevegelsesglede for alle.

Beitostølen Helsesportsenter og ungdommer fra "Team Pølsa" deler sine erfaringer fra før under og etter innspillingen. Foto: Erland Lanke Solbu, NRK

Samtale med alle bidragsytere i sesjonen.

10:15

Pause

Tid til å reflektere sammen med nye mennesker, besøke utstillingsområdet, og å forsyne seg med et mellommåltid og drikke.

10:45

Vi inkluderer og involverer de unge!

Når barn, unge og unge voksne bidrar i utviklingen av tiltak, skaper vi løsninger som varer. Men, hvorfor opplever mange at det er så vanskelig?

Prioritere medvirkning av unge?

Vi bygger videre på erfaringene fra "Unge stemmer i folkehelsearbeidet" som ble gjennomført i ved Folkehelsekonferansen i Tromsø. I år har Folkehelseforeeningen Ung fått prosjektmidler av Stiftelsen Dam til å bygge videre på arbeidet med unge stemmer om alkohol og rus, inn i dette prosjektet inngår også ulike medvirkningsprosesser inn i arbeid med å involvere og inkludere unge. I denne sesjonen vil det presenteres resultater og erfaringer fra prosjektet, ungdommenes stemme vil komme frem, og salen vil få anledning til å delta.
12:00

Lunsj

Vi setter oss ned og spiser et godt og næringsrikt måltid sammen. Sitt gjerne sammen med nye mennesker og ta en runde i utstillingsområdet.

13:00

Parallelle sesjoner

Parallelle sesjoner

Vi gjennomfører ni ulike parallelle seminarer basert på godkjente abstrakter. Noen sesjoner er komplettert med foredragsholdere som vil bidra med etterspurt kunnskap.

Ta deg tid til å lese igjennom alle alternativene. Hvis dere er flere fra samme arbeidsplass utfordrer vi dere til å gå på forskjellige sesjoner.

C1: Implementering av kunnskap i den kommunale virkeligheten

Møteform: Presentasjoner og samtale

Hva skal til for å lykkes med implementeringen av de gode tiltakene?

Nabolagshelse: Erfaringer med utvikling og bruk av levekårssoner i Akershus

Vidar Ulset
Førsteamanuensis i psykologi og medgründer i Nabolagshelse, ¹Nabolagshelse AS, ²Institutt for lærerutdanning og friluftslivsstudier, Norges idrettshøgskole, ³PROMENTA forskningssenter, Psykologisk institutt, Universitetet i Oslo, ⁴Akershus fylkeskommune

Fra kampanje til praksis – folkehelsekampanjer brukt i kommunepraksis

Tanja Plasil
Seniorforsker, NTNU Samfunnsforskning AS

ABC for god psykisk helse, implementering av en ny nasjonal folkehelsekampanje

Mari Jørgensen Ryen
Prosjektleder for ABC for god psykisk helse i Trøndelag fylkeskommune

C2: Samarbeid, samhandling, samskapning om eldre

Møteform: Presentasjoner og oppklarende spørsmål

Nøkkelen til at alle parter opplever de gode resultatene.

Samarbeid som gir mening

Ine-Sofie Smedmoen Kristiansen
Rådgiver, Livsglede for eldre

Grimstad demensskole - et resultat av samskapning med flere aktører

Bjørnulf Arntsen
Daglig leder Senter for omsorgsforskning, Universitetet i Agder sør og Grimstad kommune

Innbyggermedvirkning for et aldersvennlig lokalsamfunn; en casestudie, Stavanger

Kjersti Helene Haarr
Førstelektor, VID vitenskapelige høgskole, VID vitenskapelige høgskole, Universitetet i Stavanger, Stavanger kommune, VID vitenskapelige høgskole, Nasjonalforeningen for folkehelse

Eldre og deltaking i lokalsamfunnet

Rakel Rustand Bruland
Doktorgradsstipendiat, Høgskulen i Volda

C3: Organisert aktivitet - får ungdom det bedre?

Møteform: Muntlige presentasjoner

I denne sesjonen utforsker vi hvordan fysisk aktivitet, friluftsliv og inkluderende idrettstilbud kan styrke ungdoms livskvalitet og psykiske helse. Du får inspirerende eksempler på hvordan vi sammen kan senke terskler og bygge bro mellom skole, fritid og helse.

Fysisk aktivitet øker ungdoms livskvalitet gjennom generell mestringstro

Karianne Fossli
Fysioterapeut, Universitetet i Sør-Øst Norge

Fra telt til trivsel: innvirkningen speiding har på norske ungdommer

Ursula Småland Goth
Professor i folkehelse & forskningsleder, NLA Høgskolen

Hvordan støtte ungdom med helseutfordringer til deltagelse i idrett?

Malene Joensen
Daglig leder, Idrettsklynge Vest

Impact by NGF - Norges Golf Forbund

Anders Thelberg
Barn- og Ungdomsansvarlig, Norges Golf Forbund

Idrettshoder - samarbeidsmodell mellom skole og idrettslag

Frøy Lode Wiig
Prosjekteier og -utvikler, SoCentral

C4: Helsefremmende praksiser i skolen

Møteform: Korte presentasjoner og felles samtale

Læringsrik mat på SFO

Ingrid Dovland
Prosjektleder, Geitmyra matkultursenter for barn

Læringsrik mat på SFO i Agder - måltid med matglede, matmot og mening

Anita Nistås
Masterstudent Folkehelsevitenskap Universitet i Agder, Geitmyra matkultursenter for barn

Læring om helsefremmende kosthold i mat og helse? - nasjonal lærerundersøkelse

Tormod Bjørkkjær
Førsteamanuensis, Universitetet i Agder, Høgskulen på Vestlandet og Helsinki Universitet

Effekter av gratis skolefrokost på videregående skoler i Vestland fylkeskommune

Bodil Bjørndal
Professor, Høgskulen på Vestlandet

Suksessfaktorer for implementering av helsefremmende programmer i skolen

Ingrid L. Djupegot
Førsteamanuensis, Høgskulen på Vestlandet, MOT Norge

C5: Natur, kultur og kunst – tilgjengelig for alle?

Møteform: Presentasjon og felles dialog

Mennesker med ulike diagnoser og funksjonsnedsettelser opplever ofte at de ikke er inkludert i det lokale folkehelsearbeidet. I denne sesjonen kan du få inspirasjon til nye områder for forskning og hvordan du setter i gang gode tiltak.

Kilden som inkluderingsarena

Elisabeth Lindland
Fagansvarlig, Kilden teater og konserthus

Aktivitet og deltakelse i livet - opphold på Beitostølen Helsesportsenter - hva skjer etterpå?

Astrid Nyquist
Direktør, Beitostølen Helsesportsenter
Pia
Team Pølsa

Tilrettelagte friluftsområder - eksempler fra hele landet

Daniel Green
Prosjektleder inkluderende friluftsliv, Friluftsrådenes Landsforbund

Inkluderende friluftsliv

Kristine Victoria Berglihn
Prosjektleder, DNT Sør
Bjørn Andersen-Steinsland
Prosjektleder, DNT Sør

C6: Digitale liv på godt og vondt

Møteform: Presentasjoner og avklarende spørsmål

Digitale flater er i dag en stor del av våre liv, og brukes til alt fra undervisnings- og arbeidsverktøy til sosiale medier. Teknologi påvirker hvordan vi kommuniserer, arbeider og slapper av. Men hvordan påvirker disse vanene vår helse og livskvalitet?

Sammenheng mellom gaming, med og uten venner, og livskvalitet

Elisabeth Bjerke
Folkehelse- og frivillighetskoordinator, Universitetet i Sørøst-Norge og Kragerø kommune

Internettbruk blant ungdom i Finnmark: Trender og påvirkningsfaktorer +

Shiho Akutsu Hansen
Forsker & FoU-rådgiver, Samisk nasjonal kompetansetjeneste – psykisk helsevern og rus, Finnmarkssykehuset HF

Internettbruk blant ungdom i Finnmark: Risiko- og beskyttelsesfaktorer

Shiho Akutsu Hansen
Forsker & FoU-rådgiver, Samisk nasjonal kompetansetjeneste – psykisk helsevern og rus, Finnmarkssykehuset HF

Verktøy for ungdom i møte med helseråd i sosiale medier

Heather Menzies Munthe-Kaas
Forsker, Folkehelseinstituttet

Kan digitale tiltak redusere sosial isolasjon og ensomhet? En kunnskapsoversikt

Tomas Hansen
Forsker, Folkehelseinstituttet

C7: Alkohol og rusmidler i et folkehelseperspektiv

Møteform: Presentasjoner og avklarende spørsmål

Folkehelseundersøkelsen i Oslo 2024 - kartlegging av rusmiddelbruk

Eyvind Ohm
Spesialkonsulent, Oslo kommune, Folkehelseinstituttet

URO – Selvbestemmelse og rusforebygging for personer med utviklingshemming

Lise Holm
Prosjektleder, URO Utviklingshemming - Rus - Opplysning

Kartlegging og oppfølging av alkohol ved sykehusinnleggelser

Thomas Tjelta
Associate Professor, University of South-Eastern Norway, Oslo University Hospital, Oslo Metropolitan University, University of Oslo, Lovisenberg Diaconal Hospital, Vestfold Hospital Trust

Ansatte med rusproblemer: på hvilken måte kan rustesting bidra til bedring?

Marianne Lund
Seniorforsker, PhD, Folkehelseinstituttet

Psykososial støtte for å forbedre tannlegeoppmøte hos opioidavhengige pasienter

Einar Furulund
Forsker, PhD, 1) Tannhelsetjenesten kompetansesenter - Rogaland 2) Regionalt kompetansesenter for rusmiddelforskning i Helse Vest ved Stavanger Universitetssykehus 3) Avdeling for rusmedisin ved Haukeland Universitetssykehus

C8: Folkehelse + utdanninger

Møteform: Workshop

Målgrupper for workshopen er praktikere innen folkehelsearbeid i kommuner og fylkeskommuner samt sosiale entreprenører og frivillige aktører som kan ha en rolle som samarbeidspartnere med folkehelseutdanningene. Videre ønsker vi å nå ut til representanter for utdanninger innen helsefremming og folkehelse – samt politikere.

1a. Innledning: Hvordan skape vinn-vinn for kommunale folkehelseaktører og folkehelseutdanninger?

Ruth Kjærsti Raanaas
Professor, Norsk nettverk for utdanning og forskning innen helsefremming, Norges miljø- og biovitenskapelige universitet, Universitetet i Agder, Universitetet i Innlandet, Universitetet i Sørøstnorge, Ringsaker kommune, Folkehelseforeningen Ung

1b. Kort presentasjon: Barn og unges psykiske helse i et folkehelseperspektiv

Elisabeth Valmyr Bania
Førsteamanuensis, NTNU

1c. Kort presentasjon: Kreativitet og innovativ kompetanse i profesjonsutdanning

Anne Botslangen
Førsteamanuensis, Høgskolen i Molde

2. Dialog og diskusjoner i mindre grupper: Alle grupper diskuterer følgende spørsmål: A) Hvilke behov har de ulike aktørene? B) Hvilke typer samarbeid kan bidra til å dekke disse behovene? C) Hva skal til for å lykkes?

3. Oppsummering i plenum.

C9: Korte fremlegg i et uformelt miljø

Møteform: Uformell - man kan komme og gå

I denne sesjonen kan man høre på fem minutter lange innlegg og snakke med foredragsholderen rett etter innlegget.

Forebygging og tidlig intervensjon av spiseforstyrrelser: et forskningskart

Anne Martina Kraus
Lege, Folkehelseinstituttet

Ensomhet og sosial isolasjon fra ungdom til voksen alder: Assosiasjon med søvn

Nayan Parlikar
PhD forsker, NTNU

Psykisk helsevern for barn : Geografiske forskjeller i behandlingsmønste i Norge

Sweta Tiwari
Analytikker i Helse Atlas, Helse Førde HF

Forebyggende og helsefremmende lavterskeltjenester som virker

Solveig Skjeggedal Bjornes
Lege, Folkehelseinstituttet

Dixie Brea Larios
Postdoktor, Tanhelsetjenestens kompetansesenter Vestland

Arkitektur som verktøy for helsefremming? "Center for Kræft og sundhed"

Karin Høyland
Seniorforsker, SINTEF

ChatGPT kan vurdere risikoen for systematiske skjevheter i medisinske studier

Jose F, Meneses-Echavez
Forsker, Folkehelseinstituttet og flere universiteter rundt om i verden

Norges rolle i å styrke EUs pandemiforskningsberedskap

Tonje Sande Laird
Seniorrådgiver, Folkehelseinstituttet
14:00

Pause

Tid til å reflektere sammen med nye mennesker, besøke utstillingsområdet, og å forsyne seg med et mellommåltid og drikke.

14:30

Implementering av prioriterte tiltak

I denne øtken vil vi få høre om hvordan priorierte tiltak kan tas i bruk i samfunnet. Så vil vi knytte noen avsluttende og oppsummerende refleksjoner til dette, og hva vi tar med oss fra konferansen.

Nye mønstre - trygg oppvekst. Nye mønstre en modell for helhetlig og koordinert innsats til familier ved vedvarende lavinntekt og komplekse utfordringer hvor barns og voksnes behov ses i sammenheng.

Presentasjon av Folkehelsekonferansen 23. - 25. september 2026 og avslutting av konferansen.

15:30

Konferansen avsluttes. Noen haster hjem, andre blir i Kristiansand over helgen.

Det tar mellom 10 - 15 minutter å gå til buss og tog. Se eget program med rabatt på opplevelser for helgen.

Folkehelsekonferansens logoikon

Folkehelsekonferansen 2025
arrangeres av

I samarbeid med

Folkehelseforeningen

Org. nummer: 983 513 786

Telefon: 954 95 003

E-post: post@folkehelseforeningen.no

Postadresse: Rådyrveien 20, 1488 Hakadal