Dag 2: Vi inkluderer og implementerer
17. okt. 2025
2025 - Prioriteringer for gode liv
God folkehelse skapes når vi inkluderer erfarings- og forskningsbasert kunnskap i implementeringen av langsiktige tiltak. Vi bygger lokalmiljøer for gode liv.
Pris:
Morgenaktiviteter
Start dagen med deilige aktiviteter!
Vi nyter havet på nært hold
Møteleder: Ragnhild Storstein Spilker
Oppmøte utenfor Radisson Blu Caledoneien Hotel

Oppkvikkende morgendupp
Vannkvaliteten er god i Kristiansand og alt ligger til rette for et forfriskende bad i havet rett ved hotellet.
Morgensirkel
Møteleder: Helene Kristoffersen, Aktiv på dagtid i Agder
Radisson Blue Caledonien Hotel

Aktiv på dagtid, Agder leder oss en sirkel med litt puls og mest styrke. Vi bruker egen kroppsvekt/ frie vekter.
Kulturell opplevelse
Kultur og kunnskap er bra for folkehelsen av flere grunner. Det gir mennesker rom for refleksjon og inspirasjon. Nå skal vi ikke bare snakke om effektene, vi skal oppleve de.
Hvordan samskapende scenekunst skaper varige SPOR
Caledonien Hal

SPOR - Kilden teater og konserthus
Hva skjer når du kobler ungdom med og uten funksjonsnedsettelser sammen med profesjonelle kunstnere? Samspill, vennskap, personlig utvikling – og en forestilling som berører og sprenger grenser.
Vi skal få et utdrag av den kritikerroste forestillingen som er et årlig prosjekt ved Kilden teater og konserthus.
Utdeling av pris til beste abstrakt
Premiering av beste abstrakt: forskning og praksis/prosjekt
Vi prioriterer kunst, kultur og natur som inkluderingsarena
Caledonien Hal
I denne økten skal vi ha fokus på kulturen og naturens betydning for folkehelsen. Vi skal gjenopprette kunnskapen som ikke brukes lengre. Vi skal også få gode eksempler der kunst, kultur og natur brukes som inkluderingsarena. En arena som kan skape grensesprengende felleskap og lag.
«Rødlistens revansj: Tid for å satse på det som har blitt nedprioritert»
Kilden som inkluderingsarena - forskningsresultater på SPOR

Vi bygger laget - bevegelsesglede for alle.
Beitostølen Helsesportsenter og ungdommer fra "Team Pølsa" deler sine erfaringer fra før under og etter innspillingen. Foto: Erland Lanke Solbu, NRK
Samtale med alle bidragsytere i sesjonen.
Pause
Tid til å reflektere sammen med nye mennesker, besøke utstillingsområdet, og å forsyne seg med et mellommåltid og drikke.
Vi inkluderer og involverer de unge!
Når barn, unge og unge voksne bidrar i utviklingen av tiltak, skaper vi løsninger som varer. Men, hvorfor opplever mange at det er så vanskelig?

Prioritere medvirkning av unge?
Vi bygger videre på erfaringene fra "Unge stemmer i folkehelsearbeidet" som ble gjennomført i ved Folkehelsekonferansen i Tromsø. I år har Folkehelseforeeningen Ung fått prosjektmidler av Stiftelsen Dam til å bygge videre på arbeidet med unge stemmer om alkohol og rus, inn i dette prosjektet inngår også ulike medvirkningsprosesser inn i arbeid med å involvere og inkludere unge. I denne sesjonen vil det presenteres resultater og erfaringer fra prosjektet, ungdommenes stemme vil komme frem, og salen vil få anledning til å delta.
Lunsj
Vi setter oss ned og spiser et godt og næringsrikt måltid sammen. Sitt gjerne sammen med nye mennesker og ta en runde i utstillingsområdet.
Parallelle sesjoner

Parallelle sesjoner
Vi gjennomfører ni ulike parallelle seminarer basert på godkjente abstrakter. Noen sesjoner er komplettert med foredragsholdere som vil bidra med etterspurt kunnskap.
Ta deg tid til å lese igjennom alle alternativene. Hvis dere er flere fra samme arbeidsplass utfordrer vi dere til å gå på forskjellige sesjoner.
C1: Implementering av kunnskap i den kommunale virkeligheten
Møteform: Presentasjoner og samtale
Hva skal til for å lykkes med implementeringen av de gode tiltakene?
Nabolagshelse: Erfaringer med utvikling og bruk av levekårssoner i Akershus
Vidar Ulset
Førsteamanuensis i psykologi og medgründer i Nabolagshelse, ¹Nabolagshelse AS, ²Institutt for lærerutdanning og friluftslivsstudier, Norges idrettshøgskole, ³PROMENTA forskningssenter, Psykologisk institutt, Universitetet i Oslo, ⁴Akershus fylkeskommune
Fra kampanje til praksis – folkehelsekampanjer brukt i kommunepraksis
Tanja Plasil
Seniorforsker, NTNU Samfunnsforskning AS
ABC for god psykisk helse, implementering av en ny nasjonal folkehelsekampanje
Mari Jørgensen Ryen
Prosjektleder for ABC for god psykisk helse i Trøndelag fylkeskommune
C2: Samarbeid, samhandling, samskapning om eldre
Møteform: Presentasjoner og oppklarende spørsmål
Nøkkelen til at alle parter opplever de gode resultatene.
Samarbeid som gir mening
Ine-Sofie Smedmoen Kristiansen
Rådgiver, Livsglede for eldre
Grimstad demensskole - et resultat av samskapning med flere aktører
Bjørnulf Arntsen
Daglig leder Senter for omsorgsforskning, Universitetet i Agder sør og Grimstad kommune
Innbyggermedvirkning for et aldersvennlig lokalsamfunn; en casestudie, Stavanger
Kjersti Helene Haarr
Førstelektor, VID vitenskapelige høgskole, VID vitenskapelige høgskole, Universitetet i Stavanger, Stavanger kommune, VID vitenskapelige høgskole, Nasjonalforeningen for folkehelse
Eldre og deltaking i lokalsamfunnet
Rakel Rustand Bruland
Doktorgradsstipendiat, Høgskulen i Volda
C3: Organisert aktivitet - får ungdom det bedre?
Møteform: Muntlige presentasjoner
I denne sesjonen utforsker vi hvordan fysisk aktivitet, friluftsliv og inkluderende idrettstilbud kan styrke ungdoms livskvalitet og psykiske helse. Du får inspirerende eksempler på hvordan vi sammen kan senke terskler og bygge bro mellom skole, fritid og helse.
Fysisk aktivitet øker ungdoms livskvalitet gjennom generell mestringstro
Karianne Fossli
Fysioterapeut, Universitetet i Sør-Øst Norge
Fra telt til trivsel: innvirkningen speiding har på norske ungdommer
Ursula Småland Goth
Professor i folkehelse & forskningsleder, NLA Høgskolen
Hvordan støtte ungdom med helseutfordringer til deltagelse i idrett?
Malene Joensen
Daglig leder, Idrettsklynge Vest
Impact by NGF - Norges Golf Forbund
Anders Thelberg
Barn- og Ungdomsansvarlig, Norges Golf Forbund
Idrettshoder - samarbeidsmodell mellom skole og idrettslag
Frøy Lode Wiig
Prosjekteier og -utvikler, SoCentral
C4: Helsefremmende praksiser i skolen
Møteform: Korte presentasjoner og felles samtale
Læringsrik mat på SFO
Ingrid Dovland
Prosjektleder, Geitmyra matkultursenter for barn
Læringsrik mat på SFO i Agder - måltid med matglede, matmot og mening
Anita Nistås
Masterstudent Folkehelsevitenskap Universitet i Agder, Geitmyra matkultursenter for barn
Læring om helsefremmende kosthold i mat og helse? - nasjonal lærerundersøkelse
Tormod Bjørkkjær
Førsteamanuensis, Universitetet i Agder, Høgskulen på Vestlandet og Helsinki Universitet
Effekter av gratis skolefrokost på videregående skoler i Vestland fylkeskommune
Bodil Bjørndal
Professor, Høgskulen på Vestlandet
Suksessfaktorer for implementering av helsefremmende programmer i skolen
Ingrid L. Djupegot
Førsteamanuensis, Høgskulen på Vestlandet, MOT Norge
C5: Natur, kultur og kunst – tilgjengelig for alle?
Møteform: Presentasjon og felles dialog
Mennesker med ulike diagnoser og funksjonsnedsettelser opplever ofte at de ikke er inkludert i det lokale folkehelsearbeidet. I denne sesjonen kan du få inspirasjon til nye områder for forskning og hvordan du setter i gang gode tiltak.
Kilden som inkluderingsarena
Elisabeth Lindland
Fagansvarlig, Kilden teater og konserthus
Aktivitet og deltakelse i livet - opphold på Beitostølen Helsesportsenter - hva skjer etterpå?
Astrid Nyquist
Direktør, Beitostølen Helsesportsenter
Pia
Team Pølsa
Tilrettelagte friluftsområder - eksempler fra hele landet
Daniel Green
Prosjektleder inkluderende friluftsliv, Friluftsrådenes Landsforbund
Inkluderende friluftsliv
Kristine Victoria Berglihn
Prosjektleder, DNT Sør
Bjørn Andersen-Steinsland
Prosjektleder, DNT Sør
C6: Digitale liv på godt og vondt
Møteform: Presentasjoner og avklarende spørsmål
Digitale flater er i dag en stor del av våre liv, og brukes til alt fra undervisnings- og arbeidsverktøy til sosiale medier. Teknologi påvirker hvordan vi kommuniserer, arbeider og slapper av. Men hvordan påvirker disse vanene vår helse og livskvalitet?
Sammenheng mellom gaming, med og uten venner, og livskvalitet
Elisabeth Bjerke
Folkehelse- og frivillighetskoordinator, Universitetet i Sørøst-Norge og Kragerø kommune
Internettbruk blant ungdom i Finnmark: Trender og påvirkningsfaktorer +
Shiho Akutsu Hansen
Forsker & FoU-rådgiver, Samisk nasjonal kompetansetjeneste – psykisk helsevern og rus, Finnmarkssykehuset HF
Internettbruk blant ungdom i Finnmark: Risiko- og beskyttelsesfaktorer
Shiho Akutsu Hansen
Forsker & FoU-rådgiver, Samisk nasjonal kompetansetjeneste – psykisk helsevern og rus, Finnmarkssykehuset HF
Verktøy for ungdom i møte med helseråd i sosiale medier
Heather Menzies Munthe-Kaas
Forsker, Folkehelseinstituttet
Kan digitale tiltak redusere sosial isolasjon og ensomhet? En kunnskapsoversikt
Tomas Hansen
Forsker, Folkehelseinstituttet
C7: Alkohol og rusmidler i et folkehelseperspektiv
Møteform: Presentasjoner og avklarende spørsmål
Folkehelseundersøkelsen i Oslo 2024 - kartlegging av rusmiddelbruk
Eyvind Ohm
Spesialkonsulent, Oslo kommune, Folkehelseinstituttet
URO – Selvbestemmelse og rusforebygging for personer med utviklingshemming
Lise Holm
Prosjektleder, URO Utviklingshemming - Rus - Opplysning
Kartlegging og oppfølging av alkohol ved sykehusinnleggelser
Thomas Tjelta
Associate Professor, University of South-Eastern Norway, Oslo University Hospital, Oslo Metropolitan University, University of Oslo, Lovisenberg Diaconal Hospital, Vestfold Hospital Trust
Ansatte med rusproblemer: på hvilken måte kan rustesting bidra til bedring?
Marianne Lund
Seniorforsker, PhD, Folkehelseinstituttet
Psykososial støtte for å forbedre tannlegeoppmøte hos opioidavhengige pasienter
Einar Furulund
Forsker, PhD, 1) Tannhelsetjenesten kompetansesenter - Rogaland 2) Regionalt kompetansesenter for rusmiddelforskning i Helse Vest ved Stavanger Universitetssykehus 3) Avdeling for rusmedisin ved Haukeland Universitetssykehus
C8: Folkehelse + utdanninger
Møteform: Workshop
Målgrupper for workshopen er praktikere innen folkehelsearbeid i kommuner og fylkeskommuner samt sosiale entreprenører og frivillige aktører som kan ha en rolle som samarbeidspartnere med folkehelseutdanningene. Videre ønsker vi å nå ut til representanter for utdanninger innen helsefremming og folkehelse – samt politikere.
1a. Innledning: Hvordan skape vinn-vinn for kommunale folkehelseaktører og folkehelseutdanninger?
Ruth Kjærsti Raanaas
Professor, Norsk nettverk for utdanning og forskning innen helsefremming, Norges miljø- og biovitenskapelige universitet, Universitetet i Agder, Universitetet i Innlandet, Universitetet i Sørøstnorge, Ringsaker kommune, Folkehelseforeningen Ung
1b. Kort presentasjon: Barn og unges psykiske helse i et folkehelseperspektiv
Elisabeth Valmyr Bania
Førsteamanuensis, NTNU
1c. Kort presentasjon: Kreativitet og innovativ kompetanse i profesjonsutdanning
Anne Botslangen
Førsteamanuensis, Høgskolen i Molde
2. Dialog og diskusjoner i mindre grupper: Alle grupper diskuterer følgende spørsmål: A) Hvilke behov har de ulike aktørene? B) Hvilke typer samarbeid kan bidra til å dekke disse behovene? C) Hva skal til for å lykkes?
3. Oppsummering i plenum.
C9: Korte fremlegg i et uformelt miljø
Møteform: Uformell - man kan komme og gå
I denne sesjonen kan man høre på fem minutter lange innlegg og snakke med foredragsholderen rett etter innlegget.
Forebygging og tidlig intervensjon av spiseforstyrrelser: et forskningskart
Anne Martina Kraus
Lege, Folkehelseinstituttet
Ensomhet og sosial isolasjon fra ungdom til voksen alder: Assosiasjon med søvn
Nayan Parlikar
PhD forsker, NTNU
Psykisk helsevern for barn : Geografiske forskjeller i behandlingsmønste i Norge
Sweta Tiwari
Analytikker i Helse Atlas, Helse Førde HF
Forebyggende og helsefremmende lavterskeltjenester som virker
Solveig Skjeggedal Bjornes
Lege, Folkehelseinstituttet
Dixie Brea Larios
Postdoktor, Tanhelsetjenestens kompetansesenter Vestland
Arkitektur som verktøy for helsefremming? "Center for Kræft og sundhed"
Karin Høyland
Seniorforsker, SINTEF
ChatGPT kan vurdere risikoen for systematiske skjevheter i medisinske studier
Jose F, Meneses-Echavez
Forsker, Folkehelseinstituttet og flere universiteter rundt om i verden
Norges rolle i å styrke EUs pandemiforskningsberedskap
Tonje Sande Laird
Seniorrådgiver, Folkehelseinstituttet
Pause
Tid til å reflektere sammen med nye mennesker, besøke utstillingsområdet, og å forsyne seg med et mellommåltid og drikke.
Implementering av prioriterte tiltak
I denne øtken vil vi få høre om hvordan priorierte tiltak kan tas i bruk i samfunnet. Så vil vi knytte noen avsluttende og oppsummerende refleksjoner til dette, og hva vi tar med oss fra konferansen.