Erfaringer fra samskapende kunst – sosial inkludering og livskvalitet i SPOR

SPOR innebærer at samskapende kunst kan styrke sosial inkludering og livskvalitet. Prosjektet undersøker hvordan deltakelse oppleves av ungdom og unge voksne med funksjonsvariasjoner og deres lærere.

Bakgrunn
Deltakelse i kunst- og kulturaktiviteter kan ha stor betydning for sosial inkludering, mestring og livskvalitet, særlig for personer med funksjonsnedsettelser. Til tross for dette møter denne gruppen ofte strukturelle barrierer knyttet til fysiske omgivelser, kommunikative utfordringer og holdninger i samfunnet. Marginalisering, sosial isolasjon og begrenset tilgang til meningsfulle aktiviteter kan føre til redusert livskvalitet og psykososialt velvære. WHO fremhever kunstens rolle i folkehelsearbeid, og forskning tyder på at kunstbaserte intervensjoner kan styrke sosial tilhørighet, gi økt mestring og redusere stigma. Likevel finnes det begrenset forskning på hvordan personer med funksjonsnedsettelser selv opplever deltakelse i samskapende kunstprosjekter, og hvilken betydning det har for deres livskvalitet. Forestillingen SPOR ved Kilden teater og konserthus er et samskapende kunst- og kulturprosjekt der ungdom og unge voksne med og uten funksjonsnedsettelser skaper en felles forestilling sammen med profesjonelle kunstnere. Dette forskningsprosjektet undersøker hvordan deltakelse i SPOR påvirker sosial tilhørighet, personlig utvikling og livskvalitet for deltakerne med funksjonsnedsettelser. I tillegg utforsker vi hvordan deres pedagogiske personale erfarer at kunstprosjekter kan fremme elevenes utvikling og bidra til gode liv.

Metode
Studien har et kvalitativt forskningsdesign og benytter semi-strukturerte fokusgruppe- og individuelle intervjuer med deltakere i SPOR og deres pedagogiske personale. For å sikre et bredt erfaringsgrunnlag rekrutteres et utvalg som representerer ulike funksjonsvariasjoner. Studien kombinerer induktiv og abduktiv analyse: Den induktive tilnærmingen gjør det mulig å utforske deltakernes erfaringer åpent, mens den abduktive tilnærmingen lar oss analysere funnene i lys av teoretiske perspektiver på relasjonell funksjonshemming, empowerment, sosial tilhørighet og livskvalitet. Datainnsamlingen gjennomføres våren 2025, og materialet vil analyseres tematisk for å identifisere mønstre i deltakernes opplevelser av inkludering, mestring, livskvalitet og kunstnerisk uttrykk.

Implikasjoner
Studien vil bidra med ny kunnskap om hvordan samskapende kunst kan styrke sosial tilhørighet, mestring og livskvalitet for personer med funksjonsnedsettelser, samtidig som det gir deltakerne en arena for kreativ utfoldelse og egenfortelling. Funnene vil være relevante for helse- og kultursektoren, beslutningstakere og praktikere, og vil bidra til økt forståelse av hvordan kunst kan brukes i folkehelsearbeidet. For å sikre gode liv for alle må samfunnets prioriteringer inkludere likeverdige muligheter for deltakelse, anerkjennelse og håp. Kunst og kultur bør være sentralt i folkehelsearbeidet. Foreløpige funn vil presenteres.

Forfattere:

Eva Mari Andreasen og Thomas Westergren

Tema:

14. Natur, kultur, og kunst – gode opplevelser og håp for alle i samfunnet

Type:

Forskning

Institusjon(er):

Kilden teater og kunserthus, Det helsevitenskapelige fakultet, Universitet i Stavanger

Presentasjonsform:

Muntlig

Presenterende forfatter(e):

Eva Mari Andreasen

Folkehelsekonferansens logoikon

Folkehelsekonferansen 2025
arrangeres av

I samarbeid med

Folkehelseforeningen

Org. nummer: 983 513 786

Telefon: 954 95 003

E-post: post@folkehelseforeningen.no

Postadresse: Rådyrveien 20, 1488 Hakadal