Idrettshoder - samarbeidsmodell mellom skole og idrettslag

Idrettshoder utvikler og tester en modell for hvordan skoler og idrettslag kan samarbeide om å (i) inkludere flere barn i organisert idrett og (ii) bidra til kvalitet i aktivitetstilbudet i SFO/AKS.

Bakgrunn:
Deltakelse i idrett er viktig for fysisk og psykisk helse, men det er sosiale ulikheter i hvem som deltar. I dag speiler ikke norsk idrett mangfoldet i befolkningen. Barn med minoritetsbakgrunn og barn fra lavinntektsfamilier er underrepresentert. Idretten har et samfunnsansvar for å inkludere “flest mulig, lengst mulig”, men idretten kan ikke løse oppdraget alene. Ved å samarbeide med sine nærskoler kan lokale idrettslag inkludere flere.

Beskrivelse:
Idrettshoder har utviklet og testet en modell for hvordan skole og idrettslag kan samarbeide om å (i) øke deltakelsen i organisert idrett og (ii) bidra til kvalitet i aktivitetstilbudet i SFO/AKS.

Idrettshoder tilbyr gratis idrettsaktivitet til alle elever på skolenes 1.-4. trinn i SFO/AKS-tiden. Barna kan låne alt nødvendig utstyr.

Skole og idrettslag er likeverdige partnere i prosjektet. Skolen rekrutterer deltakere og kommuniserer med foresatte, mens idrettslaget gjennomfører aktiviteten. Skolen har ansvar for å få med de barna som trenger et gratis tilbud aller mest.
Ansatte ved SFO/AKS har en særlig viktig rolle. De fungerer som “hjelpetrenere” og er trygge voksenpersoner som barna kjenner fra før. De får opplæring i regi av Idrettskretsen, noe som bidrar til kompetanseheving i skolen.

Resultater:
Våren 2025 består Idrettshoder av åtte barneskoler, fire idrettslag og én videregående skole.

Vi har brukt en stedsbasert tilnærming til å utvikle prosjektet. Vi startet på Grünerløkka høsten 2021 (med Grüner Ishockey og Grünerløkka og Lakkegata skoler som partnere), og har siden utvidet til Løren, Tønsberg og Bøler.

Hver uke deltar 800 barn på aktivitet, fordelt på fire idrettshaller. Halvparten er jenter. I løpet av skoleåret får mer enn 2000 barn på 1.-4. trinn tilbud om å delta.

Ved oppstart i 2021 hadde Grüner Ishockey 80 deltakere på skøyteskolen. I 2025 er tallet 370. En tredel av alle juniormedlemmer i klubben kommer via Idrettshoder.

Læring:
Samarbeid oppstår ikke av seg selv. Noen må ta initiativet og noen må drive samarbeidet fremover. Skolen har en nøkkelrolle, men kan ikke ha ansvar for å inkludere barn i fritidsaktiviteter. Det er heller ikke realistisk at idrettslag tuftet på frivillighet skal drive den oppsøkende rekrutteringen som må til for å nå de barna som i dag faller utenfor. Det trengs en aktør som kan bygge bro mellom skole og idrettslag.

Idretten bør ha egne ansatte som har inkludering og rekruttering som sin hovedoppgave. Dette kan ikke overlates til frivilligheten.

Idretten bør i mye større grad måles på i hvor stor grad de lykkes med å ta sitt samfunnsansvar. I dag måler Norges Idrettsforbund store prestasjoner i medaljer (ref NIFs langtidsplan). Vi mener at store prestasjoner i idrett også kan - og bør - måles i helt andre ting.

Forfattere:

Frøy Lode Wiig og Mette Øinæs-Habberstad

Tema:

5. Samarbeid, samhandling, samskapning – nøkkelen til at alle parter opplever at arbeidet gir gode resultater

Type:

Prosjekt-/praksiserfaringer

Institusjon(er):

SoCentral

Presentasjonsform:

Muntlig

Presenterende forfatter(e):

Frøy Lode Wiig

Folkehelsekonferansens logoikon

Folkehelsekonferansen 2025
arrangeres av

I samarbeid med

Folkehelseforeningen

Org. nummer: 983 513 786

Telefon: 954 95 003

E-post: post@folkehelseforeningen.no

Postadresse: Rådyrveien 20, 1488 Hakadal