Læringsrik mat på SFO i Agder - måltid med matglede, matmot og mening
Hvordan sikre økt mat- og måltidsglede og god kvalitet på måltidene – innenfor SFOs rammer? Hvordan bidrar bruk av unge «Matagenter» til fellesmåltider preget matglede, matmot og mening?
Bakgrunn:
Norske barns kosthold har noen svakheter og antallet fellesmåltider i hjemmene er nedadgående. Vi ser også en betydelig sosial ulikhet i barns kosthold og i prevalens av familiemåltider. Sykdomsbyrden knyttet til ernæring og kostholdsfaktorer er stor. Forskning viser også at fellesmåltider kan ha en beskyttende effekt på folkehelsen. Måltidet kan være en aktivitet som fremmer gode helsevaner, matmot, sosiale ferdigheter, og relasjoner. SFO er en stor fellesarena og etter innføringen av gratis kjernetid, benyttet i 2024 over 90% av elever ved 1. trinn seg av en SFO-ordning. Mat og måltidsglede vektlegges i rammeplanen, men i svært ulik grad ute på den enkelte SFO. Universelle tiltak for å bedre kvaliteten og øke kompetansen rundt mat og måltid hos barn og ansatte, kan dermed potensielt ha stor helsefremmende effekt og bidra til utjevning av sosial ulikhet i kosthold.
Om tiltaket:
Geitmyras Matkultursenter for barns tiltak Læringsrik mat i SFO ønsker økt fokus på mat og måltid og samarbeider med den enkelte SFO for å utvikle en bærekraftig og velsmakende meny – som følger kostrådene. Tiltaket innebærer kursing, veiledning og en avsluttende matfest for hele skolen. Endringene skal være bærekraftige over tid og SFOene er med i prosessen for å gjøre tilpasninger innenfor sine rammer. De eldste barna kan få rollen som «Matagent» og blir med det forbilder i en aktiv rolle under tilberedning og servering av mat på sin SFO. Matagentene tar også med seg oppskrifter og økt kompetanse inn i hjemmene.
Resultater:
Tiltaket har tidligere blitt evaluert i en mixed-methods studie utført av Universitet i Agder. Studien beskriver gode erfaringer hos de ansatte og fant at SFOene økte sine innkjøp av fersk fisk, grønnsaker og fullkornsprodukter. Tiltaket blir nå ytterligere undersøkt i en casestudie bestående av observasjon og kvalitative intervjuer med både Matagenter og ansatte i SFO og ved Geitmyra. Erfaringer med måltidet som aktivitet blir analysert ved hjelp av Five Aspects Meal Model – som kan benyttes som verktøy for å analysere den totale atmosfæren og det gjensidige samspillet mellom rammefaktorer, fysisk rom, produktet og menneskemøtene i måltidet. Rollen som Matagent blir også belyst, med særlig fokus på sosial påvirkning, self-efficacy og matmot. Prosjektet ferdigstilles vår 2025 og resultater vil kunne deles på konferansen.
Hva har vi lært så langt?
Det er mulig å lage en velsmakende og bærekraftig meny i SFO - i tråd med kostrådene! Bruken av Matagenter bidrar til en god ung til ung-formidling med matglede, matmot og økt kompetanse omkring mat som resultat! Fokus på mat og måltid på SFO kan få ringvirkninger inn i skolen og hjemmene!
Forfattere:
Anita Nistås
Tema:
12. Helsefremmende barnehager og skoler – sett i lys av dagens og fremtidens kommuneøkonomi
Type:
Prosjekt-/praksiserfaringer
Institusjon(er):
Geitmyra Matkultursenter for barn
Presentasjonsform:
Muntlig
Presenterende forfatter(e):
Anita Nistås