Læringsrik mat på SFO
Hva bør SFO-eier prioritere for at SFOer enklere kan tilby og opprettholde et variert og godt mattilbud som inkluderer barna og skaper et godt fellesskap rundt måltidene, innenfor rammene de har?
SFO kan være en viktig arena for god ernæring og et godt sosialt fellesskap gjennom måltider, dersom det legges til rette for det. Geitmyra har samarbeidet med over 50 SFOer om å løfte mattilbudet og involvere barna i matlagingen og måltidet gjennom prosjektet Læringsrik mat på SFO. Tilbakemeldingene er meget gode, samtidig som flere SFOer også opplever å ikke klare å opprettholde det gode mat og måltidstilbudet etter prosjektperioden. De opplever det som vanskelig å skulle prioritere det samme mattilbudet når det ikke er klare signaler og rammer for hvordan maten og måltidet skal være i SFO. Vi vet at det er stor sosial ulikhet i barns kosthold knyttet til blant annet foreldrenes økonomiske, kulturelle og sosiale ressurser. SFO er en stor fellesarena som skal bidra til å minske disse forskjellene og fremme gode helsevaner. Inkluderende fellesmåltider bidrar til det.
Kostholdsråd, og mat og måltidsglede vektlegges i Rammeplanen for SFO, men dette ser vi vektlegges i svært ulik grad i kommuner og videre inn i hver enkelt SFO da det ofte er opp til den enkelte enhet å tolke hva det betyr og hvordan de skal gjøre det.
Hva bør SFO-eier prioritere for at SFOer kan tilby og opprettholde et variert og godt mattilbud som inkluderer barna og skaper et godt fellesskap rundt måltidene, innenfor rammene de har?
Geitmyra er en ideell organisasjon som jobber for å lære alle barn i Norge å bli glad i mat som gjør dem godt. Vi har erfart gjennom flere år med mataktiviteter på SFO at det er stor variasjon i mattilbudet barna får. Dette opplever vi i stor grad handler om manglende innsyn og prioritering rundt SFO-måltidet hos eier, samt lav matkompetanse blant personalet.
Vi vil dele noen grep og tiltak vi mener kommunen, som SFO-eier, bør og kan gjøre for å legge mer til rette for at barna på SFO blir sikret et godt og næringsrikt måltid og som inkluderer dem i matlaging og servering. Å gi barn mulighet, ansvar, tillit og tilgang bidrar til et opplevd sosialt fellesskap.
Det er god folkehelse.
Forfattere:
Ingrid Dovland, Helene Isaksen
Tema:
12. Helsefremmende barnehager og skoler – sett i lys av dagens og fremtidens kommuneøkonomi
Type:
Prosjekt-/praksiserfaringer
Institusjon(er):
Geitmyra matkultursenter for barn
Presentasjonsform:
Muntlig
Presenterende forfatter(e):
Ingrid Dovland