Helsefremmende inkluderingskompetanse: Hybridmodellen i NAV

Forebygge ekskludering gjennom utvikling av mestring hos kandidat, arbeidsplass og Nav-veileder gjennom samskaping og erfaringsbasert læring.

NAV Kristiansand har i perioden 2023-2025 vært samarbeidspartner i prosjektet Inkluderingspartnerskap i Agder, som er finansiert av Norges Forskningsråd. I en av arbeidspakkene i dette prosjektet har Arbeidsforskningsinstituttet ved OsloMet sammen med Universitetet i Agder jobbet med utvalgte ungdomsveiledere om å utvikle helsefremmende inkluderingskompetanse knyttet til oppfølging av brukere og arbeidsplasser, i tråd med Hybridmodellen. Veilederne har hatt anledning til å utvikle et mestringsfremmende perspektiv i forståelsen av både egen arbeidssituasjon, oppfølging av brukere i deres møte med arbeidsplassene, og i oppfølging av arbeidsplassenes muligheter til å kvalifisere og utvikle brukerne. Prosjektaktiviteter:
(1) kunnskapsmobilisering og kunnskapsformidling gjennom heldags læringssamlinger,
(2) erfaringsbasert læring og refleksjon gjennom (a) tettere oppfølging av egne brukere og arbeidsplasser, (b) kollektiv refleksjon i jevnlige refleksjonsfora for veiledere og ledere med deltakelse av involverte forskere, (c) refleksjonsmøter mellom ledere og forskere
(3) forskningsaktiviteter: komparative casestudier av 15 inkluderingsforløp
Den faglige begrunnelsen for prosjektet er basert på eksisterende kunnskap. I prosjektet Inkluderingskompetanse som samskaping (2020–2023) var åtte NAV-kontor involvert i å utvikle «hybridmodellen», en ny veilederpraksis i skjæringspunktet mellom en tradisjonell tiltaksorientert saksbehandlermodell og en arbeidsplassorientert jobbspesialistmodell. Hybridmodellen bidro til utviklingen av veilederrollen i NAV, økt faglig inspirasjon og utvidet kunnskap, bedre kartlegging og oppfølging av brukere, og bedre kontakt med bedrifter.
Langsiktighet, økonomisk kompensasjon, og inkluderingskompetanse i NAV er viktige faktorer for også å utvikle inkluderingskompetanse på arbeidsplassen. En forutsetning for «hybridmodellen» er at det legges til rette for kollektive refleksjonsprosesser blant NAV-veiledere og gjensidig læring gjennom samskaping med kandidater og mentorer på arbeidsplassen. Hybridmodellen blir i 2025 implementert i større deler av NAV, som ledd i ungdomssatsingen.
Referanser
Spjelkavik Ø, Enehaug H, Lunde HH, Schafft A. Fra rutinebasert til reflektert praksis. Utvikling av inkluderingskompetanse i nav og på arbeidsplass. Oslo: AFI; 2024.
Enehaug H, Spjelkavik Ø. Collaboration between involved frontline workers and dedicated mentors at the workplace. IEP Journal. 2024;12.
Enehaug H, Spjelkavik Ø. Utvikling av inkluderingskompetanse i Nav og på arbeidsplass. I: Sønderskov M, Saltkjel T, Rønningstad C, editors. Samhandling og inkludering i arbeidslivet. 1. utgave. ed. Oslo: Cappelen Damm akademisk; 2022. p. 203-24.

Forfattere:

Heidi Enehaug, Migle Helmersen, Øystein Spjelkavik

Tema:

5. Samarbeid, samhandling, samskapning – nøkkelen til at alle parter opplever at arbeidet gir gode resultater

Type:

Forskning

Institusjon(er):

Arbeidsforskningsinstituttet ved OsloMet & UiA

Presentasjonsform:

Muntlig

Presenterende forfatter(e):

Heidi Enehaug

Folkehelsekonferansens logoikon

Folkehelsekonferansen 2025
arrangeres av

I samarbeid med

Folkehelseforeningen

Org. nummer: 983 513 786

Telefon: 954 95 003

E-post: post@folkehelseforeningen.no

Postadresse: Rådyrveien 20, 1488 Hakadal