Hvordan innføre lavterskeltilbud for engstelige elever på alle skoler en kommune
Hjelp for engstelige barn og unge er lite tilgjengelig. Kristiansand kommune er første kommune i landet som har implementert et lavterskeltilbud på alle sine skoler.
Mange er opptatt av at dersom vi skal hjelpe engstelige barn og unge må vi samle «laget» rundt barnet og at hjelpen som tilbys skal være lett tilgjengelig. Situasjonen pr. i dag er at effektiv hjelp er lite tilgjengelig i de fleste norske kommuner. Regjeringens mål om at det skal etableres lavterskeltilbud i hver kommune for barn og unge er ganske langt unna det som er realiteten. Laget rundt de engstelige barna som skal tilby hjelp er også generelt lite samordnet. For å sikre at barn og unge som sliter med angst får god hjelp raskt og på rett nivå, er mange nå opptatt av at samarbeidet mellom skole, kommunehelsetjeneste, spesialisthelsetjeneste og foresatte må bli bedre. I denne presentasjonen vil vi presentere hvordan engstelse kan forebygges gjennom Mini-RISK, som er et skolebasert mestringskurs for engstelige elever ledet av sosiallærer og helsesykepleier. Sentralt i Mini-RISK er høy grad av skole-og foreldreinvolvering, samt stort fokus på å trene på det som eleven er redd for. Kurset foregår på skolen på dagtid og varer 8 uker, 15,5 timer til sammen. Kontaktlærer blir invitert inn i første og siste samling. Foreldrene deltar på første og siste samling, samt på to samlinger der hovedfokus er eksponeringstrening. Som første kommune i landet har Kristiansand kommune i perioden 2021-2024 implementert et lavterskeltilbud (Mini-RISK) på alle sine 45 skoler. Dette var et samarbeidsprosjekt mellom Avdeling for barn og unges psykiske helse (ABUP, Kristiansand kommune og Universitetet i Agder. Erfaringene er at i tillegg til at Mini-RISK er lett tilgjengelig for de barna som trenger et slikt forebyggende tiltak, er kompetansen generelt på håndtering av engstelige elever blitt bedre i skolen som helhet. Erfaringene fra Mini-RISK prosjektet er at økt kompetanse på kognitive atferdsterapeutiske prinsipper hos lærere har bidratt til reduksjon i uhensiktsmessig tilrettelegging for engstelige elever (f.eks de slipper i grad muntlige fremføringer, gym, spise med andre mm). Vi har nylig fått 36 millioner fra Levekårsprogrammet i Agder til å forske på implementering og effekt av Mini-RISK på 70 skoler i 10 nye kommuner i Agder, samt om økt kompetanse i KAT generelt i skolen vil redusere skolefravær og spesialavtaler om å unngå alt eleven frykter. I denne presentasjonen vil vi beskrive hva som har vært suksessfaktorene for å implementere et indikert lavterskeltilbud i skolen, men også hvordan jobbe for at skolen som helhet skal håndtere engstelse mer hensiktsmessig.
Forfattere:
Åshild Tellefsen Håland, Thomas B. Bjerregaard, Lene Holmen Berg
Tema:
13. Gode liv i ungdomstiden – relasjoner, voksenkontakt og psykisk helse
Type:
Prosjekt-/praksiserfaringer
Institusjon(er):
Sørlandet sykehus, Universitetet i agder
Presentasjonsform:
Muntlig
Presenterende forfatter(e):
Åshild Tellefsen Håland