Nærmiljøsenter med skolen som arena
Ullensaker kommune satser på utvikling av skolene som inkluderende nærmiljøsentre, slik at skolene kan utnyttes som arena for å fremme tilhørighet, mestring og trivsel for innbyggerne i nærmiljøet.
Utvikling av skolene som nærmiljøsenter handler om å åpne opp skolene for aktiviteter etter skoletid, bruke skolebyggene og uteområdene på nye måter, og skape mer samarbeid mellom ulike aktører i lokalsamfunnet. Det handler også om å lage flere og nye møteplasser for elevene, og for lokalsamfunnet. Målet er at nærmiljøsenterne skal bli en arena der barn og unge, foresatte, naboer, lag og foreninger kan møtes, uten krav til medlemskap eller spesielle forpliktelser. Skolene som nærmiljøsentre skal bidra til å styrke inkludering og fellesskap i lokalsamfunnene, og økt samarbeid mellom skole, frivillige, lag og organisasjoner, næringsliv og kommune. Dette innebærer å etablere nye former for samarbeid. Sentrale verdier i et nærmiljøsenter på skolene bygger på skolens prinsipper: mangfold, inkludering og tilhørighet, fellesskap og samhold, læring og utdanning, gratisprinsipp, frivillighet og medborgerskap, kreativitet og kunstneriske uttrykk, aktivitet og bevegelse. Det langsiktige målet er at flere av kommunens funksjoner, fritidsaktiviteter, idrett- og kulturtilbud er plassert på og rundt skolen, slik at skolen, foresatte og frivillige kan samarbeide om å skape et helhetlig tilbud for elever, familier og alle som er i nærmiljøet. Satsningen ble vedtatt i Ullensaker kommune i 2021, og har vært organisert som et prosjekt med to pilot-skoler. Prosjektet har hatt fokus på å finne gode tilnærminger som bygger på det positive som allerede finnes på og rundt skolen. Pilotskolene har vært en barneskole på Jessheim og en ungdomsskole på Kløfta. Det har vært en lokal arbeidsgruppe på hver av skolene, og rektor ved skolene har vært sentral arbeidet. Samarbeidet med FAU ved skolene har vært helt sentralt, og elevene har vært involvert i flere faser av piloteringen. Det har også vært gjennomført nærmiljøworkshop ved begge skolene, der lokalbefolkningen kunne komme med innspill og tanker. Ved begge skolene er det etablert en åpen møteplass etter skoletid, én dag per uke. Åpen møteplass betyr at elevene selv bestemmer hva slags aktivitet de ønsker å holde på med mens de er der. Det serveres mat, og det er et aktivitetstilbud i samarbeid med lokale idrettslag. Samarbeidet med idretten i tilknytning til åpen møteplass er en stor suksessfaktor i prosjektet, og det jobbes med videreutvikling av dette samarbeidet.
En viktig del av prosjektet har også vært å søke om ulike tilskudd. Dette er avgjørende for å kunne kjøpe inn utstyr, servere mat og sikre at alle aktiviteter er gratis. Både FAU og idretten har vært sentrale samarbeidspartnere i søknadsprosessene.
Prosjektet avsluttes våren 2025, men det er bestemt at satsningen skal videreføres. Kommunen har laget en strategiplan for hvordan alle skolene kan bli nærmiljøsentre på sikt, basert på erfaringene fra pilotskolene.
Forfattere:
Tonje K. H. Algarheim og Grethe Frank Strand
Tema:
7. Nærmiljøsatsning – vi bygger landsbyen der alle hjelper hverandre
Type:
Prosjekt-/praksiserfaringer
Institusjon(er):
Ullensaker kommune
Presentasjonsform:
Muntlig
Presenterende forfatter(e):
Tonje K. H. Algarheim