Samskaping fra plan til handling
Samskaping blir pekt på som en løsning for å løse mange av dagens samfunnsfloker. Forståelse for hvordan samskaping kan gå fra å være et "planfenomen" til å gjøres i praksis er derfor essensielt.
Bakgrunn og hensikt: Kommunene i Norge har de senere årene i stadig større grad
fremhevet samskaping som et bidrag til å løse de komplekse utfordringene vi står overfor
innen demografisk utvikling, klima- og miljø og utenforskap. Forståelsen av hva samskaping
er og hvordan vi får til reell samskaping i kommunene er imidlertid mangelfull. Målet med
dette prosjektet var å utforske kommunalt ansattes forståelse av samskaping, og hva de mener
kan bidra til å fremme og hemme samskaping.
Metode: Kvalitativ metode med dokumentanalyse av kommuneplanens samfunnsdel i de 41
kommunene i Nordland fylke, samt semistrukturerte intervju med seks kommunalt ansatte i
tre av kommunene som omtalte samskaping i sin kommuneplanens samfunnsdel.
Resultat: 13 av 41 kommuner i Nordland fylke nevner samskaping i kommuneplanens
samfunnsdel. Ut fra empiriske data framkommer det at det ikke er noen felles forståelse av
begrepet. Begrepsforståelsen varierer både innad i kommunen og mellom kommunene.
Informantene var imidlertid samstemt når det gjaldt faktorer som kunne bidra til å fremme og
hemme samskaping: forståelse av begrepet og egen rolle, overskudd og ressurser til å jobbe
med samskaping, forståelse for at samskaping er en sosial prosess, avklaring av roller og
maktstrukturer, helhetstenking og forankring.
Konklusjon: Uklar og ulik begrepsforståelse er en medvirkende årsak til at det er utfordrende
å ta seg fra plan til handling for kommunene. For å få til samskaping er det viktig å jobbe med
bevissthet om og for å tilrettelegge for faktorene som fremmer samskaping. Forankring i
planverk er viktig, men ikke nok. Sosiale prosesser er fellesnevnere for de fleste av faktorene
som er identifisert i dette prosjektet: tid og ressurser, involvering, og bevissthet om ulike
roller og maktstrukturer. Innovasjons- og endringsteori kan bidra til å forstå usikkerhet og
læring i samskaping.
Forfattere:
Hege S. Bekken
Tema:
5. Samarbeid, samhandling, samskapning – nøkkelen til at alle parter opplever at arbeidet gir gode resultater
Type:
Forskning
Institusjon(er):
Nord Universitet
Presentasjonsform:
Muntlig
Presenterende forfatter(e):
Hege S. Bekken