Trivselsleder – Skandinavias største program for inkludering og fysisk aktivitet
Trivselsleder-programmet er en kostnadseffektiv løsning for økt fysisk aktivitet og trivsel i skolen, med gode muligheter for å oppnå inkludering, redusert mobbing og et bedre skolemiljø.
Bakgrunn
Hvordan kan skoler sikre daglig fysisk aktivitet og inkludering uten store ekstrakostnader? Siden 2009 har Trivselsleder-programmet (TL) vokst til å bli Skandinavias største program for å fremme aktivitet og trivsel i grunnskolen, med omlag 1000 medlemsskoler i Norge, 350 i Sverige og 50 på Island. Programmet har vist seg å ha varig effekt på skolemiljøet og fortsetter å være en viktig del av skolenes arbeid for trivsel og fysisk aktivitet.
Gjennom TL får elever en sentral rolle som leke- og aktivitetsledere, noe som bidrar til mer inkluderende friminutt, bedre sosialt miljø og økt fysisk aktivitet i skolehverdagen. Mange skoler fortsetter å bruke TL år etter år, noe som viser at programmet ikke bare er et prosjekt, men en varig del av skolens arbeid for et bedre skolemiljø.
Gjennomføring og metode
TL er basert på en nettverksmodell, hvor skoler i geografisk nærhet følges opp fysisk flere ganger i året med enkle, effektive tiltak for økt aktivitet og inkludering. Programmet inkluderer:
• Praktiske lekekurs for trivselslederne med fokus på inkluderende aktiviteter.
• Kompetanseheving for ansatte gjennom kurs og nettverksmøter.
• Løpende evaluering og justering i samarbeid med skoleledelsen.
TL skaper en fast struktur for aktivitet og inkludering, slik at skolene lettere kan oppfylle målet om 60 minutter daglig fysisk aktivitet – uten behov for ekstra ressurser. Programmet har utviklet seg til å bli en helhetlig løsning for skolen, med fokus på:
• Friminuttsaktiviteter og sosial inkludering
• Avbrekk i undervisningen (Move it)
• Aktiv læring
• SFO/AKS
• Kroppsøving og FYSAK
• Inkludering i klasserommet ved hjelp av fysiske trivselsbøker fra 1.-7. trinn
Effekter og samfunnsøkonomiske implikasjoner
Evalueringer fra DNV GL og NTNU Samfunnsforskning viser at TL kan ha en positiv effekt mot mobbing, bidra til økt trivsel og skape et bedre klassemiljø, særlig for sårbare elever, som lettere inkluderes gjennom organisert lek. Elever i TL-rollen opplever mestring, økt selvtillit og bedre sosiale ferdigheter.
Med stramme kommunebudsjetter er TL en bærekraftig løsning, som med lave driftskostnader gir stor effekt på skolemiljø og folkehelse. Skoler rapporterer om økt elevmedvirkning, bedre sosial inkludering og en positiv utvikling i arbeidsro i timene.
Konklusjon
Erfaringer fra de siste 16 årene med over 1400 grunnskoler viser at trivselsskoler kan sikre daglig fysisk aktivitet og sosial inkludering – med lave kostnader. Skolene får gjennom det elevstyrte programmet kontinuitet i arbeidet, samt tilgang til fortløpende erfaringsutveksling med andre skoler.
Forfattere:
Kjartan Eide
Tema:
12. Helsefremmende barnehager og skoler – sett i lys av dagens og fremtidens kommuneøkonomi
Type:
Prosjekt-/praksiserfaringer
Institusjon(er):
Trivselsleder AS
Presentasjonsform:
Muntlig
Presenterende forfatter(e):
Kjartan Eide