Suksessfaktorer for implementering av helsefremmende programmer i skolen

Dette prosjektet vil kunne bidra med viktig innsikt knyttet til suksesskriterier for implementering av program for forebygging- og helsefremming i skolen.

Bakgrunn: Skolen er en helsefremmende arena hvor man kan nå alle, noe som gjør det til et egnet sted for en intervensjon som fremmer psykisk helse og livsmestring. Organisasjonen MOT har utviklet et strukturert program for sosial og emosjonell læring på 1. - 4. trinn, kalt SUPER!!. Dette er implementert i 63 skoler i Norge per februar 2025, og skolerte lærere gjennomfører en SUPER!!-økt hver uke sammen med elevene sine på småtrinnet. Programmet er utformet for å styrke enkeltindivider og klasser. Målet er å «bli en SUPERklasse der alle er med». Gjennom programmet ønsker MOT å styrke mental motstandskraft gjennom konsepter som likeverd, sosial kompetanse, selvhevdelse, sosialt mot, medfølelse og livsmestring. I tillegg har motivasjonsfaktorer som vekstorientert tankesett, pågangsmot og mestringstro vist seg å være viktig for barns utvikling og dette er vektlagt i programmet.

Mål: Målet med dette forskningsprosjektet er å undersøke faktorer som hemmer og fremmer implementering av programmet SUPER!! for å kunne å utvide kunnskapen om suksessfaktorer forbundet med implementering av helsefremmende programmer i skolen.

Design og metode: MOT har fra oppstarten av SUPER!! samlet inn skriftlige tilbakemeldinger i tilknytning til implementeringen av programmet, og disse vil bli analysert med mål om å identifisere faktorer som hemmer og fremmer implementeringen. Med utgangspunkt i funnene, vil vi i løpet av våren 2025 gjennomføre individuelle intervjuer med rektorer og ansatte med ansvar for programmet. I tillegg vil vi delta på en årlig erfaringssamling for skoler som har gjennomført programmet, og samle inn data gjennom deltagende observasjon. Denne tredelte tilnærmingen legger grunnlag for detaljerte analyser av erfaringer både på enkeltskolenivå og mer overordnet.

Resultat: Foreløpige analyser av de skriftlige tilbakemeldingene fra skolene, indikerer at skoleledelsen sin involvering i programmet har betydning for hvordan implementeringen fungerer. Videre trekkes viktigheten av en god oppstart og informasjon til skolen frem som suksesskriterier, og vi vil se nærmere på hva som kjennetegner god oppstart og informasjon både i det skriftlige materialet, og gjennom intervju og deltakende observasjon.

Forfattere:

Ingrid L. Djupegot, Bodil Bjørndal, Bjørg-Elin Moen

Tema:

12. Helsefremmende barnehager og skoler – sett i lys av dagens og fremtidens kommuneøkonomi  

Type:

Forskning

Institusjon(er):

Høgskulen på Vestlandet, MOT Norge

Presentasjonsform:

Muntlig

Presenterende forfatter(e):

Ingrid L. Djupegot

Folkehelsekonferansens logoikon

Folkehelsekonferansen 2025
arrangeres av

I samarbeid med

Folkehelseforeningen

Org. nummer: 983 513 786

Telefon: 954 95 003

E-post: post@folkehelseforeningen.no

Postadresse: Rådyrveien 20, 1488 Hakadal