Barn og unges psykiske helse i et folkehelseperspektiv
Barn og unges psykiske helse i et folkehelseperspektiv Masteremne master i psykisk helse, NTNU
Masteremnet skal gi en grunnleggende forståelse for hvordan ulike aktører knyttet til barnehage, skole og fritidsarena kan bidra til å fremme barn og unges psykiske helse.
Fundamentet i emnet er et folkehelseperspektiv, og tar for seg hvordan kommuner kan drive lokalt utviklingsarbeid som virker helsefremmende og sykdomsforebyggende for barn og unge.
Det legges vekt på tverrprofesjonelt samarbeid og identifisering av hemmende og fremmende faktorer i dette samarbeidet, hvor nettopp samhandling og samskaping står i sentrum.
Studentene på emnet skal med utgangspunkt i eget arbeidssted og kommune lage en prosjektplan som kan utvikles til en søknad for (ekstern) finansiering for å skape et folkehelsetiltak på barn og unges livsarena (barnehage, skole,hjem, fritidsarena).
Studentene får veiledning av forskere og det undervises med konkrete eksempler fra kommuner, tjenester, lag og foreninger som har utviklet folkehelsetiltak i samarbeid med ulike aktørerer.
Emnegruppen som har ansvar for det faglige tilbudet og veiledning er tverrfaglig, med to sosialarbeidere, psykolog og pedagog som emneansvarlig.
Program for folkehelsearbeid, Møre og Romsdal og Trøndelag fylkeskommune, ulike FoU aktører og deltakerkommuner har vært viktige bidragsytere i utvikling og gjennomføing av emnet barn og unges psykiske helse i et folkehelseperspektiv.
Forfattere:
Stine Ekornes, Jo Magne Ingul, Marianne Tevik Singstad, Elisabeth Valmyr Bania
Tema:
5. Samarbeid, samhandling, samskapning – nøkkelen til at alle parter opplever at arbeidet gir gode resultater
Type:
Prosjekt-/praksiserfaringer
Institusjon(er):
NTNU
Presentasjonsform:
Muntlig
Presenterende forfatter(e):
Elisabeth Valmyr Bania