Møtepunkt for mestring

Generasjonsmøter styrker mestring, tilhørighet og psykisk helse hos barn, unge og eldre. Å investere i disse møtene skaper inkluderende fellesskap og økt livskvalitet for alle aldre.

Møtepunkt for mestring

Introduksjon
Ungdomstiden er en kritisk fase for utvikling av identitet, mestring og psykisk helse. Relasjoner og kontakt med trygge voksne spiller en avgjørende rolle for trivsel og livskvalitet. Forskning viser at sterke sosiale bånd og følelsen av tilhørighet reduserer risikoen for psykiske helseutfordringer. ABC for god psykisk helse understreker betydningen av å gjøre noe aktivt, gjøre noe sammen og gjøre noe meningsfullt som forebyggende tiltak. Generasjonsmøter, fra barnehagealder til videregående skole, gir barn og unge verdifulle sosiale erfaringer, styrker fellesskapet og øker forståelsen for ulike livserfaringer.

Metode
Tilbakemeldinger fra våre brukerundersøkelser viser at generasjonsmøter, slik de gjennomføres i Livsgledeskole-konseptet, skaper en unik arena for mestring og læring. I motsetning til det tradisjonelle skolesystemet, hvor akademiske ferdigheter ofte står i sentrum, gir disse møtene elever muligheten til å lykkes på andre områder.

Resultater
Funnene viser at systematisk tilrettelegging for generasjonsmøter gir flere positive effekter. Barnehagebarn og skoleelever utvikler empati, sosial kompetanse og en dypere forståelse for aldring og livserfaringer. Ungdom som deltar i generasjonsmøter rapporterer økt mestringsfølelse, sterkere sosial tilhørighet og et bredere perspektiv på livet. Lærere observerer at elever som vanligvis er tilbakeholdne i klasserommet, ofte tar mer ansvar og viser omsorg i møtene med eldre. Ungdom som synes teoretiske fag og skolens rammer er utfordrende, får gjennom generasjonsmøter en arena hvor de kan oppleve mestring og bli verdsatt for den de er. De eldre uttrykker glede, økt livskvalitet og en følelse av å være verdsatt.

Hva vi har lært
Resultatene bekrefter at generasjonsmøter bidrar til å styrke relasjoner, øker psykisk velvære og skaper inkluderende lokalsamfunn. Når barn og unge merker at de har verdi for andre, simpelthen ved å være seg selv, styrkes både selvfølelsen og den sosiale tryggheten. Ved å legge til rette for disse møtene fra tidlig barndom og gjennom hele skoleløpet, bygger vi bro mellom generasjoner og gir barn og unge verdifulle erfaringer som styrker deres sosiale og emosjonelle utvikling. Implementering av generasjonsmøter i barnehager og skoler er et viktig virkemiddel for å fremme god psykisk helse i tråd med ABC-modellen. Dette understreker behovet for økt satsing på generasjonsmøter som en del av helsefremmende og inkluderende arbeid i samfunnet.

Økt satsning på generasjonsmøter er en investering i fellesskap, trivsel og livskvalitet- for alle aldre.

Forfattere:

Ine-Sofie Smedmoen Kristiansen og Ingunn Feragen Sigstad

Tema:

13. Gode liv i ungdomstiden – relasjoner, voksenkontakt og psykisk helse 

Type:

Prosjekt-/praksiserfaringer

Institusjon(er):

Livsglede for eldre

Presentasjonsform:

Muntlig

Presenterende forfatter(e):

Ingunn Feragen Sigstad

Folkehelsekonferansens logoikon

Folkehelsekonferansen 2025
arrangeres av

I samarbeid med

Folkehelseforeningen

Org. nummer: 983 513 786

Telefon: 954 95 003

E-post: post@folkehelseforeningen.no

Postadresse: Rådyrveien 20, 1488 Hakadal