Kreativitet og innovativ kompetanse i profesjonsutdanning
Styrke empowerment, medborgerskap og deltakelse i framtidens velferdstjenester
Hvordan GJØRE sosial innovasjon og samskaping i utdanning av framtidens velferdsprofesjoner? Jeg vil fortelle om to innovasjonsprosjekt for studenter i vernepleie der vi ønsket å fremme samarbeid mellom brukere og andre aktører i frivillig, privat og offentlig sektor. Hensikten var å bidra til at studentene fikk erfaring med omstillingsarbeid og nytenking. Vi har lagt vekt på at økt samspill og god kunnskapsflyt vil være viktig erfaring for framtidens profesjoner for å møte samfunnsutfordringer vi står overfor. Jeg vil prestere prosjektet, samarbeidet omkring prosjektet, studentenes refleksjoner om læringsutbytte og relevans, og erfaringer med hvordan høyere utdanning kan legge til rette for sosial innovasjon og hvordan lærere kan bruke sosial innovasjon i pedagogisk arbeid. Jeg vil også komme inn på effekter av prosjektet. Dette involverer teoretiske tilnærminger som læringssyn, ledelses- og styringslogikker, profesjonsgrenser og samarbeid. Og er kreativitet i utdanning plussord eller heft? Da vil jeg komme inn på om framtidens profesjoner skal tenke utenfor "boksen" eller på kanten av "boksen". Dette har relevans fordi framtidens folkehelsearbeid kan kreve samarbeid og deltakelse på tvers av etablererte grenser og fornying og endring i organisering av og innhold i tjenestene.
Forfattere:
Anne Botslangen og Anna Elisabeth Willumsen
Tema:
5. Samarbeid, samhandling, samskapning – nøkkelen til at alle parter opplever at arbeidet gir gode resultater
Type:
Prosjekt-/praksiserfaringer
Institusjon(er):
Høgskolen i Molde
Presentasjonsform:
Muntlig
Presenterende forfatter(e):
Anne Botslangen