Kompetanseutvikling for mer fysisk aktivitet i barnehagen: ACTNOW-studien
Kompetanseutvikling for fysisk aktivitet i barnehagen kan fremme barns fysiske aktivitet, helse og utvikling, men begrenset tid og kapasitet kan gjøre det krevende for de ansatte å endre praksis.
Bakgrunn: Fysisk aktivitet er viktig for å fremme barns helse og utvikling, men det er økende bekymring knyttet til lavt fysisk aktivitetsnivå hos barnehagebarn. Samtidig er gevinsten av fysisk aktivitet på kognisjon og akademiske ferdigheter uklar i denne aldersgruppen. Tidligere tiltak med fysisk aktivitet i barnehagen har hatt liten eller ingen effekt når personalet i barnehagen er ansvarlige for gjennomføringen. Dette kan skyldes manglende kompetanse, opplæring og støtte.
Mål: The Active Learning Norwegian Preschool(er)s (ACTNOW) studien ønsket å undersøke effekten av et kompetanseutviklingstiltak for å integrere mer fysisk aktivitet med høyere kvalitet i barnehagehverdagen på blant annet barns fysiske aktivitet, kognisjon og akademiske ferdigheter. En slik potensielt bærekraftig modell for kompetanseutvikling kan fremme fysisk aktivitet i samfunnet, bedre barns helse og utvikling, samt bidra til å redusere sosial ulikhet i helse gjennom tidlig innsats.
Metode: Studien var randomisert kontrollert og inkluderte 816 barn (3 og 4 år) fra 46 barnehager (klyngerandomisert til intervensjon eller kontrollbarnehage). Tiltaket ble gjennomført på to nivå; 1) Barnehagenivået: der barnehageansatte (n=77) fra tiltaksbarnehagene (n=23) deltok i kompetanseutviklingstiltaket over 7 måneder og gjennomførte et utviklingsarbeid om fysisk aktivitet i egen barnehage over totalt 18 måneder, og 2) Barnenivået: der barna fikk muligheter til å delta i ulike typer fysisk aktivitet med fokus på intensitet, motoriske utfordringer, kognitivt engasjerende leker og fysisk aktiv læring. Fysisk aktivitet, selvregulering, eksekutiv funksjon, vokabular og matematiske ferdigheter ble målt etter 7 og 18 måneder.
Resultater: Vi fant små kortsiktige positive effekter på fysisk aktivitet i barnehagetiden, men ingen effekter på selvregulering, eksekutiv funksjon eller akademiske ferdigheter. Vi fant større effekter på fysisk aktivitet og små effekter på akademiske ferdigheter hos barn i barnehager som rapporterte om større grad av vellykket integrering av intervensjonen enn øvrige barnehager.
Forfattere:
Kristoffer Buene Vabø, Katrine Nyvoll Aadland og Eivind Aadland
Tema:
12. Helsefremmende barnehager og skoler – sett i lys av dagens og fremtidens kommuneøkonomi
Type:
Forskning
Institusjon(er):
Høgskulen på Vestlandet
Presentasjonsform:
Muntlig
Presenterende forfatter(e):
Kristoffer Buene Vabø