Fysisk aktivitetsnivå hos barn på idrettsfritidsordning - en tverrsnittstudie
Funnene indikerer at det er behov for et aktivitetstilbud for barn etter skoletid. Timene etter skoletid representerer et mulighetsvindu for fysisk aktivitet hos barn fra 1.-4. trinn.
Bakgrunn: Fysisk aktivitet er viktig for barns motoriske utvikling og helse. Helsedirektoratet anbefaler at alle barn er i fysisk aktivitet på moderat til høy intensitet i minst 60 minutter per dag. Hensikten med denne studien var å kartlegge det fysiske aktivitetsnivået hos barn som går på idrettsfritidsordning (IFO), og å undersøke om det var forskjeller i aktivitetsnivå dagene barna var på IFO, ordinær skolefritidsordning (SFO) eller når det gjorde noe «annet» etter skoletid.
Metode: Tverrsnittstudie som inkluderte 64 barn, 44 gutter og 20 jenter, i 1. til 4. trinn fra to ulike IFO’er i en større norsk kommune. Fysisk aktivitetsnivå ble målt objektivt med akselerometer i syv påfølgende dager vinteren 2022/23. Beskrivelse av fysisk aktivitetsnivå inkluderte intensitetsspesifikk fysisk aktivitet (lav, moderat og høy) og oppfyllelse av anbefalingene for fysisk aktivitet. Parret t-test ble benyttet for å sammenligne aktivitetsnivået på dager hvor barna var på IFO vs. SFO og IFO vs. «annet».
Resultater: 73% av barna (83% av guttene, 50% av jentene) på IFO oppfylte anbefalingene for fysisk aktivitet. Barna var i gj.snitt 77 min (SD 24.3) i aktivitet på moderat til høy intensitet per dag. Guttene var signifikant mer aktive enn jentene (p=0.001). På dager hvor barna var på IFO hadde de i gj.snitt 82 min/dag med aktivitet på moderat til høy intensitet, og 26 min var i IFO tiden mellom kl 13-16. På dager med IFO hadde barna i gj.snitt totalt 19 min (95%KI: 9.8, 28.9) mer aktivitet per dag på moderat til høy intensitet versus dager hvor de gjorde noe «annet» etter skoletid (p<0.001). Det samme gjaldt for tidsrommet rett etter skoletid (kl 13-16), hvor barna hadde 16 min (95%KI 11, 22) mer aktivitet på moderat til høy intensitet på dager med IFO sammenlignet med dager med «annet» (p<0.001). Det var ingen forskjell i aktivitetsnivå hverken på totalt fysisk aktivitetsnivå eller i tidsrommet 13-16 på dager med IFO vs. SFO.
Konklusjon: Flertallet av barna på IFO oppfylte anbefalingene for fysisk aktivitet, og flere gutter enn jenter. Denne studien viste at barna hadde et høyere fysisk aktivitetsnivå på dager hvor de er på IFO sammenlignet med dager hvor de gjør noe «annet» etter skoletid, mens det var ingen forskjeller i aktivitetsnivå når dager med IFO ble sammenlignet med dager da barna var på et ordinært SFO tilbud.
Implikasjoner: Funnene indikerer at tiden rett etter skoletid representerer et mulighetsvindu for fysisk aktivitet hos barn fra 1.-4. trinn, og at det er behov for et aktivitetstilbud for barn etter skoletid. Fysisk aktivitet er viktig for barns helse og motoriske utvikling, og funnene fra denne studien kan inspirere til en større satsning på skolefritidsordninger hvor fysisk aktivitet er en sentral del av innholdet.
Forfattere:
Silje Halvorsen Sveaas, Eirik Rene Johnsen og Kjersti Karoline Danielsen
Tema:
12. Helsefremmende barnehager og skoler – sett i lys av dagens og fremtidens kommuneøkonomi
Type:
Forskning
Institusjon(er):
Universitetet i Agder, fakultet for Helse og Idrett, institutt for ernæring og folkehelse
Presentasjonsform:
Muntlig
Presenterende forfatter(e):
Silje Halvorsen Sveaas