Utforskning av helsesykepleiers arbeid med foreldre-barn samspill i helsestasjon
Helsesykepleiere anser foreldre-barn samspill som noe av det viktigste for barnets helse og utvikling, men erfarer det krevende. Helsesykepleiere ønsker mer kunnskap i dette arbeidet.
Utforskning av helsesykepleiers arbeid med foreldre-barn samspill i helsestasjonstjenesten
Bakgrunn
Helsefremming i helsestasjonstjenesten skal ha fokus på foreldre-barn samspill, da samspill av god kvalitet er noe av det viktigste for barns psykiske helse- både på kort og lang sikt. Det er behov for mer kunnskap om dette arbeidet. Denne kvalitative studien har til hensikt å utvikle kunnskap om helsesykepleieres erfaringer med samspillsveiledningen i helsestasjonstjenesten for å bedre samspill mellom foreldre og barn.
Metode
Individuelle semistrukturerte intervju av 12 helsesykepleiere fra kommuner i Agder og Rogaland ble gjennomført fra Mars 2024 til Desember 2024. De ble rekruttert gjennom deres nærmeste leder. Transkriberte intervjuer ble analysert gjennom refleksiv, tematisk analyse.
Resultater
Preliminære funn viser at helsesykepleiere erfarer en kompleks hverdag hvor de opplever kvaliteten i foreldre-barn samspillet som det aller viktigste for barnets helse og utvikling, men også noe av det vanskeligste å arbeide med. Helsesykepleierne rapporterer om en usikkerhet til egne vurderinger, de opplever det krevende å oppdage og beskrive samspillsmønstre som ikke er utviklingsfremmende og vil etter noen ekstrakonsultasjoner henvise til andre tjenester. De gjør vurderinger av barnet og familien over tid, men opplever at mange andre oppgaver tar fokuset i konsultasjonene. Helsesykepleierne beskriver at de har et ønske om mer kunnskap og systematikk i arbeidet med foreldre-barn samspillet.
Konklusjon
Resultatene viser at helsesykepleierne anser foreldre-barn samspillet som avgjørende for barnets helse. Helsesykepleiere observerer, vurderer og veileder på samspill, men kan være usikre på om de klarer å beskrive samspill som ikke er utviklingsfremmende. Det er behov for en dypere forståelse av hvilke forutsetninger som ligger til grunn for arbeidet med foreldre-barn samspillet.
Implikasjon
Ferdige funn vil presenteres mer analytisk på konferansen for å gi en dypere innsikt i hvordan fenomenet fremtrer for helsesykepleierne.
Forfattere:
Tema:
5. Samarbeid, samhandling, samskapning – nøkkelen til at alle parter opplever at arbeidet gir gode resultater
Type:
Forskning
Institusjon(er):
Lindesnes kommune/ Universitetet i Stavanger
Presentasjonsform:
Muntlig
Presenterende forfatter(e):
Kari Glesne Ugland