Registrering og noe å bite i
Åpning av seminaret
Vennskap og fellesskapsbygging som del av skolemiljøarbeidet. v. Selma Therese Lyng – forsker ved AFI/Oslo Met
Alle norske elever har lovfestet rett til et trygt og godt skolemiljø som fremmer helse, inkludering, trivsel og læring. I de siste årene har vi sett en negativ utvikling på elevers opplevelse av viktige faktorer i skolemiljøet, som mobbing og trivsel. Atferdsregulering og lærer-elev-relasjoner har tradisjonelt vært hovedstrategier i mobbeforebygging og skolemiljøarbeid. Men hvordan kan arbeid med elev-elev-relasjoner og fellesskapsbygging supplere disse strategiene – og hvorfor er denne «tredje strategien» så viktig? Hvilke sosiale dynamikker kan bli motkrefter til fellesskapsbygging, inkludering og vennskap – og hvordan kan skoler skape «gyldige vi» på tvers av klikker og statushierarkier? Spørsmål og dialog.
Hva er sammenhengen mellom barn og unges psykiske helse og trivsel, og bruk av sosiale medier? v. Jens Christoffer Skogen, seniorforsker ved Nasjonalt Folkehelseinstitutt
Spørsmålet har fått mye oppmerksomhet – men hva sier forskningen? Spørsmål/diskusjon
Lunsj
«Kriminelle vennskap» v. Sveinung Sandberg - professor ved Institutt for kriminologi og rettssosiologi
Økning i registrert kriminalitet blant barn og ungdom i Norge har fått stor oppmerksomhet i media det siste året. Begrensinger i innvandring, økte straffer og avkriminalisering er løsninger som ofte kommer opp når temaet diskuteres i media. I foredraget argumenter Sandberg for at ingen av disse bekymringene er kjernen i problemet med ungdomskriminalitet og at de derfor heller ikke kommer med effektive tiltak for forebygging. I stedet oppfordrer han til å se mot mer enn 100 års forskning på kriminelle og voldelige subkulturer for å finne gode løsninger. Slike kulturer inneholder fortellinger, ritualer og symbolikk som fascinerer, men de tilbyr også vennskap og sosiale nettverk til ekskluderte og ofte ensomme personer. Den nye digitale hverdagen styrker spredningen av kriminelle og voldelige subkulturer, ved at tid og rom får mindre betydning, men sosiale medier utfordrer også det sosiale som de tilbyr. Spørsmål/diskusjon
Pause
Hva kan kommunene og andre beslutningstagere gjøre for å tilrettelegge for at flest mulig unge får gode og trygge relasjoner med jevnaldrende?
Spørsmål/diskusjon Julie Hillesland/Linn Alvsvåg, Folkehelseforeningen Ung
Hva betyr vennskap for ungdom i en digital verden?
Lina Elmawardy og Felshia Ottem, Vestfold ungdomsråd
Hvordan arbeider kommuner med tematikken vennskap og digitalisering?
Astrid Gaup Skancke - Virksomhetsleder, Ungdomstjenesten, Hammerfest kommune Ingunn Hildonen Teigland - Koordinator, Betre tverrfagleg innsats for barn og unge i Kvam (BTI)
Innsats for fremme vennskap og fellesskap, og unngå utenforskap – hva fungerer bra og hva må gjøres annerledes?
Arbeid i grupper
Plenumsamtale og avslutning
Møtet avsluttes