Kristoffer Chelsom Vogt
Professor i sosiologi og instituttleder for Sosiologisk institutt, Universitetet i Bargen
Kristoffer sin forskning handler om hva som regnes som verdifull kunnskap i samfunnet. Han startet med å forske på hvordan menn i praktiske håndverksyrker har blitt påvirket av formalisering og byråkratisering i utdanningssystemet og arbeidslivet. Senere har han forsket på hvordan engasjement, læring og utdanningsvalg blant ungdom og unge voksne preges av institusjonelle endringer, familiebakgrunn, digitalisering, sosial ulikhet, økonomi og kjønn. Han har vært en markant deltaker i faglige og offentlige debatter blant annet om frafall i videregående og gutter og menns utfordringer i utdanningssystemet. Et sentralt spørsmål har vært hvilke syn på kunnskap som legges til grunn for utforming av utdanningssystemet, og hvordan forskning og samfunnsplanlegging ofte preges av kortsiktighet. Vogt har bidratt til flere regjeringsoppnevnte offentlige utvalg, er i utstrakt dialog med samfunnsaktører utenfor akademia, og sitter i dag i Fødselstallutvalget som utreder årsaker til, og konsekvenser av, synkende fødselstall. Han er leder for nasjonalt fagorgan for sosiologi (UHR).