Universell forebygging av vold og overgrep – Sammen Mot
Sammen Mot har utviklet nye metoder for universell forebygging av vold og overgrep i skole og barnehage og i bruk av samskapende prosesser. Disse metodene trenger å videreutvikles og formidles videre.
Bakgrunn
Telemarksforsking har evaluert Sammen Mot gjennomført i Færder, Larvik og Midt-Telemark. Sammen Mot arbeider involverende og samskapende for å øke kunnskap og kompetanse hos ansatte, barn og unge om vold og overgrep.
Det er behov for kunnskap om universelt forebyggende tiltak mot vold og overgrep i pedagogiske institusjoner, som involverer deltakelse og samskaping hvor både barn, unge, foreldre, kommuneansatte og allmenhet er involvert.
Metode
Det er gjennomført dokumentstudier, intervjuer, observasjoner, barnesamtaler, ansatt-logger og samskapende prosesser i workshoper med ulike målgrupper innenfor prosjektledere, profesjonsutøvere, frivillige, barn og unge for å finne opplevd effekt av tiltakene og. Programteori har blitt brukt for å presentere kommunenes helhetlige folkehelsetiltak.
Resultater
De ulike kommunene har arbeidet ulikt. Prosjektenes felles fremmere er en pragmatisk tilnærming med kombinasjon av egenutviklede metoder og etablerte forebyggingsmetoder, ildsjeler i kommunen, utvikling av et felles språk for å kommunisere om vold og overgrep, tverrfaglig samarbeid, involvering av ressurssenter og metodeutvikling for involvering av barn og unge.
Faktorer som oppgis å skape trygghet både generelt og i det å snakke om vold og overgrep er blant annet:
• Prosjektledernes kompetanse
• Ferdighetstrening i trygge grupper for både kommuneansatte, foreldre, barn og unge.
• Involvering og deltakelse av barn og unge
• Opplæring på de arenaene hvor barn og unge er på til daglig
Utfordringene ligger i knappe ressurser, tid, temaenes sensitivitet samt lite tilgjengelig kunnskap om samskaping med barn og unge og om det å gjennomføre universelt folkehelsearbeid i skole og barnehage.
Konklusjoner
Sammen Mot har utviklet nye metoder for universell forebygging av vold og overgrep i skole og barnehage gjennom samskapende prosesser. Disse metodene trenger å videreutvikles og prøves ut over tid.
Forfattere:
Christine Hvitsand
Tema:
Tema 8: Trygghet i hjemmet og i lokalsamfunnet
Type:
Forskning
Institusjon(er):
Telemarkforsking
Presentasjonsform:
Muntlig
Presenterende forfatter(e):
Monica Bjerklund