Trygge Idrettskropper: en treningsguide for foreldretrenere
Foreldretrenere har behov for konkrete forslag til løsninger som kan bidra til økt mestring uavhengig av ferdighetsnivå. Målet med prosjektet er redusert frafall i breddeidrett.
Bakgrunn:
Det anslås at 75 % av all ungdom i Norge har erfaring med organisert idrett. Til tross for uttalt gevinst med organisert idrett, faller de fleste barn ved 13-årsalder fra. Det er sammensatte årsaker for idrettsfrafall, men forskning tydeliggjør psykososiale faktorer og prestasjonsorienterte mål som forklaring for frafall. Like sentralt som å mestre fysiske oppgaver er opplevelsen av å ikke håndtere relasjoner til andre under fysisk aktivitet for opplevelse av mestring. Noen barn vil av ulike årsaker ha mindre evne til å både mestre fysisk aktivitet og håndtere relasjoner til andre. Til tross for at det eksisterer kunnskap om forståelse og tiltak for å øke fysisk og sosialt ferdighetsnivå når denne kunnskapen sjeldent de frivillige foreldretrenerne. Foreldretrenere kan oppleve utfordringer med å planlegge og gjennomføre trening for barn som har vansker på en eller flere områder. Det eksisterer få verktøy og tiltak for frivillige foreldretrenere for å styrke forståelsen av utrygge kroppsuttrykk blant barn og unge.
Beskrivelse av tiltaket:
Trygge Idrettskropper (TIK) er et praksisprosjekt med mål om å utvikle og prøve ut en treningsguide for skole og organisert idrett. Formålet er å styrke kunnskap blant frivillige foreldretrenere og kroppsøvingslærere for økt mestring av fysisk aktivitet samt redusere ufrivillig frafall. TIK er utviklet ved hjelp av ulike metoder og kunnskapsfelt. Praksiserfaringer fra NTNU har blitt gjennomført i grunnskolen og utvalgte idrettslag i Trondheim for å innhente kunnskap om kroppslig utrygghet og muligheter for tilpassing av aktivitet uavhengig av ferdighetsnivå blant barn. Fageksperter, foreldretrenere, «eksperttrenere» og studenter fra flere fagfelt har deltatt på workshoper og intervju. Design av treningsguiden ble utviklet med fageksperter, foreldretrenere, designere og studenter.
Resultater:
TIK inneholder lettfattelige beskrivelser av barns kroppslige uttrykk for utrygghet i fysisk aktivitet samt evidensinformerte forslag/tiltak for ulike fysiske, psykologiske og sosiale utfordringer. Verktøyet er digitalt og gir foreldretrenere konkrete forslag til løsninger som kan bidra til økt trygghet og mestring uavhengig av ferdighetsnivå. Målet er å videreformidle TIK til idrettslag og skoler.
Forfattere:
Solfrid Bratland-Sanda
Tema:
Tema 6: Nærmiljø med bevegelsesglede og felleskap
Type:
Prosjekt-/praksiserfaringer
Institusjon(er):
NTNU, Universitet i Sør Øst Norge (USN)
Presentasjonsform:
Muntlig
Presenterende forfatter(e):
Trine Tetlie Eik-Nes