Torget – byens naturlige møteplass eller har det utspilt sin rolle?

Mange byer strever som Larvik med å finne ut av hva et torg skal tilby og være i dag. Av og til er det ikke de store investeringene som skal til for å skape en endring.

Betydningen av torget som en åpen og inkluderende møteplass i byene våre står for fall. Hvorfor skal folk oppsøke torget i dagens samfunn? Det må være en grunn til å velge å oppsøke bysentrum og torget spesielt. Og hva er det når man kan få alle varer tilsendt i postkassa eller levert på døra?

Problem/bakgrunn /behov
Endring i handelsmønstre, kjøpesentre som konkurrerer, ustabile værforhold, tilbud og utvalg – grunnene er mange til at mindre bysentrum opplever å miste sin verdi som møteplass for handel og opplevelser. Larvik torg med tilliggende gater ble av mange oppfattet som trist og kaldt, omkranset av tomme lokaler, lite mennesker og stadig mindre aktivitet.

Prosjektbeskrivelse/Tiltak
Det første prosjektet som ble gjennomført var å montere mer lys til jul- og vintersesongen. Et relativt stort lysprosjekt ble gjennomført på kort tid. Den andre prosjektet var å supplere vinterlysene med et aktivitetsskapende prosjekt, Larvik kioskkompani. Små, mobile kiosker inspirert av Larviks tidlige grunder, Narvesen, ble bygget for å senke terskelen for torghandel hele året. Det tredje prosjektet, utpå vårparten, gikk ut på å fylle torget med nye trær, store busker og tradisjonelle cafemøbler. Det siste tilskuddet til torget var en buegang som ble montert opp og bidro til å skape en vakker ramme rundt årets julemarked.

Resultater
Betydelig økt interesse for bruk av torget som møteplass. Økt opphold og registrerte ringvirkninger på tilliggende næringsliv. Flere nyetableringer i tomme lokaler rundt torgflaten. Gårdeiere motiveres til å investere og leietakere tør å utvide. Økt fremsnakking av torget på sosiale medier og i lokalavis.
Lærdom
Bruk av stedsidentitet og lokalhistorie gir bred forankring og lokal oppslutning i prosjektarbeid Viktig å ha tålmodighet, at det gis rom for å trå feil, til å justere kursen og forbedre et konsept. Ikke alltid det skal så store ressurser til for å skape endring - en bevegelse i folks bruk av byrommene. Å senke terskelen for deltakelse for alle i sentrumshandelen gir økt oppslutning, forebygger hærverk og skaper stolthet. Våre fysiske omgivelser har betydning for hvordan vi opplever byrommene og hvordan vi velger å bruke dem.

Forfattere:

Tema:

Tema 5: Det sosiale limet: Samfunndeltakelse og fritid

Type:

Prosjekt-/praksiserfaringer

Institusjon(er):

LARVIK KOMMUNE

Presentasjonsform:

Muntlig

Presenterende forfatter(e):

Ingerid Heggelund

Folkehelsekonferansens logoikon

Folkehelsekonferansen 2025
arrangeres av

I samarbeid med

Folkehelseforeningen

Org. nummer: 983 513 786

Telefon: 954 95 003

E-post: post@folkehelseforeningen.no

Postadresse: Postboks 6686 St. Olavs plass, 0129 Oslo