Studentpraksis "utenfor boksen"

Studentpraksis i kommunale tjenester kan skape resultater langt utover en vanlig klinisk praksiserfaring for student og tjeneste- her ligger det muligheter for tjenesteutvikling og innovasjon!

Studentpraksis «utenfor boksen»
Bakgrunn:
Studentpraksis i kommunale tjenester kan skape resultater langt utover en vanlig klinisk praksiserfaring for student og tjeneste. I møte med den fysioterapeutiske arbeidshverdagen skal studenten endelig prøve ut teori i praksis. Det er gjennom samarbeid om praksis for fysioterapistudenter i helsefremmende og forebyggende arbeid, at Høgskulen på Vestland og Frisklivssentralen Askøy har utfordret den tradisjonelle, kliniske formen for praksis.
For å lykkes trengs det velvilje og fleksibilitet. Folkehelsearbeid i fysioterapifaget blir forstått ulikt fra sted til sted og tjeneste til tjeneste, noe også emnet Health Promotion and Preventive Work viser for studentene på 2. år (HVL, 2024; Ihlæbæk, 2020). Emnet har flere prosjekter i seg, med fellesnevner at de baseres på reelle behov aktører i praksisfeltet har for utvikling, dokumentasjon, tilpassing, evaluering eller kartlegging. Studentgruppene får presentert behovet fra praksisfeltet og skal, sammen med praksisfeltet og utdanningen, svare på behovet. I prosessen gis studentene stor frihet til å jobbe kreativt for å løse oppgaven, noe som gir læring og betydning for alle parter.
Beskrivelse av prosjektet:
Fysioterapi-studenter i praksis får regelmessig oppgaver knyttet til direkte pasientoppfølging, individuelt eller i grupper. At studenter involveres i tjenesteutvikling gjennom innovasjon og systemarbeid er kanskje mer uvanlig.
Frisklivssentralen Askøy og Høgskulen på Vestland har valgt ut konkrete prosjekt- oppgaver for student- praksis, basert på tjenestens behov. Studentene veiledes av praksisveileder samt studie-veileder, men skal selv sørge for prosjekt- plan, fremdrift, konklusjon og evaluering.
Resultater:
Medvirkning, autonomi og nytenkning kan fremme motivasjon for både læring og arbeid. (Ryan & Deci, 2000). Dette har vært målet med prosjektet som beskrevet, at studentene skal få jobbe innovativt, ta del i «nybrottsarbeid». Slik får de erfare at for å skape gode tjenester innenfor f.eks. helsefremming og forebygging så må en prøve nye ting. Samtidig er det nyttig for praksisplassen å få inn personer som ikke er preget eller farget av eksisterende drift, som kan tenke nytt, utenfor boksen.
Ved å involvere studentene i tjenesteutvikling og innovasjon, har de kommet frem til gode løsninger som har blitt iverksatt i det kommunale tjenestetilbudet. Resultater av samarbeidet har ført til nye rutiner for effektmåling av kommunale helsefremmende og forebyggende tiltak, samt medvirket til videreføring av kommunalt Frisklivstilbud.

Forfattere:

Irene-Charlotte Fjell Kjønnerød

Tema:

Tema 4: Det gode liv = livskvalitet og helse

Type:

Prosjekt-/praksiserfaringer

Institusjon(er):

Høgskule-lektor Høgskulen Vestland

Presentasjonsform:

Muntlig

Presenterende forfatter(e):

Anita Svarstad Greenland

Folkehelsekonferansens logoikon

Folkehelsekonferansen 2024
arrangeres av

I samarbeid med

Folkehelseforeningen

Org. nummer: 983 513 786

Telefon: 954 95 003

E-post: post@folkehelseforeningen.no

Postadresse: Postboks 6686 St. Olavs plass, 0129 Oslo