B3-3 SnakkOmPsyken.no – en faglig og lett tilgjengelig chat for unge som strever, svært aktuell i en krevende tid som nå

Norges eneste chat tjeneste innen tematikken psykisk helse som kun er bemannet med ansatt fagpersonell. Vår intensjon: Barn og unge skal få den beste hjelpen – når de trenger den!

Bakgrunn: SnakkOmPsyken.no ble etablert oktober 2019 og har mottatt over 26.000 henvendelser fra barn og unge i hele Norge. Som ung er det vanskelig å vite hva som er normalt, hva man skal tåle, hva man bør ta tak i og hvorfor vonde følelser dukker opp.

Tiltak: Chat-tjenesten er
• 100% anonym, gratis og lett tilgjengelig
• Åpen 6 kvelder i uken – søndag til fredag kl. 1500-2100
• Utviklet i nært samarbeid med en rekke offentlige fagmiljøer
• Betjent av ansatte, fagutdannede helserådgivere med relevant arbeidserfaring
Tilbakemeldingene fra ungdommene selv er at de er glade for en slik chat-tjeneste finnes. Mange begrunner det med at det er lettere å være ærlig om tanker og følelser i en anonym chat, og at de etter samtale på chatten finner motet til å gå videre med det til noen voksne i nærmiljøet.
SnakkOmPsyken.no er helt anonym, men ungdommene som tar kontakt blir likevel bedt om å oppgi noe informasjon om seg selv. Dette hjelper oss med å tilpasse samtalens innhold og format til alder og bidrar til verdifull statistikk.
Koronasituasjonen har påvirket dagliglivet til barn og unge, og de uttrykker selv at pandemien har bidratt til økt ensomhet, isolasjon og passivitet. Chat-vertene kan bekrefte at tematikken i samtalene i økende grad har vært preget av ensomhet, håpløshet, selvmordstanker, spiseforstyrrelser og familieutfordringer. Samtaler om selvmord har økt fra 10% til 14% siste året.
Den tydelige, usensurert og direkte stemme barn og unge gir oss gjennom chatten har gitt oss en helt unik tilgang på de unges liv, tanker og følelser. Tryggheten som ligger i anonymiteten gjør at ungdommene får dele sin historie, ærlig og ufiltrert.
Vi driver opplysningsarbeid om psykisk helse og ønsker å være til stede i de kanaler ungdom benytter. Det er viktig for oss å være en trygg voksenstemme på de sosiale medier ungdom benytter seg mye av. Tonen er ofte er tøff, og det er mye sjikane og hatefulle meldinger/kommentarer. På TikTok deler vi videoer for å øke refleksjon, normalisere situasjoner, gi håp og også i noen tilfeller gi konkrete råd. Fra september til nå har vi over 1 million visninger.

Resultat: Gjennom folkehelseprosjektet hvor Blå Kors Kristiansand var ledende aktør har man utviklet ny kunnskap om hva en hjelpechat kan bety for ungdom, hvordan kommunikasjonen der fungerer, og hvordan denne type møteplasser kan utfylle det tradisjonelle hjelpeapparatet innen psykisk helse. Det har vært fokus på følgende spørsmål:
• Hvordan bruker ungdommene chattetjenesten? Hva er chatteformatets muligheter og begrensninger, sammenlignet med ansikt til ansikt? Hvilke maktforskyvninger skjer?
• Hva betydde chatten for unge da skolene stengte pga. covid våren 2020?
• Hvordan kan chatte-tjenestene supplere det offentlige psykiske helsetilbudet for unge mennesker?

Forfattere:

Benedicte Frøystad Jonassen (1), Hildegunn Seip (2), Gro Anita Kåsa Poulsen (1)

Tema:

Livskvalitet

Type:

Prosjekt-/praksiserfaringer

Institusjon(er):

1: Blå Kors Kristiansand, 2: Ansgar Høyskole

Presentasjonsform:

Muntlig

Presenterende forfatter(e):

Benedicte Frøystad Jonassen

Folkehelsekonferansens logoikon

Folkehelsekonferansen 2025
arrangeres av

I samarbeid med

Folkehelseforeningen

Org. nummer: 983 513 786

Telefon: 954 95 003

E-post: post@folkehelseforeningen.no

Postadresse: Postboks 6686 St. Olavs plass, 0129 Oslo