Skadedataprosjektet i Vestfold

Skaderegistreringer fra helsevesenet gir viktig kunnskap til skadeforebyggende arbeid. En stor utfordring med slike data er tilgjengelighet for aktører som sitter nærmest løsningen for tiltak.

Bakgrunn
Ulykkesskader er et folkehelseproblem som påfører samfunn og individ store kostnader. De kan i stor grad forebygges, men kunnskap om årsaker nødvendig. Det er kjent at registrering av skadetilfeller på mange områder er mangelfulle eller vanskelig tilgjengelig. Et eksempel er registrering i registre vegmyndigheter tradisjonelt har tilgang på. De har mangelfull kvalitet. Skadedataprosjektet, et samarbeid mellom Vestfold fylkeskommune og Sykehuset i Vestfold, er igangsatt for å bedre tilgjengelighet og kvalitet på skadedata registrert i helsevesenet, i første omgang for veitrafikkulykker. Bedre skadedata hjelper med gode prioriteringer av midler og tiltak på offentlig vei. Et trygt nærmiljø, spesielt for myke trafikanter, stimulerer til mer fysisk aktivitet og fellesskap i tillegg til skadeforebygging.
Metode
Fra 1. januar 2020 har alle trafikkulykker som behandles ved Sykehuset i Vestfold blitt registrert i henhold til Helsedirektoratet sin Registreringsveileder personskade, i tillegg er kartkoordinater for skadested registrert. I 2023 fikk fylkeskommunen anonymiserte skadedata for tre år fra sykehuset. Utvidet registrering av skadetilfeller pågår fortsatt ved sykehuset. Analyser har gitt ny statistikk og kartfesting av ulykkessteder. Variabler inkludert er type fremkomstmiddel, inkludert fotgjenger, alvorlighetsgrad for skade, skadetidspunkt, skademekanisme og kartkoordinater. Kartfestet skadested er sammenliknet med politiregistrerte ulykkespunkter.
Resultater
Sykehusregistreringer inneholder en høy andel ulykker med myke trafikanter, særlig sykkelulykker. Ni av 10 sykkelulykker er ikke registrert i politiregistre. Blant sykkelulykkene skyldes det store flertallet et fall (78,8 %), de fleste forventes å være eneulykker, men 26,1 % av syklistene er utsatt for påkjørsel eller sammenstøt. De fleste sykkelulykkene skjer i bysentrum og tettsteder. Ulykker med motorkjøretøy er mer spredt geografisk. De aller fleste av skadene registrert ved sykehuset er lagt i kategorien liten for alvorlighetsgrad (68,8 %).
Konklusjon
Helsevesenregistrerte skadedata gir et annet skadebilde for trafikkulykker sammenliknet med de politiregistrerte. De er nyttige i arbeid for trygge lokalsamfunn, særlig knyttet til myke trafikanter. Samtidig har Skadedataprosjektet gitt bedre oversikt over hindringer i lovverket når det gjelder fylkeskommunen sin tilgang til skadedata. Skadedataprosjektet har avdekket et behov for kunnskap om gående hvor et kjøretøy ikke har vært involvert. Sykehuset i Vestfold startet utvidet registrering av eneulykker med gående 1. januar 2024. Kart som viser ulykkespunkter vil bli benyttet i forbindelse med prioritering av tiltak i fylkeskommunenes arbeid, blant annet i arbeidet med handlingsprogram til Regional plan for trafikksikkerhet (23-32).

Forfattere:

Mari Espetvedt, Maria Broomè-Rustad, Henriette Auensen

Tema:

Tema 8: Trygghet i hjemmet og i lokalsamfunnet

Type:

Forskning

Institusjon(er):

Vestfold fylkeskommune

Presentasjonsform:

Muntlig

Presenterende forfatter(e):

Henriette Auensen

Folkehelsekonferansens logoikon

Folkehelsekonferansen 2025
arrangeres av

I samarbeid med

Folkehelseforeningen

Org. nummer: 983 513 786

Telefon: 954 95 003

E-post: post@folkehelseforeningen.no

Postadresse: Postboks 6686 St. Olavs plass, 0129 Oslo