Simulering av alderdom i folkehelseutdanninger

Simulering av alderdom med GERT-drakter kan bidra til større grad av forståelse for eldre/gamle sine hverdagslige utfordringer. Simulering med GERT-drakt kan bidra til økt empati for eldre mennesker.

I dagens samfunn blir det flere eldre (60+) og gamle (74+) mennesker. Mange av de eldre havner allerede i tidlig alder på sykehjem og eldresenter grunnet dårlig helse og nedsatt funksjonsevne. Dette forringer eldres livskvalitet, og gir vesentlig belastning på helse- og sosialbudsjettet.

I årene fremover må det arbeides aktivt for å utsette alderen for når de eldre må på hjem eller ha bistand hjemme. Skal dette målet nås, må eldre og gamle personer få tilrettelagt fysisk aktivitet og trening slik at de har styrke, utholdenhet og balanse som gir dem forutsetninger til å gjennomføre dagligdagse gjøremål i mange år fremover.

I flere år har vi som studieprogramledere og emneansvarlige undersøkt muligheten for å «trene» eldre og gamle personer. Dette har vært krevende å få til i praksis, da vi har opplevd det som utfordrende at våre studenter uten dyp og bred kunnskap om denne delen av befolkningen skal gjennomføre aktiviteter og trening tilpasset dette alderssegmentet. Løsningen har vært at aktivitet og trening mot eldre gjennomføres på medstudenter. Dette medfører at for de fleste eldre og gamle er treningen alt for krevende, og ikke tilpasset de behovene de faktisk har. Feiltrening kan få drastiske konsekvenser for personer som har typiske livsstilssykdommer og bevegelsesutfordringer på grunn av svimmelhet, balanseutfordringer og benskjørhet.

Vi fant imidlertid én mulig løsning på mer praksisnær undervisning: bruk av GERT-drakter som gav muligheten til å simulere eldres opplevelse av det å være eldre og gamle med ulik alder, sykdom og bevegelsesutfordringer. Målet er at GERT-drakten skal gi studentene mer praksisnær undervisning, og med større grad av empati og forståelse for hvorfor og hvordan en kan trene og veilede eldre og gamle mennesker til et mer aktivt liv når de selv får erfaringen av å ha en kropp med bevegelsesutfordringer.

Prosjektet hovedmål var å undersøke og besvare følgende problemstillinger:
Kan simulering av alderdom ved bruk av GERT-drakt:
- skape en bedre læringsopplevelse for studenter?
- skape ett bedre læringsutbytte for studenter?
- erstatte bruk av undervisning med reelle eldre og gamle personer?
- skape økt kunnskap, forståelse og empati hos studenter som skal arbeide med eldre/gamle personer?

For å kunne besvare problemstillingene ovenfor ble det gjennomført to praksisdager med brukt av GERT-drakt. En dag med folkehelsestudenter (6 timer), og en dag med trenings-/aktivitetsstudenter (3-4 timer).

Prosjektet har hatt høy måloppnåelse, og aller høyest effekt på folkehelsestudentene. Spørreskjemaer benyttet viser at studentene rapporterte om svært høy læringsopplevelse og læringsutbytte fra timene, med score på over 8 på en 10-delt Likert-skala. Prosjektet kan dokumenteres med video ved konferansen.

Forfattere:

Tema:

Tema 4: Det gode liv = livskvalitet og helse

Type:

Prosjekt-/praksiserfaringer

Institusjon(er):

Kristiania

Presentasjonsform:

Muntlig

Presenterende forfatter(e):

Lars Erik Braaum

Folkehelsekonferansens logoikon

Folkehelsekonferansen 2024
arrangeres av

I samarbeid med

Folkehelseforeningen

Org. nummer: 983 513 786

Telefon: 954 95 003

E-post: post@folkehelseforeningen.no

Postadresse: Postboks 6686 St. Olavs plass, 0129 Oslo