A5-3 RØRE for å skape endring i skolen
Skolen som arena for utjevning av sosial ulikhet er unik. Det må settes av ressurser til en person, i tillegg til rektor, som har ansvar for folkehelse og livsmestring på den enkelte skolen.
Bakgrunn: Elever som kommer på skolen uten å ha spist, uten å ha sovet nok og som har dårlig fysisk form har dårligere forutsetning for læring. I stor grad blir disse tingene regnet som foreldrenes ansvar, men når skolen setter fokus på fysisk aktivitet, ernæring og søvnkvalitet får alle elever anledning til å lære, uavhengig av sosial bakgrunn. Dette er folkehelse og livsmestring i praksis, samt utjevning av sosial ulikhet.
Beskrivelse av tiltaket: Viken fylkeskommune er inne i det fjerde året i RØRE-prosjektet. RØRE-prosjektet jobber med økt fysisk aktivitet i skolehverdagen, bedre rutiner for mat og måltider i skolen, samt undervisning om søvn og søvnkvalitet. RØRE-prosjektet finansieres av Sparebankstiftelsen DNB og Viken fylkeskommune.
RØRE-prosjektet jobber gjennom to innfallsvinkler; tilskuddsordningen og RØRE-ambassadørprogrammet. Skoler i Viken kan søke om støtte til å gjennomføre tiltak de selv ønsker å gjøre på egen skole, og alle skoler som blir med i prosjektet må sette av tid til en RØRE-ambassadør som skal motivere, mobilisere og engasjere eget kollegium, og legge til rette for endring i arbeidsmåter på egen skole.
RØRE-prosjektet har to hovedmål; at arbeidet skal ha betydning for elevene her og nå, samt at vi skal få fram gode erfaringer og eksempler som kan benyttes i utforming av god folkehelsepolitikk.
Resultater: Midtveisevaluering viser at skolene er godt fornøyde med å være med i prosjektet. På en skala fra 1 – 6 (der 6 er best) skårer skolene 4,95 på måloppnåelse på egen skole. Det er store summer totalt i prosjektet, men hver enkelt skole har fått beskjedne beløp. For disse midlene er det skapt betydelig engasjement og til dels endring i arbeidsmåter.
Prosjektets fire hovedstrategier; kunnskapsbasert, whole school approach, aktiv elevmedvirkning samt at tiltak skal gjennomføres innenfor skolehverdagen har fungert bra.
Hva har vi lært?
• Fysisk aktiv læring er enkelt å implementere i barneskole, noe mer krevende i ungdomsskole og videregående skole. Lærere i barneskole hevder at fysisk aktiv læring er hensiktsmessig for å øke innlæringen for ulike elever.
• Skolefrokost er enkelt å få til, når skolen får tilført ressurser til det praktiske arbeidet.
• Utekjøkken er et ekstra «klasserom», som kan benyttes i alle fag og i sosiale sammenhenger i skole og skolefritidsordning.
• Gode rutiner for skolemåltider kan komme på plass om skolen setter av ressurser til å fokusere på det i fellesskap.
• RØRE-ambassadøren er svært viktig for å lykkes med endring i arbeidsmåter i skolehverdagen. RØRE-ambassadøren bør være en pedagog som har god forståelse for muligheten til å påvirke elevenes helse gjennom det arbeidet som gjøres på skolen.
• Alt endringsarbeid må være forankret hos rektor, og i skolen som helhet.
Forfattere:
Elsie Brenne, Cathrine Rød Gundersen, Rolf Inge Ølberg
Tema:
Livskvalitet
Type:
Prosjekt-/praksiserfaringer
Institusjon(er):
Viken fylkeskommune, folkehelseavdelingen, Kalnes videregående skole
Presentasjonsform:
Muntlig
Presenterende forfatter(e):
Elsie Brenne