Rammeverket Act, Belong, Commit – nyttig ved endringsarbeid?

Rammeverket Act, Belong, Commit er egnet til å identifisere viktige element i endringsarbeid, både utgangspunkt, arbeidsmetode og endring.

Bakgrunn
Dale Oen Academy (DOA) tilbyr et alternativt skoleår for ungdom som ønsker å modnes og bli bedre rustet til å mestre livet. Stiftelsen har som mål å bygge selvtillit gjennom å teste egne grenser, lære nye ferdigheter, oppleve glede, og nå personlige mål. Det legges vekt på å ta utfordringer, som det reflekteres over, for å utvikle ferdigheter med betydning for å mestre livet og finne glede i hverdagen.

Som del av emnet Helsefremmende og forebyggende arbeid deltok fysioterapeutstudenter ved Høgskulen på Vestlandet i akademiets aktiviteter, noen dager våren 2023. Studentene samlet samtidig data for å kunne beskrive og diskuterer DOAs metoder. Studentenes faglige fundament for studien var: Innsikt i ungdommers psykiske helse, helsebegrepet, salutogenese som helsefremmende teori, og rammeverket Act, Belong, Commit, utviklet i Australia, til bruk i arbeid med psykisk helse.

Problemstillingen var: Kan rammeverket Act, Belong, Commit bidra til utvidet forståelse av Dale Oen Academys endringsarbeid med ungdom?

Metode
Studien har et kvalitativt design. Det ble gjennomført feltarbeid hvor studentene deltok sammen med ungdommene i dagliglivssituasjoner og spesielle aktiviteter. Det ble gjort observasjon av- og intervjuer med ungdommene, og samtaler med akademiets ansatte. Det ble gjort en empiristyrt innholdsanalyse av data, som så ble diskutert opp mot rammeverket Act, Belong, Commit.

Resultater
• Ungdommenes bakgrunn har mange fellestrekk: De har slitt med skolen, venner, motivasjon, oppvåkning om morgenen. Noen har slitt med rusmisbruk, og noen med mobbing. Man kan kanskje si at ungdommene hadde for lite positiv Act, Belong, Commit i livene sine?
• DOAs målsetting er å bygge karakter, ikke gi karakterer som den vanlige skolen. Læringen følger en karaktertrapp, hvor hvert trinn representerer en premiss for neste trinn. Trinnene er; mestring, trygghet, åpenhet og ærlighet, kjennskap, veiledning, karakterbygging. Det kan se ut som at hvert trinn representerer minst en av faktorene Act, Belong, Commit.
• Ungdommene sier de har lært: Viktigheten av gode venner. At de er tøffere enn de trodde. At det går an å komme seg gjennom vanskelige dager på en helt annen måte enn før. De ansatte måler betydelig endring i ungdommenes selvbilde, fremtidstro, mestringsforventning og lykkefølelse. Settes dette inn i ABC-rammeverket, har ungdommene opplevd tilhørighet, mens de gjorde aktiviteter de syns er meningsfulle, og som har endret deres holdning til livet.

Konklusjon
Rammeverket Act, Belong, Commit synes å fange opp noen viktige element ved ungdommenes læring ved Dale Oen Academy; deres utgangspunkt, arbeidsprosess og endring. Rammeverket kan i neste omgang være nyttig ved planlegging og kvalitetssikring av helse- og mestringsfremmende tiltak.

Forfattere:

Jacob Arntsen1, Martine Minde Fyhn1, Irene-Charlotte Fjell Kjønnerød1, Adina Bo Larsen1, Kjetil Nordås2, Julia Fanebust Paulsen1, Sigrid Selås Stavang1, Peder Solberg Aakvåg1.

Tema:

Tema 5: Det sosiale limet: Samfunndeltakelse og fritid

Type:

Forskning

Institusjon(er):

1. Høgskulen på Vestlandet 2. Dale Oen Academy

Presentasjonsform:

Muntlig

Presenterende forfatter(e):

Helga Kristin Kaale

Folkehelsekonferansens logoikon

Folkehelsekonferansen 2024
arrangeres av

I samarbeid med

Folkehelseforeningen

Org. nummer: 983 513 786

Telefon: 954 95 003

E-post: post@folkehelseforeningen.no

Postadresse: Postboks 6686 St. Olavs plass, 0129 Oslo