Personlig leveranse av informasjon som helsefremmende tiltak
Posten og KS tester nå en ny tjeneste “På Dørterskelen”. Målet er å bidra til at flere eldre kan bo lengre hjemme gjennom målrettet informasjon som bidrar til økt deltakelse.
Bakgrunn - Posten, kommunen og KS
Kommunene ved KS, samarbeider med Posten for å undersøke hvordan Postens distribusjonsnettverk kan brukes til å tilby tjenester til en aldrende befolkning som klarer seg godt hjemme, men som kommunen gjerne vil holde kontakten med. Målet er ikke å overta kommunens helse- og omsorgsoppgaver, men virke forebyggende og bidra til en god tilværelse hjemme lenger. Tanken er i første omgang å bruke Postens allerede godt etablerte distribusjonsnett og tillit i befolkningen til personlig informasjonsoverlevering på dørterskelen til eldre innbyggere en gang i uken. Tjenesten piloteres nå i 8 kommuner i hele landet.
Beskrivelse av “På Dørterskelen”
Postbudet leverer post og et ukentlig infoskriv fra kommunen direkte til innbygger – på dørterskelen. Infoskrivet inneholder forslag til aktiviteter i nærområdet samt relevant informasjon fra kommunen og andre offentlige aktører som Politidirektoratet, Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap og Aldersvennlige Norge. Ved å nå fram til et høyt antall eldre med en personlig leveranse av post og offentlig informasjon, etableres det en effektiv informasjonskanal til en gruppe innbyggere som kan være vanskelig å nå via andre kanaler. Målet er å bidra til at flere eldre kan bo lengre hjemme gjennom folkeopplysning, tilrettelegge for økt fysisk og sosial aktivitet, økt trygghet samt redusere digitalt utenforskap.
Resultater
Tilbakemelding fra brukene om hvordan de opplever tjenesten er viktig. Innbyggerne blir derfor spurt om hva de synes om tjenesten, både underveis og etter avsluttet test. Erfaringene fra tidligere tester i flere kommuner viser at 80-90 % sier at de alltid leser informasjonsskrivet, og rundt 20 prosent har benyttet seg av aktiviteter det har blitt informert om. Målrettet informasjon om lokale aktiviteter oppleves relevant og bidrar til at flere deltar på aktiviteter og føler seg inkludert i lokalsamfunnet. Det er i tillegg testet enkle former for rekruttering til frivillighet blant de eldre, med positive resultater.
Hva har vi lært
Erfaringene fra tidlige piloter viser at et fysisk informasjonsskriv blir lest og at mange benytter seg av aktivitetene det blir informert om.
Implikasjoner for forebygging og helsefremmende arbeid - Samarbeidsprosjektet søker å løse kjente folkehelseutfordringer det er vanskelig for kommunen å løse på egenhånd. Kommunen får videreutviklet sin innbyggertjeneste, flere legger inn sine aktiviteter i kommunens kulturkalender og det fører til mer samarbeid mellom sektorene innad i kommunen. Opplevelse av tilhørighet, trygghet og sosial kontakt er grunnleggende elementer i god opplevd helse og livskvalitet for innbyggerne – det gjør oss friskere!
Forfattere:
Ingeborg Nordlund - folkehelsekoordinator
Tema:
Tema 5: Det sosiale limet: Samfunndeltakelse og fritid
Type:
Prosjekt-/praksiserfaringer
Institusjon(er):
Ringsaker kommune
Presentasjonsform:
Muntlig
Presenterende forfatter(e):
Heidi Melby