Parcade - Norges første utendørs gamingpark i Larvik

Med Parcade skal det skapes en møteplass som kombinerer en digital verden med et fysisk uteområde. Gaming og fysisk aktivitet skal forenes til glede for gaminginteresserte barn og unge.

Bakgrunn
Inaktivitet har en rekke negative konsekvenser for barn og unges helse. Daglig fysisk aktivitet blir stadig utfordret av skjermbruk og studier har vist at jo mer tid barn bruker på gaming, jo mindre fysisk aktive er de. De negative konsekvensene av gaming med tanke på fysisk aktivitet blir ofte trukket frem, men det finnes også positive sider ved gaming. Gaming kan for mange være en mestringsarena og en arena for sosialt samvær med venner, som de kanskje ellers ikke hadde hatt. Er det mulig å bruke gaming som utgangspunkt for å skape fysisk aktivitet?

Prosjekt
Gjennom Tverga sitt prosjekt ¨En morsom omvei¨ har Larvik kommune til formål å utvide tilbudet for egenorganisert aktivitet. Larvik valgte å anerkjenne gaming som interesse og tilrettelegge for en utendørs møteplass for denne målgruppen. Det skal skapes en sammenheng mellom en fysisk park og en gamingverden, hvor det er digitale triggere som oppfordrer til fysisk og sosial aktivitet. Hovedmålgruppen er barn- og unge, og kanskje spesielt de som til vanlig sitter innendørs og spiller dataspill. Gjennom en innovativ anskaffelsesprosess vant Qvisten oppdraget og utvikler nå en spill-plattform som skal oppfordre målgruppen til å ta med interessen ut av gamingstolen. I spill-plattformen er det to hovedformer for spill; de aktiviserende og de sosialiserende.
De aktivitetsbaserte spillene skal oppfordre til fysisk aktivitet i parken ved å bruke ulike former for teknologi. De sosialiserende spillene skal utfordre spillerne til å spille sammen, eller mot hverandre for å potensielt møte nye venner.
I parken skal det være ulike konstruksjoner som gir en naturlig kobling mellom de fysiske omgivelsene og det virtuelle spilluniverset. For å være sikre på at løsningen virkelig engasjerer og treffer barn og unge, har prosjektet hatt en fokusgruppe med ungdommer tett på under hele prosessen. Målet er en løsning som er skapt av, for og med gamere.

Resultater
Prosjektet har ført til stor oppmerksomhet både nasjonalt og internasjonalt. Prosjektet er under utvikling og status på prosjektet er at kommunen skal sette i gang 1. trinn av byggearbeidet våren 2024. Utviklingen av den digitale plattformen er i en spennende søknadsfase for utvikling. Flere partnere som Telia og Snøhetta har vist stor interesse for konseptet og det det er en god dialog med Innovasjon Norge og NFI. Målet er at i løpet av 2024 er en versjon av Parcade live i Larvik. Prosjektet følges av Institutt for folkehelsevitenskap ved NMBU som skal forske på utviklingen.

Lærdom
Det tar tid å være nyskapende! Det har vært utrolig nyttig å ha med ungdommene så tett på, med alt fra valg av leverandør til utvikling av appen. De har lært oss mye om hvilke elementer i spill som Pokemon Go og Roblox som er overførbare til en fysisk spillplattform.

Forfattere:

Fredrik Hasseleid

Tema:

Tema 6: Nærmiljø med bevegelsesglede og felleskap

Type:

Prosjekt-/praksiserfaringer

Institusjon(er):

Larvik kommune og Qvisten XTND

Presentasjonsform:

Muntlig

Presenterende forfatter(e):

Mette Daapan og Fredrik Hasseleid

Folkehelsekonferansens logoikon

Folkehelsekonferansen 2025
arrangeres av

I samarbeid med

Folkehelseforeningen

Org. nummer: 983 513 786

Telefon: 954 95 003

E-post: post@folkehelseforeningen.no

Postadresse: Postboks 6686 St. Olavs plass, 0129 Oslo