P-91 Bruk av sosiale medier og andre kommunikasjonsmetoder for å forebygge skader
Vi liker ikke å tenke på ubehagelige ting – som at vi kan skade oss. Men ulykker kan forebygges. Derfor minner Skafor om at det er enkelt å forebygge, og gir konkrete tips til forebygging i hverdagen.
Bakgrunn: 660 000 mennesker trenger behandling av lege etter en ulykke, og ca 2000 dødsfall kan knyttes til ulykker hvert år. I tillegg blir mange skadet for livet. Det rammer individet, familien, lokalsamfunn og storsamfunnet. Skadebehandling krever tid og ressurser helsevesenet kunne brukt til noe annet.
Vi vet at ulykker kan forebygges. Ofte holder det med enkle tiltak. Ulykkesforebygging sees likevel ofte på som «pekefinger-tiltak». Eller tiltak som skal innskrenke frihet eller overbeskytte Vi ønsker å vise at forebygging handler om å tenke smart, være litt i forkant.
Det er ikke alltid enkelt å motivere enkeltindivider til å endre atferd. Særlig hvis den atferden de driver med ikke har ført til en ulykke ennå. Tidligere forskning har vist at strukturelle tiltak (altså lovendringer) er de mest effektfulle. Det kan bare gjøres av Stortinget. I mellomtiden må vi jobbe på andre måter.
Skadeforebygging kan gjøres på mange måter. Vi vet at lovregulering og strukturelle tiltak gir god effekt, men formidling av fakta og tips for en tryggere hverdag er også viktig. Både for å minne om hvor lett ulykker kan skje, og hva man gjøre med det.
Tiltaket: Skafor ønsker å vise frem enkle tips for forebygging, med en god dose fakta, på en måte som fanger folks interesse. Få folk til å tenke at forebygging er helt naturlig, det handler ikke om å være overforsiktig, men å unngå at det skjer hendelser som er så farlige at man må få medisinsk hjelp.
Vi benytter sosiale medier, nettside og mediene for å få oppmerksomhet rundt tematikken.
Skafor har bl.a. en instagram-konto som vi deler tips på. Vi har laget reels (små filmer på maks 60 sek), som har mye større rekkevidde enn bilder. I disse filmene har vi benyttet oss av ekte familier (barn, voksne og eldre) og tatt for oss temaer som vi opplever at de rundt oss er opptatt av, eller der vi tror de trenger en påminnelse.
Vi har laget en egen artikkelserie på nettsiden som vi kaller «Månedens risikorydder» - der vi snakker med folk som jobber med skader og ulykker på en eller annen måte for å vise at dette er noe som angår alle. Der har vi en stor spredning i type arbeid, alt fra helseminister, brannbamsen Bjørnis, en konserndirektør, en politimann og en kommuneoverlege.
Resultater: Å være på sosiale medier gjør at vi enkelt kan dele fakta, spre informasjon og motivere enkeltpersoner til innsats. Vi når ut til langt flere mennesker enn vi har mulighet til på andre måter. Forebygging er aldri noe man blir ferdig med, det må vedlikeholdes. Vi tror på mange små drypp og jevnlig påminnelse om et viktig tema.
Hva har vi lært? Hvilke temaer som når ut til flest folk (brann og barn), hva slags bilder og filmer som engasjerer og at tematikken må serveres på en måte som er estetisk for øyet.
Forfattere:
Tina S H Vislie, Eva J Vaagland
Tema:
Annet innen folkehelsearbeid, inklusive metoder for samarbeid på tvers av sektorer.
Type:
Prosjekt-/praksiserfaringer
Institusjon(er):
Skadeforebyggende forum
Presentasjonsform:
Poster/plakat
Presenterende forfatter(e):
Tina S H Vislie