OT-rådet: et medvirkningsorgan for ungdom utenfor opplæring og arbeid
Norges første OT-råd er et viktig talerør for ungdom som ofte ikke blir lyttet til. Det gir ungdom «utenfor» en arena der de selv kan snakke, ikke bare bli snakket om.
Bakgrunn
Oppfølgingstjenesten er en lovpålagt tjeneste. OT skal ha oversikt over og ta kontakt med alle ungdommer mellom 15-21 år som ikke er i videregående opplæring eller arbeid. Videre skal OT tilby oppfølging, veiledning og kompetansefremmende tilbud til målgruppa. I tillegg kan OT jobbe forebyggende. I Vestfold og Telemark var det skoleåret 22/23 1300 ungdommer i målgruppa. Fra høst 24 vil målgruppa øke til og med 24 år og ca det dobbelte. Ungdommene som er utenfor opplæring og arbeid har i utgangspunktet ikke mulighet til å si sin mening eller medvirke i formelle råd og organer. Det har lenge vært et behov for at også OT-ungdom skal ha en arena for medvirkning på lik linje som elever i et elevråd.
Tiltaket
Medlemmene er med i rådet som aktive medborgere og får anledning til å medvirke i praksis. OT-rådet består av 10 ungdommer våren 24. Rådet har møter hver 3. uke, og har valgt leder, nestleder, sekretær og medieansvarlig. Etter politisk vedtak sitter en representant fra OT-rådet i fylkesungdomsråd og saker som skal til behandling her skal drøftes og informeres om i OT-rådet. Rådet skal være et bindeledd mellom OT-ungdom og OT sin representant i fylkesungdomsrådet. Det skal sikre en bred, åpen og tilgjengelig medvirkning. Medlemmer i OT-rådet kan bli invitert til å holde innlegg eller taler i ulike sammenhenger, arrangere samlinger for ungdom i OT og prøve å påvirke politikerne ved å fremme synet sitt i medier eller andre steder. Rådet skal fremme saker som er viktig for målgruppa og har en ambisjon om å endre det de ikke synes fungerer. Alle medlemmene har tilknytning til OT, enten de er utenfor opplæring og arbeid eller de har nylig erfaring med OT.
Resultater
Et medvirkningsorgan for ungdom i OT har ført til bedre og mer treffsikre tjenester til OT-ungdom. Det har gitt ungdom som ofte ikke synes en stemme, og det har belyst viktige temaer for ungdom utenfor opplæring og arbeid. Saker rådet har løftet er blant annet busskort, tilgang på digitale læremidler og helsetjenester for OT-ungdom. Rådet blir invitert inn på flere viktige arenaer som har resultert i at flere får vite om oppfølgingstjenesten og at flere bruker mer inkluderende språk. Deltakerne i rådet får kunnskap, kompetanse og muligheter som utvikler deres sosiale og demokratiske ferdigheter. I tillegg har medlemmene blitt tryggere på seg selv, de ser seg selv som en viktig del av samfunnet og de tør å heve stemmen sin.
Hva har vi lært
Vi har blitt utfordret på å engasjere og involvere ungdom som ikke er kjent med medvirkningsarbeid. På grunn av OT sin organisering kan det være krevende å få på plass en effektiv møtestruktur. Gjennom etablering av OT-rådet har vi lært hvor viktig ungdomsmedvirkning er, og at dette er helsefremmende arbeid for ungdommene som har deltatt.
Forfattere:
Emily Otervik, Cassandra Skahjem, Lilia Susanna Chala Gaup, Atina Halln, Siri Lien, Rebecca Boijort, Karine Westlund, Kaisa Kjeilen, Saranda Kelmendi og Nina Ekstrøm
Tema:
Tema 5: Det sosiale limet: Samfunndeltakelse og fritid
Type:
Prosjekt-/praksiserfaringer
Institusjon(er):
Vestfold fylkeskommune
Presentasjonsform:
Muntlig
Presenterende forfatter(e):
Eva Skage