Når ungdom får eie sine egne konflikter vokser sosialt ansvar
Det bør prioriteres å bruke ressurser til opplæring av barn og unge i konflikthåndtering med gjenopprettende tilnærming for å fremme en freds- og ikke-voldelig kultur som gir tryggere skolemiljø.
Når ungdom får eie sine egne konflikter vokser sosialt ansvar
Etter pandemien har vi sett en økning av vold og mobbing blant barn og unge på skoler og i samfunnet forøvrig. Utfordringer og problemer i unges hverdagsliv forsøkes ofte løst med bruk av påbud og forbud fremfor å involvere elever i problemløsning. Unges konflikter blir overtatt og «løst» av voksne. Det fører til at konflikter ofte blusser opp igjen på et senere tidspunkt og at unge går glipp av viktige erfaringer som bidrar til utvikling av sosial problemløsnings kompetanse.
Freds-og ikke-voldskultur er sentralt for bærekraftig utvikling og trygge skolemiljø. Vi har utforsket betydningen av å gi ungdom eierskap til egne konflikter med gjenopprettende tilnærming som strategi for konfliktarbeid i skolen. Gjenopprettende tilnærming har fokus på hva som har skjedd uten å påføre skyld og skam. En lærer å snakke med og ikke mot hverandre når det har oppstått konflikter. Hensikten er å finne ut hvordan skadene en konflikt har medført kan repareres gjennom empati og dialog.
I aksjonsforskningsprosjektet Skolen som arena for å fremme god psykisk helse hadde vi i samarbeid med organisasjonen Trygg læring, konfliktverksted med elevrådet, elever og miljøarbeidere på en videregående skole. Hensikten var å utforske ungdommers delaktighet i møte med ulike verktøy for konfliktforståelse og håndtering. Vi brukte både kvantitative og kvalitative metoder for å undersøke hvordan elever kan være aktive og ansvarlige deltagere i håndtering av egne konflikter og bli aktive deltagere i utvikling av et trygt skolemiljø preget av freds- og ikke-voldskultur.
Resultatene viste at en gjenopprettende tilnærming representerer et brudd med tradisjonell konflikthåndtering i skolen. Det å la elever være delaktig i forebygging og håndtering av problemer og konflikter kan bidra til mer inkludering, og en demokratisering av arbeidet med å skape et tryggere skolemiljø. Dermed handler dette også om mer sosial bærekraft.
Studien konkluderer med at det er viktig å la ungdom få eierskap til egne konflikter gjennom å implementere en gjenopprettende tilnærming til konfliktarbeid i skolen som styrker ungdommens evne til å håndtere konflikter gjennom erfaring. Det er imidlertid avgjørende å få med ledelse, lærere og miljøarbeidere for at en gjenopprettende praksis skal lykkes.
Forfattere:
Espen Marius Foss
Tema:
Tema 3: Når ungdom får bestemme
Type:
Forskning
Institusjon(er):
Høgskolen i Østfold
Presentasjonsform:
Muntlig
Presenterende forfatter(e):
Kjersti Lien Holte