Mestringsspillet - et brettspill med leken tilnærming til temaet folkehelse og livsmestring i ungdomsskolen

Mestringsspillet er et brettspill som tar for seg ulike temaer som faller inn under begrepene folkehelse og livsmestring, på en lystbetont og leken måte.

Bakgrunn: Mestringsspillet er et brettspill med leken tilnærming til temaet folkehelse og livsmestring i ungdomsskolen. Spillet består blant annet av etiske dilemmaer der elevene både må gjøre seg opp sin egen mening og ta andres perspektiv ved at de skal gjette på hva en av medelevene har svart. Det leder både til mye refleksjon, a-ha opplevelser og spontane diskusjoner som lærerne kan hente opp igjen i øvrig undervisning og oppgaver. Gjennom de fem spørsmålskategoriene lærer elevene blant annet om fysisk og psykisk helse, rus, skjerm og medier. Spillet skal ikke måle hvor mye elevene kan, men i stedet lære de nye ting og gjøre de interesserte og nysgjerrige.

Beskrivelse av prosjektet: Elevene har alltid tre svaralternativer på spørsmålene og siden disse er såpass ulike vil elever som resonnerer ofte komme fram til rett svar selv om spørsmålet de fikk var vanskelig. Det bygger mestringsglede og troen på at man selv har evne til å mestre (self-efficacy som beskrevet i Albert Banduras teorier).
Spillet er utviklet av og tilbys gratis fra KORUS-Øst sammen med en kort veileder til lærer om hvordan det kan fasiliteres. Spillingen krever svært lite forarbeid for lærer, men verdien i etterkant av å ha diskusjoner man ta opp igjen senere har blitt beskrevet som meget stor. Spillet er trykket i tre opplag og vi har i skrivende stund delt ut rundt 1500 spill.
Eksempler på noen etiske dilemmaer fra spillet er om kjærlighetssorg er god nok grunn til å være hjemme fra skolen, eller om det er bra at politiet gir jenter råd om hvordan de kan unngå å bli utsatt for voldtekter. Eksempler på spørsmål fra spillet er: hvorfor noen jevnlig donerer blod til Blodbanken, Hva en konspirasjonsteori er, og i hvilket land i verden har lavest aldersgrense for kjøp av alkohol? Spillereglene favoriserer de som ligger dårligst an noe som gjør at konkurransen blir jevn selv om noen svarer mer riktig enn andre.
Folkehelse og livsmestring kom inn som et tverrfaglig tema i den nye læreplanen til Kunnskapsløftet fra høsten 2020. Målet er at det skal: «skal gi elevene kompetanse som fremmer god psykisk og fysisk helse, og som gir muligheter til å ta ansvarlige livsvalg.» (Udir 2.5.1 Folkehelse og livsmestring (udir.no)) Mestring gjennom lek beskrives som en viktig tilnærming til opplæringen (LNU, 2017).

Resultater: Vi har gjennomført evaluering og tilbakemeldingene vi får er veldig gode. Mange lærere oppgir at spillet fungerer fint både som læring og som en sosial aktivitet. Flere synes det er godt å ha et verktøy de kan bruke for å belyse temaet folkehelse og livsmestring på en morsom og lærerik måte. Elevene synes det er gøy å spille som en del av undervisningen og sier at de også har lært mer om sine klassekamerater gjennom spilling.

Forfattere:

Mari Finstad Evenby og Niri Talberg

Tema:

Livskvalitet

Type:

Prosjekt-/praksiserfaringer

Institusjon(er):

KORUS Øst

Presentasjonsform:

Muntlig

Presenterende forfatter(e):

Mari Finstad Evenby og Niri Talberg

Folkehelsekonferansens logoikon

Folkehelsekonferansen 2024
arrangeres av

I samarbeid med

Folkehelseforeningen

Org. nummer: 983 513 786

Telefon: 954 95 003

E-post: post@folkehelseforeningen.no

Postadresse: Postboks 6686 St. Olavs plass, 0129 Oslo