Kompetanseheving for mat- og måltidsglede i AKS
Økt kompetanse på mat og måltider i AKS-personalet vil gi bedre forutsetninger for å gi alle elever et næringsrikt og likeverdig mattilbud, og er en kostnadseffektiv måte å jobbe mot bedre folkehelse.
Bakgrunn
Mat og måltider i AKS er en grunnleggende faktor for å fremme konsentrasjon og læring, og rammeplanen sier at AKS skal bidra til næringsrike måltider for alle elever. Ansatte i AKS har ansvar for å sikre at alle elever får et likeverdig tilbud, som bidrar til helsefremmende kostholdsvaner og like forutsetninger for alle, på tvers av sosioøkonomisk status. Helsedirektoratets rapport om skolemåltid (2023) viser at de samfunnsøkonomiske gevinstene potensielt er veldig store, og kan bidra til å utjevne sosiale ulikheter i helse. Det påpekes at “det er viktig at helsemyndighetene gjør relevant kompetanse og veiledning tilgjengelig for skoler som har behov for det”. Rammeplanen har også tydelige retningslinjer for mat og måltider, men de ansatte møter likevel flere utfordringer og barrierer i sin hverdag (spesielt hektiske timeplaner, lite ressurser og manglende kompetanse).
Om prosjektet
Prosjektet baserte seg på praktiske og teoretiske kurs i mat og måltidsglede for alle ansatte ved fire AKS i Bydel Gamle Oslo. Kursene ble gjennomført i fire deler over en kursperiode på ett år. Innholdet ble utviklet basert på målgruppens behov, inkludert veiledning til implementering og forbedring av mattilbud, introduksjon til støttemateriell fra Matjungelen og samarbeidsmøter.
Mål:
1. Økt kompetanse i personalet for arbeid med mat og måltider i AKS
2. Tilføre konkrete verktøy for arbeidet med mat og måltider
3. Forbedre praksis for matservering og mataktiviteter
4. Samle innsikt og erfaring om måloppnåelse ved kompetanseheving i AKS og vurdere tilpasninger for videreføring.
Resultater
Kartleggingsskjema før/etter prosjektet viste en prosentvis økning i ansatte som opplevde å ha god kunnskap om samtlige temaområder ved mat og måltidsglede. Spesifikt, 11% økt kunnskap om måltidsglede i fellesskap, 19% økning om næringsrik mat, 39% økning om bærekraft og 42% økning i matkultur. Kompetanseløftet bidro til at 9/10 opplevde å ha god kunnskap om matmot (tidligere 1/10) og 7/10 rapporterte god kunnskap om matredding (tidligere 2/10). Prosjektet bidro til at 93% av ansatte kjenner til nasjonal faglig retningslinje for mat og måltider (tidligere 49%), og personalet rapporterte forbedret matservering med 17% økt fokus på frukt/grønt og 43% økt fokus på redusert kjøttforbruk.
Hva har vi lært?
Prosjektet har bidratt til positive resultater og viktig innsiktsarbeid for gjennomføring og videreutvikling. Veiledning fra matfaglige aktører som tar hensyn til AKS sine rammer kan skape positive endringer for mattilbudet i AKS, og praktisk gjennomgang av aktiviteter kan ha stor betydning for om allerede tilgjengelige ressurser blir tatt i bruk eller ikke. Økt kunnskap og engasjement gir bedre forutsetninger for å gi alle elever et næringsrikt og likeverdig mattilbud.
Forfattere:
Helle Dyrendahl 1, Kathrine Marthinsen 2
Tema:
Tema 1: Fra jord til bord – klima, miljø og kosthold
Type:
Prosjekt-/praksiserfaringer
Institusjon(er):
Folkelig
Presentasjonsform:
Muntlig
Presenterende forfatter(e):
Helle Dyrendahl