Hverdagsglede Skole – et helsefremmende undervisningsopplegg i Moss kommune
Dette forskningsprosjektet gir viktig innsikt i hvordan elever og lærere opplever et nytt undervisningsopplegg for 5.-10. trinn, som skal fremme barn og unges psykiske helse og livskvalitet.
Bakgrunn
Psykiske helseproblemer rammer én milliard mennesker globalt, ifølge WHOs World mental health report fra 2022. Denne folkehelseutfordringen må møtes med bedre og mer tilgjengelig behandling av psykiske helseproblemer, forebygging av psykiske helseproblemer og sterkere innsats for å fremme psykisk helse og livskvalitet for alle. WHO anbefaler at skolene gir undervisning i livsferdigheter, dvs. ferdigheter som bidrar til god psykisk helse, og i Norge har man innført “folkehelse og livsmestring” som et nytt tverrfaglig tema i skolen fra 2020. Det finnes flere undervisningsprogrammer innen folkehelse og livsmestring, men få har dokumenterte, helsefremmende effekter. Moss kommune, Folkehelseinstituttet, Promenta forskningssenter, Universitetet i Oslo og forlaget Skolerom har derfor utviklet et undervisningsopplegg basert på det helsefremmende Hverdagsglede-kurset for voksne, og testet ut undervisningsopplegget i 5.-10. trinn i de kommunale skolene i Moss. Prosjektet gjennomføres i samarbeid med Rådet for psykisk helse og Sunne kommuner, og støttes av Forskningsrådet (prosjektnr. 345560).
I denne presentasjonen vil vi formidle:
1. Hvordan var elevenes psykiske helse og livskvalitet ved prosjektstart (november 2023)?
2. I hvilken grad var lærerne motiverte for å gjennomføre dette undervisningsopplegget, og opplevde de undervisningsopplegget som nyttig?
3. Hvordan opplevde skoleelevene undervisningsopplegget?
Metode
Høsten 2023 ble 3338 elever i alderen 10-16 år og 163 lærere i Moss kommune invitert til å delta i forskningsprosjektet. Elevenes deltakelse forutsatte samtykke fra foresatte, og 89 % av foresatte samtykket til dette. Nettbaserte spørreskjema ble gitt før og etter gjennomføring av undervisningsopplegget. Vi utsatte oppstart av undervisningen for halvparten av elevmassen, slik at disse elevene utgjorde en kontrollgruppe.
Resultater
Sammenfallende med andre undersøkelser viser foreløpige resultater at de fleste elevene opplevde god livskvalitet, men jenter oppga generelt å være mindre fornøyde og ha flere psykiske plager enn gutter. Forekomsten av plager var høyere på ungdomstrinnet enn på mellomtrinnet. Rundt halvparten av elevene likte undervisningen, syntes de lærte noe nyttig og at andre elever burde få undervisningsopplegget. Mellomtrinnslærerne var mer motivert for å ta i bruk undervisningsopplegget og vurderte det mer positivt, sammenlignet med lærere på ungdomstrinnet.
Konklusjoner
Piloteringen av Hverdagsglede Skole gav nyttig kunnskap for optimering av undervisningsopplegget. Generelt var lærere og elever på mellomtrinnet mer positive til undervisningsopplegget enn ungdomstrinnet. Evalueringen vil bidra til å videreutvikle det pedagogiske opplegget slik at det treffer bedre for flest mulig lærere og elever.
Forfattere:
Kristian Green Krogshus (1,2,3), Espen Bjertness (3), Nikolai Olavi Czajkowski(2,4), Ruben Rodriguez-Cano(5), Ragnhild Bang Nes (2,4)
Tema:
Tema 4: Det gode liv = livskvalitet og helse
Type:
Forskning
Institusjon(er):
1) Moss kommune; 2) PROMENTA forskningssenter, UiO; 3) Medisinsk fakultet, UiO; 4) FHI, 5) NTNU.
Presentasjonsform:
Muntlig
Presenterende forfatter(e):
Kristian Green Krogshus