Folkehelse , Samiske kulturminner og Livsmestring
Hovedmålet er å gi økt kulturforståelse og lokalkunnskap for samisk kultur i Røros kommune, både for .lærere og elever Gi elever kunnskap om livsmestring og psykososial helse. Vandring i natur og bål
BAKGRUNN År 2021-2022
Prosjektet tok utgangspunkt i 2 temaer og vil kombinere disse:
1.Folkehelse og livsmestring som tverrfaglig tema i skolen skal gi elevene kompetanse som fremmer god psykisk og fysisk helse, og som gir muligheter til å ta ansvarlige livsvalg. I barne- og ungdomsårene er utvikling av et positivt selvbilde og en trygg identitet særlig avgjørende.
Et samfunn som legger til rette for gode helsevalg hos den enkelte, har stor betydning for folkehelsen. Livsmestring dreier seg om å kunne forstå og å kunne påvirke faktorer som har betydning for mestring av eget liv. Temaet skal bidra til at elevene lærer å håndtere medgang og motgang, og personlige og praktiske utfordringer på en best mulig måte.
2.Samiske kulturminner
Kulturminnevandringen foregikk i Tjerrålia i Ridalen, Røros kommune.
Tjerrålia er et gammelt samisk basisområde som var sentralt i deler av reindriftsåret.
Her er det et utall kulturminner knyttet til samisk bosetning og reindrift.
Samisk kultur og tradisjon er basert på bærekraft og forgjengelighet, der ting skal gå tilbake til naturen for så å gjenoppstå.
Reindriftas og den samiske tenkemåtens iboende vesen er grenseløs, og basert på naturens premisser. Dette står i sterk kontrast til majoritetssamfunnet samfunnsmodell, og har i så måte ofte ført til konflikter.
Man kan hevde at både det samiske verdisystemet og reindriftas vesen har blitt oppfattet som både en trussel og en hemsko for en vestlig samfunnsutvikling.
Dette er for øvrig samme mekanismer som urbefolkninger og naturfolk har møtt, og møter, i alle deler av verden.
I sum har dette medført at både samisk historie, -naturforståelse og verdier har blitt underkommunisert.
En helhetlig naturforståelse, å se landskap, kultur og mennesker fra andre perspektiver kan tilføre både enkeltmennesket og samfunnet ny og sårt tiltrengt forståelse.
I tillegg til å nyansere historien og skape forståelse mellom ulike kulturer, vil dette kunne bygge broer og gi et felles fundament i lokalsamfunnet.
Konflikter næres av utenforskap og ulike perspektiver basert på mangelfull forståelse og kunnskap.
Målgruppe: 4-10.trinn i Røros kommune.300 elever.100 lærere,assistenter,spespedagoger.
Resultater:. Vanskelig å måle.Det å være i naturen, være i landskapet, sammen med elevene hvor starten av turen kan være både stresset og oppjaget, «Når er vi framme?» Svaret er at vi er framme når vi er tilbake på bussen. Allerede da merkes en endring i gruppesynergien. Å lære om landskapet ut ifra et samisk helhetsperspektiv gjør noe med rytmen i egen kropp og tanke som sammenfaller med naturen rundt. Ofte finner elevene sammen på tvers av vennegrupper i klassen og det virker som om at mellommenneskelige relasjoner mellom hver ungdom blir utviklet på en friere måte.
Forfattere:
Tema:
Tema 6: Nærmiljø med bevegelsesglede og felleskap
Type:
Prosjekt-/praksiserfaringer
Institusjon(er):
Åarjelsaemien helsoeviermie/ Sørsamisk helsenettverk
Presentasjonsform:
Muntlig
Presenterende forfatter(e):
Johan inge Greff