Et eksempel på velfungerende implementering av SLT-modellen i Tønsberg kommune
Vi må kjenne våre samlede gode tiltak, opprettholde kontinuerlig ungdomsarbeid med fungerende signalsystem for å virke forebyggende. Ved ukentlige Teams-møter gjør vi det, og blir kjent med hverandre.
Faglig grunnlag for Torsdagsmøtet er mye basert på den svenske studien Gängrelaterat ungdomsarbete, Utvärdering av Ung & Trygg i Göteborg, © FoU i Väst/GR Rapport 1:2008.
Denne studien gikk på kriminalitets-/gjengforebyggende arbeid høsten 2004 i Göteborg. Selv om det er 20 år gammelt kan vi bruke data, særlig studiens siste del som peker framover. Her ser de på det å skape en faglig ramme som kan møte utfordringene en ser, også mot områder hvor en ikke har tilstrekkelig kunnskap. Det er her vi har hentet inspirasjon til «Torsdagsmøte», som gir oss kontinuerlig kunnskapssøkning og jevnlig dialog. Da må vil legge opp til en kontinuerlig kunnskapssøkende prosesser, med nødvendige analyser og dialog mellom partene.
Derfor må vi opprettholde et kontinuerlig lokalt ungdomsarbeid. Fokus er ikke på nye tiltak, men på at den handlingskompetansen vi har skal virke sammen.
For at dette arbeidet skal fungere og utvikles må vi ha et «signalsystem». Vi må møte og bli kjent med ulike miljø eller grupper vi har bekymring for. Og, vi må vite hvilke andre tjenester som treffer disse miljø, og vite at vi har en felles forståelse, og vite hvem man kan ringe til. Skjer det noe så kan vi spre informasjon raskt, og vi kan nå samarbeidspartnere som har fått kunnskap. I og med at unge selv er den gruppa som oftest utsettes for kriminalitet, får vi med oss deres innspill.
For at dette arbeidet skal fungere og utvikles må vi ha også ha med oss det positive, så signalsystemet må også ha med muligheter for ungdommene. Det er med på å bygge bro innad i samfunnet.
Det som har gjort at dette møtet fungerer er at det er kort, maks 30 minutter – ofte 10-15 minutter. Det er ingen stram agenda, alle kan ta ordet, og det er ikke fokus på enkeltpersoner. Dette er utveksling av informasjon om trender/hendelser som påvirker ungdom, tjenester og lokalmiljø. Sentrale deltakere som holder i dette er politikontakt og SLT koordinator. Samtidig er møtet så løst at det ikke er avhengig av at disse er i møtet. Ved at vi er så mange som ser nytten, og deltar, blir opplevd nytte større. Dette har gjennom tre skoleår blitt til et sterkt og funksjonelt tverrfaglig fellesskap. Vi ser også at flere rektorer ved både ungdomsskole og videregående skoler kobler seg på, de ser at dette både gir dem informasjon, og kortere vei til samarbeidspartnere.
Vi ser at fra vi startet høsten dette har møtet vokst, det regnes som viktig for mange, det tar lite tid og gir mye informasjon og mange kontakter. I dagens møte var det 36 deltakere, som i snitt deltok 25 minutter. Dette gjør de fra kontoret, noen mens de ser over mail, noen mer aktivt deltakende. Torsdagsmøtet skjer innen rammen av SLT arbeidet i Tønsberg Kommune, i samarbeid med andre offentlige og ideelle tiltak som videregående skoler, Røde kors, politi
Forfattere:
Tema:
Tema 8: Trygghet i hjemmet og i lokalsamfunnet
Type:
Prosjekt-/praksiserfaringer
Institusjon(er):
Tønsberg Kommune
Presentasjonsform:
Muntlig
Presenterende forfatter(e):
Arve Howlid