Det gode liv i Siljan
Det er vesentlig å markedsføring tilbudene i lokalsamfunnet for at flere skal ta de i bruk. Samskaping er krevende, men også givende, da det kan gi bedre kjennskap, nye tilbud og bedre resultater.
Bakgrunn: Siljan var ei bygd hvor du måtte være født eller inngiftet for å få eiendom. Alle kjente alle, generasjoner ivaretok hverandre og innflyttere kunne føle seg som «inntrengere». Siljan, som andre kommuner, har utfordringer med fraflytting av yngre og økning i andelen eldre. For å klare fremtiden, og få til sosial bærekraftig utvikling, trenger Siljan tilflytting og en aktiv og frisk befolkning som ivaretar hverandre uavhengig av familiær tilknytning.
Prosjektet: «Det gode liv i Siljan» startet april 2023 og varte til mars 2024. Det skulle motvirke ensomhet og passivitet gjennom å skape aktivitet, deltakelse, sosialt fellesskap og/eller nye møteplasser for målgruppen, primært 50-70 år, gjennom samskaping, samarbeid med frivilligheten, markedsføring av tilbud og opprettelse av nye etter behov. Tiltakene skulle bidra til bedre helse (fysisk, psykisk, sosialt), en følelse av tilhørighet og økt sosial støtte. Aktivitetene skulle bidra til glede, mestring, engasjement, utvikling og opplevelse av at man kan påvirke sitt nærmiljø (medborgerskap). Prosjektet ønsket blant annet å finne ut av: 1) Har innbyggerne et godt liv i Siljan? og 2) Hva ønsker og trenger innbyggerne?
Resultater: 8 av 10 har et godt liv. Prosjektet fant ut hva innbyggerne ønsket, og det bidro til: 1) En samlet oversikt over alle tilbud i bygda, både i trykte og digitale versjoner, 2) Nye aktivitetstilbud åpne for alle, 3) Filmer som fremmer frivilligheten, 4) Flere frivillige, 5) Flere sosialt og fysisk aktive innbyggere, 7) Nytt tilbud på biblioteket kalt «Møter med mening» og 6) Stolthet. Majoriteten i Siljan nå virker å være tilflyttere. Flere har lyst til å flytte til Siljan da tjenestetilbudet er godt, innbyggerne er mer engasjerte enn ellers og trives. 65,4% mente at igangsatte tiltak kunne bidra til formålet og 33% oppga at prosjektet bidro til økt sosial deltakelse for dem. Det var størst andel som ble mer deltakende i målgruppen 50 år og oppover. Alle tilbudene og tiltakene er videreført utover prosjektperioden.
Hva har vi lært? Prosjektet har ført til at flere vet hva samskaping er, hvordan det kan gjøres, hva det kan bidra til og hva det krever. Det var en ny måte å jobbe på for ansatte som krevde mye mer av dem, samtidig ble også resultatene mye bedre og større enn tidligere prosjekter og forventet. Innbyggerne og ansatte ble mer kjent med hverandre og sitt lokalsamfunn. Flere frivillige er rekruttert, og frivilligheten føler seg endelig hørt av kommunen. Mange ansatte og innbyggere kjente ikke til alle tilbudene som fantes. Når dette ble offentliggjort tok flere dem aktivt i bruk.
Forfattere:
Heidi Vasdal
Tema:
Tema 5: Det sosiale limet: Samfunndeltakelse og fritid
Type:
Prosjekt-/praksiserfaringer
Institusjon(er):
Siljan kommune
Presentasjonsform:
Muntlig
Presenterende forfatter(e):
Anne Merete Bjørnerud