Barn og unge som medborgere og samskapingspartner i kommunen
Barns rett til medvirkning er styrket. Vi mangler imidlertid systematisk kunnskap om metoder for medvirkning og hva det fører til. Det er også et behov for å utvikle nye metoder og innsikt i disse.
Over de siste 20-30 årene er barn og unges rettigheter til medvirkning styrket gjennom lovverk og institusjoner som Ungdomsråd som ble lovpålagt for alle kommuner i 2019. En kunnskapsoppsummering gjennomført av Arbeidsforskningsinstituttet i 2022 (AFI-rapport 2022:07) viser at vi fortsatt har et stykke å gå. Det gjøres mye rundt om i landet, men vi mangler mer systematisk kunnskap om medvirkningsmetoder. Selve begrepet medvirkning er heller ikke et entydig begrep.
Som myndighet har vi en forpliktelse til å legge til rette og skape arenaer for å la barn og unge komme til ordet og fremme sine synspunkter, meninger og bli hørt i politiske saker som angår dem. Foreldre, omsorgspersoner, sosialarbeidere, lærere, helsearbeidere og andre aktører har også et ansvar for å høre barn og unge og ta deres perspektiv og innspill på alvor. Tønsberg kommune har en særskilt satsing på barn og unge i sin kommuneplan hvor det er et mål:
I samhandling med barn og unge skaper Tønsberg varierte arenaer for inkludering og mangfold, mestring og aktivitet.
Slik gjør vi det:
• Sikre at barn og unge har innflytelse og involveres i beslutninger som angår dem.
• Gi barn og unge gode muligheter til å møte voksenlivet
• Øke fokuset på trivsel og levekår i områder som er belastet i henhold til levekårsundersøkelsen.
• Involvere barn og unge i å skape varierte og allsidige fritidsaktiviteter og arenaer.
Pandemi fungerte som springbrett for innovasjon. I Tønsberg førte det til at vi utviklet metoder for storgruppe medvirkning via digitale flater. Det gjorde det mulig å involvere 4000 elever i demokratiske dialoger om tema Motivasjons og mestring i skolen og Ungdom og seksuell helse, en metode vi kaller Skoleråd. Dette satte oss på sporet av nye muligheter for å legge til rette for medvirkning og medborgerskap for alle elever på nye måter som vi tar med inn i et Folkehelseprosjekt Ung medborger med oppstart våren 2024. Innspillene fra alle elvene i skolerådene ble deretter tatt med inn i Elevrådskonferansen hvor elevrådene sammen med politikere og ansatte i kommunen deltar i dialoger og fasiliterte prosesser om det aktuelle tema. Innspillene fra Elevrådskonferansen danner så grunnlag for politiske saker og påfølgende vedtak. Elevrådskonferansen har bidratt bla til nytt fokus på lekser, bemanning i skolen, ungdom og seksuell helse psykisk helse for å trekker fram noen resultat fra dette arbeidet.
Forfattere:
Elisabeth Skjæveland Paulsen og Birgitte Søderstrøm
Tema:
Tema 5: Det sosiale limet: Samfunndeltakelse og fritid
Type:
Prosjekt-/praksiserfaringer
Institusjon(er):
Tønsberg kommune
Presentasjonsform:
Muntlig
Presenterende forfatter(e):
Elisabeth Skjæveland Paulsen