Skole- og fritidskontakt
Skole- og fritidskontakt bidrar til at ungdom ved Ørnes skole, Meløy oppvekstsenter og Bolga oppvekstsenter opplever trivsel og tilhørighet i skole og fritid.
Vi tester ut 100 % stilling som skole- og fritidskontakt ved Ørnes skole, Meløy oppvekstsenter og Bolga oppvekstsenter. En stilling som knytter skole, hjelpeapparatet, foresatte og fritid tettere sammen, er nytenkende og kreativt. Vi ønsker å måle om en skole- og fritidskontakt kan bidra bedre trivsel i skole og fritid.
Kan en trygg voksen som møter ungdommene både i skole og i fritid, og ser "hele ungdommen", bidra til at:
• flere deltar i fritidsaktiviteter i ungdomsskoletiden
• flere unge opplever inkludering
• færre unge opplever ensomhet
• debutalder for rusmiddelbruk øker
• skole, kulturkontor, hjelpetjenester, frivillighet og foresatte samarbeid bedre
Aktiviteter i tiltaket:
1. Skole- og fritidskontakt er tilgjengelig for samtaler med ungdommene i skoletiden og fritid.
2. Skole- og fritidskontakt kartlegger og bidrar med inkludering i fritidsaktiviteter for de elever som trenger hjelp til det.
3. Vi samarbeider på tvers av enheter og tjenester og etablerer tilbud i nærmiljøene som er i tråd med ungdommens ønsker.
4. Vi oppretter systematisk samarbeid med foreldrenes arbeidsutvalg (FAU).
Hva ønsker vi å finne ut?
Vi ønsker å se på om skole- og fritidskontakt kan bidra til god trivsel blant ungdommer på Ørnes, Meløya og Bolga. Vi ønsker også å se på om stillingen kan fungere som et bindeledd mellom skolene, foresatte, lokalmiljø, frivillighet, bedrifter, hjelpetjenester og kulturkontoret.
Vi ønsker å bruke allerede etablerte undersøkelser for å se på grad av ensomhet, fornøyd med skole, lærer bryr seg om meg, gruer seg til å gå på skolen og fornøyd med lokalsamfunn. Sammenligne utviklingen før, underveis og i avslutningsfasen av prosjektperioden. Dette for å se på utviklingen opp imot egen kartleggingsundersøkelse og dybdeintervju.
Hvordan skal tiltaket evalueres:
• Ungdataundersøkelsen Ørnes skole
• Elevundersøkelsen Ørnes skole
• Egen kartleggingsundersøkelse
• Intervju med enkeltungdommer
• Intervju med gruppe av ungdommer
• Intervju med representantene i foreldrenes arbeidsutvalg
Hva slags data skal samles inn:
1. Ungdata Ørnes skole 2022 (bestilt egen rapport)
2. Ungdata Ørnes skole 2025 (bestiller egen rapport)
3. Årlig elevundersøkelse ved Ørnes skole
4. Egen kartleggingsundersøkelse
5. Enkelt- og/eller gruppeintervju gjennomført av masterstudent i 2023/2024
Forfattere:
Erika Virtanen, Benedikte Mindrum Hansen
Tema:
Livskvalitet, mangfold og inkludering - Barnehage/skole
Type:
Prosjekt-/praksiserfaringer
Institusjon(er):
Meløy kommune
Presentasjonsform:
Muntlig
Presenterende forfatter(e):
Marlene Blomstereng Karlsen