Liv og røre i Vestfold og Telemark

Liv og røre er et helhetlig og helsefremmende folkehelseprogram for barn og unge i Vestfold og Telemark fylke for å redusere fylkets hovedutfordringer; sosial ulikhet og psykiske helseplager

Liv og røre har som mål å fremme helse, trivsel, inkludering som grunnlag for læring og livsmestring. Modellen består av fysisk aktivitet og bevegelsesglede, kosthold og matglede og det psykososiale miljøet i ett og samme program. Fagfornyelsen for skole og rammeplanene for SFO og barnehage er lagt til grunn, sammen med nasjonale anbefalinger for fysisk aktivitet, retningslinjer for mat og måltider og for helsestasjon og skolehelsetjeneste. For å nå målet om at barn og unge er fysisk aktive minst én time daglig brukes undervisningsmetoden fysisk aktiv læring.

Metode
Liv og røre er forsknings, kunnskaps- og erfaringsbasert og er en flernivå-modell. Implementeringen foregår på individ-, gruppe-, organisasjons -og systemnivå.
Vi inngår avtaler med videregående skoler og med kommuner. Sistnevnte ved at de forplikter seg til å implementere Liv og røre i alle sine barnehager og/eller grunnskoler. Fylkeskommunen bidrar med stimuleringsmidler, gratis kursing og støtter ved oppstart. Liv og røre kommunene blir også invitert til årlige fagsamlinger for kompetanseheving, erfaringsdeling og inspirasjon etter implementeringsperioden. Referansegrupper medvirker i å lage programmer for slike samlinger.

Resultater
Universitetet i Sørøst Norge (USN) forsket på utvikling og implementering av Liv og røre modellen i ungdomsskolen. Forskningsresultatene blant 8.klasseelever viste følgende: mer skolebasert fysisk aktivitet, bedre fysisk form, mer sosiale og inkluderende måltider, bedre vitalitet (trivsel og velvære) og bedre helserelatert livskvalitet blant jenter. Liv og røre modellen har blitt justert flere ganger på bakgrunn av forskningsresultatene.
Etter utvikling, implementering og evaluering av Liv og røre modellen i grunnskole ble det gjennomført en Liv og røre pilot på videregående skole v/helse og oppvekstfag. Modellen består av fysisk aktivitet og bevegelsesglede, kosthold og matglede og gode søvnvaner. Samskaping, brukerinvolvering og elevmedvirkning var spesielt vektlagt i piloten. Evalueringen er også gjennomført av USN og hovedresultatene (fra pandemipiloten) viser at fysisk aktiv læring og avbrekk fra stillesitting som undervisningsmetode har positiv innvirkning på relasjoner, samarbeid, læringsklima og skoletrivsel. Elevene ønsker mer fysisk aktiv læring og aktive pauser. Evalueringen viser også positiv innvirkning på elevenes bevissthet for betydningen av et godt kosthold og økt bevissthet og kunnskap om søvn.
Per nå er det 5 doktorgrader og 8 mastere knyttet til Liv og røre.
Liv og røre er et helhetlig og helsefremmende program igangsatt på en arena hvor vi når de fleste barn og unge. «Liv og røre modellen svarer på en helhetstankegang som etterlyses innen folkehelsearbeid og vi som forskere vurderer modellen som framtidsrettet" (USN, 2021).

Forfattere:

Guro Høydal og Eli Haraldsen

Tema:

Livskvalitet, mangfold og inkludering - Barnehage/skole

Type:

Prosjekt-/praksiserfaringer

Institusjon(er):

Vestfold og Telemark fylkeskommune

Presentasjonsform:

Muntlig

Presenterende forfatter(e):

Jorunn Borge Westhrin

Folkehelsekonferansens logoikon

Folkehelsekonferansen 2024
arrangeres av

I samarbeid med

Folkehelseforeningen

Org. nummer: 983 513 786

Telefon: 954 95 003

E-post: post@folkehelseforeningen.no

Postadresse: Postboks 6686 St. Olavs plass, 0129 Oslo