Trondheimsmodellen: Foreldreaktiv tilvenning til barnehagen
Barnehagene må legge til rette for en god tilvenning for de yngste barna, blant annet ved å sørge for at foreldrene får en aktiv rolle som brobyggere mellom hjem og barnehage.
Å begynne i barnehage er den første viktige overgangen i barns liv, og kvaliteten på denne overgangen vil legge grunnlag for barns videre trivsel og fungering i barnehagen, samt for hvordan de håndterer senere overganger. I ettårsalderen er trygghet, forutsigbarhet og stabilitet helt avgjørende for at barna skal ha det bra. Fordi små barns hjerne er under utvikling, vil de lett bli overveldet når de opplever mange nye inntrykk og utfordringer. I slike situasjoner trenger barna støtte fra kjente voksne til å regulere følelser og opplevelse av stress. Når barna begynner i barnehagen er det kun foreldrene som kan gi dem den støtten de trenger.
Da 1 åringene fikk rett til barnehageplass ble ikke tilvenningsrutinene endret i vesentlig grad for å tilpasses de yngste barna. I norske barnehager har det i mange tiår vært vanlig praksis å gjennomføre tre dagers tilvenning med foreldre til stede når barnet begynner i barnehagen.
Liten og ny i barnehagen er Trondheim kommunes prosjekt i Program for folkehelse (2018 - 2023). Målet i prosjektet er å komme fram til en modell som tar hensyn til de yngste barnas behov for trygghet og tilknytning i overgangen fra hjem til barnehage. I prosjektperioden er det prøvd ut og utviklet en modell for tilvenning til barnehagen for de yngste barna. Liten og ny modellen er utviklet ut fra et anerkjent kunnskapsgrunnlag, sammen med forskningsbasert og praksisbasert kunnskap. Modellen har blitt evaluert gjennom hele prosjektperioden.
Gjennomføringen av prosjektet er bygd opp trinnvis, der evalueringen fra hvert trinn (hvert år) har ført til justeringer og endringer ved utprøving av neste trinn i prosjektet. Tilvenningsmodellen er utviklet i et tett samarbeid med forskningsmiljøet (RKBU- Midt, NTNU), de profesjonelle i praksisfeltet (ansatte i barnehagen) og innbyggerne (foreldre og barn). Spyttprøver med måling av stresshormonet kortisol er «barnets stemme» i prosjektet.
I løpet av prosjektperioden er det utviklet en modell i tre faser. Første fase er før barnet begynner i barnehagen, og innebærer opplæring av ansatte, organiserte besøk i barnehagen for foreldre og barn, foreldremøte og foreldresamtale. Andre fase er når barnet begynner i barnehagen, da er foreldre sammen med barnet i barnehagen i minimum fem dager, og fokuset er en gradvis overgang fra foreldrene har alt ansvaret for barnet til de ansatte tar mer og mer over ansvaret. Fase tre er barnets første tid uten foreldre i barnehagen, der gode rutiner, relasjonsbygging og barnets trivsel vektlegges.
I rammeplanen for barnehagen framheves det at barnehagen i samarbeid med foreldrene skal legge til rette for at barna får en trygg og god start. I prosjektet Liten og ny i barnehagen har vi utviklet en modell for god kvalitet ved oppstart i barnehage for de yngste.
Forfattere:
Margrethe Midtsand, May Britt Drugli
Tema:
Livskvalitet, mangfold og inkludering - Barnehage/skole
Type:
Prosjekt-/praksiserfaringer
Institusjon(er):
Trondheim kommune
Presentasjonsform:
Muntlig
Presenterende forfatter(e):
Margrethe Midtsand