Kropp og selvfølelse på timeplanen

I 2020 ble temaet folkehelse og livsmestring innført i læreplanen for norsk offentlig grunnskole. Likestillingssenteret utarbeider nettressurs for å øke læreres kompetanse om kropp og selvfølelse.

Å være misfornøyd med egen kropp og utseende er i dag så vanlig at det har fått tilnavnet normativ misnøye. Det er altså mer vanlig å ikke like kroppen sin enn å like den. Dette får konsekvenser for barn og unges psykiske helse. Tall fra Sykehuset Østfold viser blant annet at sammenlignet med 2019 var det 59 prosent flere unge mennesker til behandling for en eller annen form for spiseforstyrrelser i 2021, 7 av 10 unge opplever press om å ha en fin kropp og barn ned i 12 årsalderen ønsker å gjøre endringer på eget utseende.

I 2020 ble det tverrfaglige temaet folkehelse og livsmestring innført i læreplanen for norsk offentlig grunnskole. Temaet folkehelse og livsmestring omfatter å gi elever kompetanse som fremmer god psykisk og fysisk helse. Opplæringen skal gi elevene muligheten til å ta ansvarlige livsvalg. Utdanningsdirektoratet skriver blant annet følgende: “I barne- og ungdomsårene er utvikling av et positivt selvbilde og en trygg identitet særlig avgjørende”.

Temaet er fortsatt nytt, og lærere oppgir at de ikke har kompetanse til å snakke med elevene om kroppsbilde og selvfølelse, og mangler konkrete oppgaver og verktøy for å samtale med elevene om kroppspress. Kroppspress prioriteres derfor ofte ikke i undervisningen.

Likestillingssenteret utarbeider en digital kompetansepakke for lærere om kropp og selvfølelse som kan brukes inn i flere kompetansemål for folkehelse og livsmestring. I den forbindelse har vi gjort en undersøkelse blant lærere og holdt workshops for 10.klassinger om hva de ønsker mer kunnskap om.

Kompetansepakken består av en nettressurs for lærere med filmer, oppgaver, teori og refleksjonsspørsmål de kan benytte i ulike deler av undervisningen, og er basert på ungdommenes egne ønsker om hva de ønsker at lærerne skal kunne mer om. Generell kunnskap om kroppspress, spiseforstyrrelser, influencerkultur og seksuell helse er bare noe av det som løfter frem.

Vi vil sette fokus på utfordringene både lærere og elever peker på, samt vise utvalgte deler av nettressursen.

Forfattere:

Kristina Miklavic

Tema:

Livskvalitet, mangfold og inkludering - Barnehage/skole

Type:

Prosjekt-/praksiserfaringer

Institusjon(er):

Likestillingssenteret

Presentasjonsform:

Muntlig

Presenterende forfatter(e):

Carina Elisabeth Carlsen

Folkehelsekonferansens logoikon

Folkehelsekonferansen 2024
arrangeres av

I samarbeid med

Folkehelseforeningen

Org. nummer: 983 513 786

Telefon: 954 95 003

E-post: post@folkehelseforeningen.no

Postadresse: Postboks 6686 St. Olavs plass, 0129 Oslo