«Det er jo ikke farlig å være foran en skjerm-man blir jo ikke syk av det»
Det er viktig å få mer kunnskap om sammenhengen mellom skjermtid og barn og unges helse , slik at man kan utarbeide målrettede forebyggende tiltak.
Abstract Folkehelsekonferansen
«Det er jo ikke farlig å være foran en skjerm-man blir jo ikke syk av det»
Bakgrunn
Den teknologiske utviklingen går raskt og den fører til at vår måte å leve på endrer seg drastisk. Befolkningen blir mer inaktiv samtidig som mange hverdagslige gjøremål blir enklere. Det er uttrykt bekymring rundt barn og unges skjermbruk og anbefalingen er entydige i at denne må begrenses. Det er gjort studier som viser at mye skjermtid har negativ påvirkning på barn og unges fysiske og psykiske helse. Men hvordan opplever barn og unge selv at skjermtid påvirker helsen deres?
Metode
Forskningsspørsmålet er om ungdom opplever at skjermtid påvirker helsen deres?
Siden spørsmålet er å få svar på ungdommens egen opplevelse av egen helse var er det naturlig med en kvalitativ tilnærming. Det er gjort fokusgruppeintervju med elever i 10. klasse. Dette trinnet ble valgt fordi de har oppnådd en viss modning når det gjelder å kunne svare på og begrunne ulike aspekter ved helsen, både når det gjelder å uttrykke seg muntlig og reflektere rundt helsebegrepet. Fokusgruppeintervjuet er gjort på to grupper der jenter og gutter ble intervjuet hver for seg. Årsaken til kjønnsdelte intervjuer er blant annet at synet på helse også har et kjønnsperspektiv. I tillegg er elevene i en sårbar alder, og det er også tenkelig at det er lettere å være åpen om helserelaterte spørsmål når intervjuet er kjønnsdelt.
Resultater
Undersøkelsen av skjermtid og helse viser at elevene har reflekterte tanker rundt dette temaet. De har en relativ høy bevissthet rundt egen skjermtid og en klar formening om at for mye tid foran skjermen ikke er bra for helsen deres. De viser også at deres forståelse av helsebegrepet er bredere enn bare det fysiske perspektiv. De legger da vekt på faktorer som påvirker vår psykiske helse. Samtidig påpeker de at skjermtid også er en arena for positivt sosialt samvær med venner, der de samhandler med de som er fysisk til stede, samtidig som de kommuniserer med andre venner via mobil. Bekymring for andres skjermtid er også tydelig og det gjelder spesielt de som er yngre enn dem. Denne bekymringen kan forstås som at de oppfatter mye skjermtid som negativt både når det gjelder fysisk og psykisk helse. Derfor er det viktig at de som skal jobbe med barn og unge har kunnskap om sammenhenger mellom skjermtid og helse. Vi bør legge vekt på de utilsiktede konsekvensene av mye skjermtid, som for eksempel for mye stillesitting, i den forbindelse bør skolen skape en praksis som er bevisst på å aktivisere eleven aktiviserer elevene. Videre bør vi også fokusere på hvordan vi kan redusere skjermtiden i skolehverdagen uten at det går ut over elevenes læringsutbytte.
Forfattere:
Tema:
Livskvalitet, mangfold og inkludering - Barnehage/skole
Type:
Forskning
Institusjon(er):
UIT - Norges Arktiske universitet
Presentasjonsform:
Muntlig
Presenterende forfatter(e):
Ingvild Jensen